Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wisselstroom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wisselstroom

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hallo allemaal,
Een 16-jarig meisje loopt al een tijdje met een paar dringende vragen rond. Je leest haar vraag, iets samengevat, hieronder. Dominee Van Vlastuin wijst haar in zijn antwoord op Christus, de enige Weg. „Ik vind dat ik van mijn hobby mijn beroep heb kunnen maken", zegt de Hasselter natuurwachter, Jeroen Bredenbeek in Wat een baan! Heb jij ook van je hobby je beroep gemaakt? Laat het ons dan weten.
Nicoline

"Ik voel nu zo'n haat tegen God"
Er is weleens een tijd in mijn leven geweest dat ik diepe indrukken had van dood en eeuwigheid In die tijd ging ik ook verlangen naar de zondag ik ging andere boeken lezen. Ik bad of God me een waarachtige bekering wilde schenken. Al deze dingen duurden een paar maanden, toen voelde ik dat de wereld weer steeds meer ging trekken. Ik hoorde toen een predikant zeggen: „Ah je voelt datje indrukken hebt, wees daar dan zuinig op, wedersta de Heilige Geest niet. Lees veel in je Bijbel, bidveeV'Ik ben toen meer gaan lezen in de Bijbel, meer gaan bidden. En toch... de wereld ging steeds meer trekken. Ik voel nu zo 'n grote haat en vijandschap tegen Goden Zijn dienst, zoals ik dat nog nooit gevoeld heb, ik word er soms zelf bang van. Een poos heb ik niet meer gelezen in de Bijbel, ik bad ook niet meer. Sinds kort bid ik wel weer, en lees ik af en toe in de Bijbel. Maar als ik nu bid voel ik dat m 'n hart zo hard is. Ben ik dan toch niet zuinig genoeggeweest op die indrukken ? Vaak denk ik: zou dit de zonde tegen de Heilige Geest zijn?Ik heb toch bewust een poos niet meer gelezen en gebeden. Kan het zijn dat God de genadedeur al voor iemand sluit? Ik ben daar vaak erg bang voor. Een 16-jarig meisje

Wat vallen we onszelf tegen als we gaan ontdekken hoeveel haat en vijandschap tegen de Heere in ons hart is aan te treffen. Ik kan je zeggen dat ook Gods kinderen daarmee te maken hebben. Christen in Bunyans Christenreis mag bij het kruis de rijke troost van de vergeving van zijn zonden genieten, maar ontmoet daarna verschillende afgronden. Het is niet met al Gods kinderen zo dat ze door evenveel duisternis en moeite gaan. We moeten ook nooit onze eigen beleving aan een ander opleggen of onze eigen ervaring afmeten aan die van iemand anders. De enige en vaste norm is Gods Woord.

Niet alleen
Jouw ervaring komen we in de Bijbel ook tegen. Ik denk aan de indrukwekkende woorden van Paulus in Rom. 7: Want het goede dat ik wil, doe ik niet, en het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Al met al hoop ik dat deze ervaringen van Gods kinderen jou in zoverre bemoedigen, dat je ziet dat je met jouw nood niet alleen staat. Het hoeft geen teken te zijn van verharding en de lastering tegen de Heilige Geest. Ik mag het nog sterker het is het niet. Wie lastert tegen de Heilige Geest wordt zo hard, dat hem de schrikkelijke toekomst zonder God niet meer raakt. Het maakt volstrekt onverschillig. Dat is bij jou zeker niet het geval.

Ik ben de Weg
Wat is nu jouw uitkomst en troost? Er is maar één weg, en dat is de weg die Jezus aanwijst: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven. Jezus Zelf is de Weg. Je zou de neiging kunnen hebben om je af te vragen of het nu allemaal een werk van de Heilige Geest was of niet. Tob daar niet te veel over. Je hoeft niet te zien of je nu een kind van God bent of niet, je mag je aan Zijn voeten neerleggen en al je ellende aan Hem bekendmaken. Hij troost het hart dat schreiend tot Hem vlucht. En heb je geen tranen, dan is dat zelfs geen verhindering, want ook het verbroken hart is een gave van Zijn Geest. Een heel groot probleem is dat wij zondaren altijd maar weer proberen onszelf op te knappen voordat we de toevlucht tot de Heere Jezus nemen. Dat loopt altijd op niets uit. Jezus zegt het vlijmscherp in de gelijkenis van de ware Wijnstok: Uit u geen vrucht meer in der eeuwigheid. Ook uit kinderen van God komt nooit een goede vrucht. Vruchten komen alleen uit Christus. Wie in Hem blijft, draagt veel vrucht. Wat is dat in de Heere Jezus blijven? Blijven geeft al aan dat dat betekent dat we Hem nodig hebben als in de eerste bekering. Hoe komt een zondaar tot Christus? Als iemand die in zichzelf ongeschikt en onwaardig is. Zo blijft het in het leven van het geloof Je komt nooit van Christus en Zijn bloed af Hij wordt almeer nodig in ons leven. Hij moet wassen en wij minder worden. Wij worden niet heiliger, maar Hij is de heiligheid van een onheilige zondaar. Bedel zo bij de Bron en laat Zijn leven in je dode ziel stromen.
Ds. W. van Vlastuin

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 november 1996

Terdege | 88 Pagina's

Wisselstroom

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 november 1996

Terdege | 88 Pagina's