Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Met z'n achten comfortabel in een MPV of ruimtewagen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Met z'n achten comfortabel in een MPV of ruimtewagen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De afkorting MPV begint in onze taal al aardig in te burgeren. MPV staat voor Multi Purpose Vehicle. Voertuigen waar je dus veel mee kunt doen. Ruimtewagens worden ze ook wel genoemd. Hoe praktisch en hoe ruim zijn ze? Wij reden de Peugeot 806; met acht personen, en met veel plezier.

Dat er een grote vraag naar MPV's is, blijkt wel uit het feit dat steeds meer autofabrikanten een MPV in hun programma hebben opgenomen. Zo'n 16 modellen zijn momenteel op de markt. Sommige fabrikanten hebben samen een model op de markt gebracht. Zo zijn de Peugeot 806, Citroen Evasion, Fiat Ulysse en Lancia Z dezelfde auto. Alleen de motoren, de grille en het dashboard zijn per merk verschillend. Ook de Ford Galaxy en de Volkswagen Sharan zijn vrijwel gelijk. Om de mogelijkheden van een MPV te ontdekken, hebben we twee weken in een Peugeot 806 gereden.

Ruimte
Het eerste dat opvalt is de enorm ruime instap; bukken is niet meer nodig, je zakt zo in je stoel neer. Als je eenmaal zit, valt pas op hoe ver de voorruit eigenlijk van je verwijderd is. Dit geeft het gevoel alsof je je in een enorme ruimte bevindt. Bij het stellen van de binnenspiegel is dit overigens wel een nadeel, want die zit wel erg ver weg. Onze Peugeot is geschikt voor acht personen: twee voorstoelen, drie losse stoelen in het midden en een bankje voor drie personen achterin. Dit bankje behoort niet tot de standaarduitrusting, maar is tegen meerprijs leverbaar. In plaats van het bankje kunnen ook twee stoelen worden besteld, dan is er plaats voor zeven personen. De 806 is overigens een van de weinige MPV's die in een achtpersoons-uitvoering is te krijgen. De stoelen kunnen op allerlei manieren worden geplaatst door ze op bepaalde plekken in de vloer te klikken. De stoelen zijn vrij makkelijk te verplaatsen, ze zijn licht en door één persoon te tillen. Het bankje daarentegen is vrij zwaar en kan alleen met z'n tweeën verplaatst of eruit getild worden. De voorstoelen van onze auto kunnen draaien (alleen in duurdere uitvoeringen) en de middelste stoel kan tot tafeltje worden omgeklapt. De ruimte voor alle achterpassagiers is royaal, zeker als de stoelen en het bankje op de achterste stand staan. Ook de rugleuning van de achterste stoelen kan versteld worden.
Een groot nadeel is dat de bagageruimte erg klein is. Als het bankje is opgeklapt of eruit gehaald, ontstaat er echter een enorme kofferruimte. Door het toepassen van schuifdeuren is een ruime toegang voor de achterpassagiers ontstaan; deuken door zwaaiende portieren zijn ook verleden tijd.
In de Peugeot is de versnellingspook in het dasboard geïntegreerd en de handrem links van de bestuurder geplaatst. Hierdoor ontstaat een vrije doorloop naar achteren. De verleiding is groot om ook tijdens het rijden van plaats te verwisselen, maar dat lijkt ons de veiligheid niet ten goede te komen.

Rijden
Dan het rijden. In het begin is het even wennen, maar na een tijdje merk je niet eens meer dat je in zo'n grote auto rijdt. (Na twee weken lijkt een normale auto ineens belachelijk laag te zitten!) De Peugeot is niet langer dan een gemiddelde stationuitvoering. Hij is wel breder, en dat merk je goed tijdens het rijden op smallere wegen.
De neus is vanuit de bestuurderspositie niet te zien, en dat is soms lastig, vooral bij het parkeren. Het comfort is van een behoorlijk hoog niveau. Ook de wegligging valt zeker niet tegen voor zo'n grote wagen; alleen met veel bagage achterin en op een nat wegdek had de voorkant de neiging in de bocht naar buiten te glijden. Maar bij normale omstandigheden moet je ver gaan, wil je zo'n onderstuurreactie veroorzaken. Wat wel te merken is, is het sterker overhellen van de auto in bochten. Mede door de hoge zit lijkt dit overigens erger te zijn dan het is. Ook heeft de auto meer de neiging te gaan deinen, wat wordt veroorzaakt door de langere wielbasis.
Op de lange afstand is de Peugeot 806 echter een heerlijke reisauto, die wat betreft comfort niet onderdoet voor een normale auto. Door de hoge zit is het wegbeeld ook rustiger, je hebt meer overzicht en dat rijdt wat meer ontspannen.
De geteste, dure uitvoering is uitgerust met een 2,0 l turbo motor, die de auto tot aardige prestaties brengt. Maar door het behoorlijk hoge gewicht en het grote frontale oppervlak is het verbruik natuurlijk hoger dan bij een gewoon model.

Conclusie
Hoe praktisch is een MPV? De 806 biedt in ieder geval heel veel ruimte, en is daarmee een topper in de klasse van ruimtewagens. Je kunt zelfde ruimte indelen door stoelen te verplaatsen of eruit te halen. Je kunt je flink uitstrekken zonder bang te hoeven zijn dat je met je elleboog het raam raakt. Je kunt je voeten op het dashboard leggen zonder de voorruit te raken. Maar het belangrijkste is toch wel dat je met 7-8 mensen comfortabel kunt reizen, voor rond de 60 mille. De bagage moet dan wel op het dak. Wie hem maar met vijf personen berijdt, kan binnen voor acht personen bagage meenemen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 oktober 1996

Terdege | 88 Pagina's

Met z'n achten comfortabel in een MPV of ruimtewagen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 oktober 1996

Terdege | 88 Pagina's