Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Moderne cabrio ook 's winters comfortabel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Moderne cabrio ook 's winters comfortabel

FORD ESCORT CABRIOLET PACIFIC - OPEL ASTRA CABRIOLET COMFORT

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer je een Ford Escort of Opel Astra als dagelijks vervoermiddel hebt, zul je niet bedolven worden onder belangstellende blikken. Tenzij je natuurlijk over een cabriolet-versie van een van beide auto's beschikt.

De warme zomers van de afgelopen jaren hebben de belangstelling voor cabriolets flink aangewakkerd. Begrijpelijk, want wat is er mooier dan op een zomerse dag, terwijl anderen in hun dichte auto's zitten te bakken, in de verkoelende rijwind te zitten. En omdat moderne cabrio's ook over een goed sluitend en geïsoleerd dak beschikken en zodoende ook in de winter voor onbekommerd rijplezier zorgen, hoeft een cabriolet niet meer als tweede auto te worden aangeschaft.

Aangenaam
De Ford Escort die we getest hebben, heeft een 1.6 16v motor onder de motorkap. Het is in de praktijk een lekker pittige en soepele motor. De prestaties zijn niet overweldigend, maar voldoende om in het dagelijkse verkeer goed mee te kunnen komen. De 88 pk leverende viercilinder brengt de auto in 12,7 seconden naar de honderd en maakt een topsnelheid van 173 km per uur mogelijk. Samen met de netjes, wat hoog aangrijpende koppeling en de goede transmissie wordt ervoor gezorgd dat deze Escort, wat aandrijflijn betreft, hoge ogen scoort. Eveneens ligt het testverbruik van 1 op 14,2 op een zeer aangenaam niveau. In het vooronder van de geteste Opel Astra ligt, evenals in de Escort, een viercilinder zestienklepper. Hij heeft met 1.8 liter echter wat meer inhoud. Het 115 pk leverende aggregaat komt in eerste instantie wat minder snel over dan de Fordmotor. Waarschijnlijk komt dat doordat de Astra in het onderste toerengebied niet zo soepel is. De prestaties blijken echter die van de Escort te overtreffen. Hij spurt in 10 seconden naar de honderd en de topsnelheid is met 195 km per uur meer dan genoeg voor een cabriolet. De versnellingsbak schakelt wat losjes en de koppeling pakt een stuk beter aan dan die van de Vectra die we een paar maanden geleden testten. Ook het verbruik is met 1 op 13,5 een stuk zuiniger.

Sportief of comfortabel
Bij de onderstellen tekenen zich duidelijke verschillen af. De Escort heeft een duidelijk sportief ingesteld onderstel. Mede door de extra lichtmetalen velgen met brede en lage banden en de directe, precieze besturing nodigt de wagen uit tot een lekker partijtje stuntwerk. Vergeleken met de eerste typen van de huidige generatie Escort is het onderstel er goed op vooruitgegaan. De auto ligt goed in de bochten en bij te hoge snelheden breekt hij mooi neutraal uit. Als het allemaal een beetje te snel gaat is het ook prettig om te weten dat de Escort een uitstekend set remmen heeft. Een ander verhaal is het bij de Astra. Die is duidelijk veel meer op comfortabel toeren ingesteld. De wat indirecte besturing en het zachtere onderstel maken van de sportief ingestelde automobilist een rustige toerder. Worden toch de grenzen van het onderstel opgezocht, dan blijkt dat de Astra een voortreffelijke bochtvastheid bezit. Het onderstel van de Astra is duidelijk op veiligheid ingesteld. Je moet wel erg onbesuisd doen om met een Astra de fout in te gaan. Het rempedaal is in eerste instantie wat stug maar de vertraging is prima.

Binnenruimte
De binnenruimte van zowel de Escort als de Astra is natuurlijk iets beperkter dan de soortgenoten waarvan ze afgeleid zijn. Dit omdat de kap in opgevouwen toestand natuurlijk ook een plaatsje opeist. Voorin valt de wat lagere zitpositie op. Dit is gedaan om wat meer uit de wind te zitten, iets wat prima gelukt is. De rijpositie van beide auto's is verder redelijk goed in te stellen door de in hoogte verstelbare stoelen. Stuurverstelling is in geen van beide auto's mogelijk. In de Astra viel een minpuntje te noteren in de vorm van klapperende gordels. Boven de 80 kilometer per uur gaan de gordels als gevolg van de rijwind trillen en wordt je schouder compleet gemasseerd. In de Escort, die een rolbeugel heeft, heb je daar geen last van. Achterin is het in beide auto's wat krapper. De achterbank is wat smaller omdat daarnaast de kap moet worden opgeborgen. Voet-, hoofd- en beenruimte staan met gesloten kap op hetzelfde niveau. De kofferbak tenslotte is in de Escort met 322 liter kleiner dan het 390 liter metend exemplaar in de Astra. In allebei de auto's is de achterbank neerklapbaar. De afwerking en de gebruikte materialen in de interieurs zijn goed. Cabriokap Zowel de kap van de Escort als die van de Astra is elektrisch bedienbaar. De bediening daarvan kan in de Escort alleen geschieden als de auto op het contact staat. Bij Opel koos men voor een ander veiligheidsgrapje. Het dak van de Astra kan alleen met aangetrokken handrem bediend worden. Daarbij maakt het niet uit of de auto op het contact staat of dat de motor loopt. Wanneer het dak geopend is kan deze afgedekt worden met een afdekhoes. Bij Ford moet deze rondom met drukknopen bevestigd worden. Deze methode werkt beter dan die van Opel. Hierbij moet de afdekhoes aan de voorzijde achter de rugleuningen van de achterbank met klitteband bevestigd worden. Op hogere snelheden blijkt de hoes dan minder vast te zitten en gaat hij klapperen. De kap zelf is bij Opel van vinyl. Tegen meerprijs is in combinatie met lederen bekleding een stoffen kap leverbaar. Bij Ford is de kap altijd van stof.

Compleet
De Escort Cabriolet 1.6 Pacific is standaard al vrij compleet. We noemden al de elektrisch bedienbare kap, maar daarnaast is de auto nog met tal van hebbedingetjes uitgerust. Ik noteer bestuurders-airbag, elektrisch bedienbare spiegels en ruiten, centrale portiervergrendeling, sportbumper met mistlampen, neerklapbare achterleuning, toerenteller, voorruitverwarming en stuurbekrachtiging. Voorts waren er extra's in de vorm van lederen bekleding, lichtmetalen velgen, kofferklepspoiler, airconditioning en bijrijders-airbag. Dit brengt de prijs van de standaard ƒ 42.990 kostende Escort Cabriolet 1.6 Pacific op bijna ƒ 50.000 gulden. De Astra Cabriolet 1.8 Comfort beschikt standaard over een elektrisch bedienbare kap, airbag voor zowel bestuurder als passagier, alarminstallatie, elektrisch bedienbare spiegels en ruiten, centrale portiervergrendeling, mistlampen, een in delen neerklapbare achterbank, toerenteller, Info display met zender-, buitentemperatuur- en tijdsweergave, stuurbekrachtiging en lichtmetalen velgen. Hiervoor dient u f 50.745 bij de Opel-dealer in te leveren.

Conclusie
Het is moeilijk om een winnaar aan te wijzen. De Astra is weliswaar duurder, maar ook completer en heeft een sterkere motor. De Ford is een wat sportiever ingestelde auto, terwijl de Opel meer op comfort ingesteld is. Beide auto's zijn kwalitatief goede producten, die zich wat betrouwbaarheid en waardevastheid reeds bewezen hebben in eenvoudigere uitvoeringen. Sterk punt van de Escort is toch zijn lage prijs; vooral de onlangs geïntroduceerde Escort Cabrio 1.4 Studio is met een prijs van f 39.990 een knaller. Want in wat voor cabrio je ook rijdt, het blijft een feest.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 september 1996

Terdege | 80 Pagina's

Moderne cabrio ook 's winters comfortabel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 september 1996

Terdege | 80 Pagina's