Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sportief, soepel en compleet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sportief, soepel en compleet

Mitsubishi Colt 1.6 GLX - Seat Cordoba SX 1.6

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Mitsubishi Colt en de Seat Cordoba SX zijn sportieve, aantrekkelijke auto's. In deze test proberen we erachter te komen welke van de twee de meeste waar voor zijn geld biedt. De Mitsubishi is aantrekkelijk geprijsd. oals gewoonlijk heeft Mitsubishi de Colt na vier jaar vervangen door een opgefrist exemplaar. Werd de vorige generatie gekenmerkt door bolle en ronde lijnen, de nieuwe versie is met zijn strakke lijnen aan de huidige trend aangepast. Vooral de achterzijde toont een zeer originele lijn. Helaas zijn het zij- en vooraanzicht wat minder uniek. Het zou wat dat betreft net zo goed een Honda Civic kunnen zijn. De Seat Cordoba SX heeft een unieke carrosserievorm. Het lijkt een driedeurs hatchback, maar bij nadere beschouwing blijkt de achterruit niet mee te scharnieren, zodat het in feite een tweedeurs-coupé is. De auto komt verder, op twee achterdeuren na, in grote lijnen overeen met de reeds langer leverbare Cordoba vierdeurs-sedan.

Zuinig
De 1.6 liter zestienkleppen motor van de Colt is nagenoeg dezelfde als die van de vorige generatie Colts. Echter, door een veranderde programmering in het motor-management levert het huidige aggregaat met 90 pk er 23 minder dan het vorige. Het koppel is met 137 Nm hetzelfde gebleven, zij het dat deze waarde nu reeds bij 4000 toeren p/m (was 5000) bereikt wordt. Daardoor is de Colt zowel bij hoge als bij lage toeren lekker soepel. Hiermee sprint de auto in 10,5 seconden naar de honderd en bereikt hij een topsnelheid van 185 kilometer per uur. Daarbij is het verbruik met een gemiddelde waarde van 1 op 14,7 zeer acceptabel. De koppeling heeft een goed te bepalen aangrijpingspunt en de vijfversnellingsbak schakelt als boter. Samen met het lage geluidsniveau kan de Colt de concurrentie ruimschoots aan.
De Cordoba SX is de eerste Seat die leverbaar is met de 100 pk 1.6 Volkswagen-motor. Het koppel van de motor ligt met 140 Nm fractioneel hoger dan dat van de Colt. Ook wat prestaties betreft ben je met deze motor niet slecht af In 10,8 seconden kun je de 100 bereiken en waar het kan doorgaan tot 186 km per uur. Het verbruik ligt met 1 op 14,1 wat hoger dan dat van de Colt. In de Cordoba SX zit een prima koppeling. De gangwissel van de vijfbak verloopt soepel en precies. Het motorgeluid is vooral boven de 120 km/u vrij prominent.

Prima wegligging
Ten opzichte van de vorige generatie Colts is het weggedrag van de nieuwe er stukken op vooruitgegaan. De auto is wat comfortabeler en heeft bovendien een prima wegligging. Ook de directe gevoelige besturing draagt bij aan het positieve beeld van de Colt. Wat ondersteltechniek betreft, staat hij op het niveau van een Nissan Almera, terwijl de andere Japanners ruimschoots overtroffen worden.
De sportieveling der Cordoba's is wat stugger geveerd dan de vierdeurs waarvan hij afgeleid is. Echter zonder zo stug te zijn als een echte GTI. Daardoor heeft de SX een wat tweeledig karakter. De sportievere demping geeft aanleiding om stevig door te rijden, maar in de bochten helt hij voor het mooie toch een beetje te veel over. De bekrachtigde besturing is lekker direct en geeft voldoende gevoel in het stuur. Kortom, een onderstel waarvan je moet houden.

Sportief?
In de Colt wordt de sportieve lijn van de buitenzijde helaas niet helemaal doorgezet. Goed, het dashboard is als een soort cockpit om je heen gebouwd, maar het dunne, grote stuurwiel doet zonder meer afbreuk aan het beeld van de auto. Niet alleen stuurt het minder lekker, ook het oog wil wat. De stoelen zitten perfect en in combinatie met het in hoogte verstelbare stuur kan iedereen een goede rij positie vinden. Wie achter in de Colt wil stappen, kan dat het beste aan de rechterzijde doen, omdat aan die kant een zogenoemd walk-in-systeem gemonteerd is. Achterin is er voldoende plaats voor twee niet al te veel eisende volwassenen. Het zicht rondom is in alle richtingen uitstekend. De kofferruimte is met 240 liter inhoud niet al te groot. In overeenstemming met zijn imago is de Cordoba SX ook van binnen sportief afgewerkt. Naast wijzers met witte achtergronden zijn ook nog meters voor oliedruk en batterijspanning in de middenconsole opgenomen. Op de standaard boordcomputer kan ook de olietemperatuur worden afgelezen. Jammer dat de laatste functie niet omgewisseld is met de oliedrukmeter, omdat de olietemperatuur in het dagelijks verkeer van veel groter belang is. In de Cordoba SX staat een fijn stel sportstoelen, die veel zijdelingse steun bieden. Ook de zitpositie is dankzij het in hoogte verstelbare stuur perfect te regelen. Achterin is nog voldoende ruimte voor twee volwassenen. Het zicht naar achteren is door de hoge achterkant wat minder, maar voor de rest is de auto prima te overzien. Door het ontbreken van een dashboardkastje is er weinig aflegruimte aan boord. De kofferruimte is met 455 liter voor zijn klasse uitzonderlijk.

Compleet
De uitrusting van beide auto's is gezien de prijs erg compleet. Beide beschikken ze over elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels, elektrisch bedienbare ramen, stuurbekrachtiging, toerenteller, bestuurdersairbag, een in delen neerklapbare achterbank, regelbare dashboardverlichting, centrale vergrendeling (bij de Cordoba SX op afstand bedienbaar) en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. De Cordoba voegt daar nog lichtmetalen velgen, passagiersairbag, boordcomputer, verlichte make-up-spiegels en mistlampen voor aan toe. Opvallend is het ontbreken van een recirculatiestand voor de ventilatie. Conclusie De twee auto's geven elkaar maar weinig toe. De Colt is wat minder ruim uitgerust, maar daartegenover staat zijn lagere prijs (ƒ 31.795) en zijn wat lagere verbruik. De Cordoba is wat uitrusting en uiterlijk betreft een hele sterke aanbieding. Dat zijn prijs met ƒ 35.495 wat hoger is dan die van de Colt doet daar niets van af Al met al zijn het twee auto's die het aanraden waard zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 oktober 1996

Terdege | 80 Pagina's

Sportief, soepel en compleet

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 oktober 1996

Terdege | 80 Pagina's