Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waarom komen de gaven van de Geest in onze kerken niet voor?" (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waarom komen de gaven van de Geest in onze kerken niet voor?" (2)

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hallo allemaal, De tijd vliegt voorbij. Over veertien dagen leven we alweer in de maand september. En dat betekent dat het schoolleven met alles wat daarbij hoort weer gaat beginnen. Saai? Dat hoeft niet hoor Er valt vaak nog genoeg te beleven. En die belevenissen lezen we graag. Dus klim in de pen en laat ook anderen meegenieten. Voor de indienster van de vraag die in Terdege 20 en 21 beantwoord werd, liggen al verschillende brieven te wachten. Wil je nog even contact met Terdege opnemen?Nicoline

De vorige keer schreef ik dat bijzondere tekenen en wonderen vooral in de tijd van de apostelen voorkwamen en dat het spreken van tongentaai geen bewijs is dat mensen vervuld zijn van de Heilige Geest. Daar komt bij dat tongentaai vaak heel verkeerd wordt uitgelegd. Velen zien erin een soort onverstaanbare klanken die mensen uitspreken omdat zij de heerlijkheid van de geestelijke dingen niet meer onder woorden kunnen brengen. Dat die gebroken klanken er zijn, is waar. Gods kinderen kunnen zo vol zijn van de lof van God dat het niet uit te spreken is. De vraag is echter of we dit tongentaal moeten noemen. In Hand. 2:4 lezen we dat de apostelen in andere talen gingen spreken. Datzelfde lezen we in 1 Kor. 14:21. De tongentaai van Korinthe is geen andere tongentaai dan van Hand. 2. Daar komt bij dat vertaalde tongentaai op gelijke voet staat met profetie (1 Kor. 14:5). Kunnen we zeggen dat er nu nog profetie is? Zijn er mensen die directe openbaringen van de Heere krijgen en dan kunnen zeggen zoals de profeten van het Oude Testament: „Zo zegt de Heere"? Wij hebben het profetisch woord dat zeer vast is. Nergens lezen we in de Schrift een aansporing om deze gaven te krijgen. Wel lezen we veel aansporingen om toe te nemen in de kennis van de Heere Jezus Christus en over de geestelijke zaken helderheid en daarin ook standvastigheid te verkrijgen. Wil je over deze problematiek meer lezen dan zijn er twee Nederlandse boeken die ik je kan noemen: van John McArthur "De Charismatische verwarring" en van ds. C. Harinck "De charismatische beweging".

Valse profeten
In de laatste dagen zullen vele valse profeten opstaan (Matth. 24:4,11). De Heere is heel duidelijk bij monde vanjohannes: „Want ik betuig aan een ieder, die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn. En indien iemand afdoet van de woorden van het boek van deze profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens en uit de heilige stad en uit hetgeen in dit boek geschreven is" (Openb. 22:18-19). Het Woord van God is een lamp voor onze voet. We hebben geen nieuwe openbaringen nodig. We moeten ons houden aan hetgeen wij gehoord hebben (Hebr.2:l). Laat dit dan mijn persoonlijke toespitsing mogen zijn; doe je dat? Onderzoek je de bijbel biddend? Vraag je je bij elke zin af; wat heeft de Heere hierin tot mij te zeggen? Mag je het zeggen: „Uw Woord kan mij ofschoon ik alles mis, door zijne smaak en hart en zinnen strelen"? Goudzoekers moeten diep graven om de schatten te vinden. Zo is het in Gods Woord ook. Je moet er moeite voor doen om de schatten op te delven. Die moeite wordt echter rijk beloond. Hoe meer je graaft, hoe meer je vindt.

Ds. W. van Vlastuin

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 augustus 1996

Terdege | 72 Pagina's

Waarom komen de gaven van de Geest in onze kerken niet voor?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 21 augustus 1996

Terdege | 72 Pagina's