Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Renault Mégane Scénic 1.6 RT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Renault Mégane Scénic 1.6 RT

Een betaalbare ruimtewagen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het unieke door Matra ontwikkelde en door Renault op de markt gebrachte MPV-concept heeft wereldwijd veel navolging gehad. Langzamerhand heeft bijna iedere autofabrikant wel een ruimtewagen op het programma staan. Nu, twaalf jaar na de introductie van de Espace, heeft Renault een dimensie toegevoegd aan de ruimtewagen. Hij is namelijk ook voor het grote publiek betaalbaar geworden.

Het grote nadeel van alle op de markt verkrijgbare ruimtewagens is dat ze stuk voor stuk voor de particulier bijna onbetaalbaar zijn. Omdat een groot deel van de Espaces verkocht werd met slechts vijf zitplaatsen, kwam Renault op het idee om met een kleinere ruimtewagen op de markt te komen. In eerste instantie scheen mij dat idee wat vreemd toe, omdat ik het voordeel ten opzichte van een normale stationcar niet inzag. Echter, als je nader kennisgemaakt hebt met de auto, blijkt hij toch een aantal unieke voordelen te hebben.

Zuinig
In de Mégane Scénic zijn met uitzondering van de ongeblazen dieselmotor precies dezelfde motoren leverbaar als in de hatchback. Dat wil zeggen drie benzinemotoren met de inhoud van 1.4, 1.6 en 2.0 liter en een 1.9 turbodiesel motor. In het vooronder van de testauto ligt precies dezelfde 1.6 motor als in de Mégane hatchback die we vorig jaar testten. Toen omschreven we die als een van de betere in zijn klasse en dat is nog steeds van toepassing. In de Scénic is hij echter rumoeriger, wat waarschijnlijk komt doordat deze vanwege het grotere interieur wat meer last heeft van het klankkasteffect.
Over de versnellingsbak en de koppeling valt niet te klagen. Ook het testverbruik is met 8,3 liter per 100 km (1 op 12) gezien het type auto keurig en vergeleken met het testverbruik van de Mégane hatchback (1 op 11,1) opvallend. De prestaties van de 1195 kg zware auto zijn met een sprint van O tot 100 in 13,7 seconden en een topsnelheid van 170 km/h voldoende.

Prima wegligging
Een van de sterkste punten van de Scénic is zijn wegligging. Waar zijn grote broers soms deinen als woonboten, rijdt de Scénic strak en rustig. En dat zonder dat de vering spijkerhard gemaakt is. Integendeel, de auto maakt het spreekwoordelijke Franse comfort meer dan waar. In bochten helt hij weliswaar iets meer over dan een gewone stationcar, maar dat is inherent aan de wat hogere carrosserieopbouw. De moeilijkheid bij het ontwerpen van dit soort auto's is dat ze in onbeladen toestand net zo comfortabel moeten zijn als in beladen toestand. Renault is er prima in geslaagd om hierin de gulden middenweg te vinden. De mate van bekrachtiging op het stuur is perfect en er is voldoende contact met de weg. De rechtuit-stabiliteit is prima en de zijwindgevoeligheid is niet zodanig dat je er bij windkracht tien niet meer de weg mee op durft. Ook de remmen zijn prima. Alleen jammer dat er op de duurste uitvoering geen standaard ABS zit.

Vernuftig
Het grootste vernuft van de Scénic zit aan de binnenkant. Ongelooflijk dat een auto die slechts enkele millimeters langer is dan de gewone Mégane zo ruim kan zijn. Dit niet alleen doordat de auto hoger en breder is dan zijn broers, maar ook door tal van slimme vondsten. Zo staat bijvoorbeeld de middelste achterstoel op rails waardoor hij 20 cm in de lengterichting kan verschuiven. Daardoor kan de middelste passagier wat meer naar voren zitten, zodat er meer schouderruimte ontstaat.
Overigens is er geen auto in deze klasse die meer hoofd-, been- en voetruimte biedt dan deze. Wanneer achterin slechts twee personen zitten, kan de middelste stoel eruit gehaald worden en kunnen de zijstoelen een tandje naar het midden gezet worden. Alle achterstoelen zijn ook plat te leggen en kunnen op die manier als tafeltje dienst doen. Personen die veel bagage moeten vervoeren, kunnen in een handomdraai de stoelen er geheel uit halen. Elke zitplaats is voorzien van een driepuntsgordel. Verder zijn er tal van opbergmogelijkheden in vakken onder de achterstoelen en bij de luxere uitvoeringen ook achter de voorstoelen onder de wagenvloer. Handig is daarnaast de in hoogte verstelbare, maximaal 70 kg dragende hoedenplank. Hierdoor kan de ruimte van de kofferbak extra efficiënt gebruikt worden. Bijkomend voordeel van de bouwwijze van de auto is de hoge zit. Niet alleen heeft de bestuurder een veel beter zicht op het overige verkeer, maar ook de passagiers en vooral de kinderen achterin kijken niet tegen een vangrail aan, maar erovereen. Het rondomzicht is vanwege het grote glasoppervlak sowieso goed.

Automatische ruitenwissers
De RT-uitvoering is de meest luxe uitvoering van de Scénic. Met de uitrusting van de testauto is het dus wel in orde. Maar ook de basisuitvoering, de RN, is zeker niet kaal te noemen. Elke Mégane Scénic is voorzien van centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbare hoedenplank, vliegtuigtafeltjes aan de rugleuning van de voorstoelen en een verschuifbare middelste achterstoel. De RT-uitvoering voegt daar onder andere airbag voor bestuurder, elektrisch bedienbare voorportierruiten, elektrisch bedienbare en verwarmbare spiegels, toerenteller, in hoogte verstelbaar stuur, buitentemperatuurmeter en verschuifbare achterste zijstoelen aan toe. Bovendien is deze uitvoering voorzien van automatische ruitenwissers. Dit houdt in dat de ruitenwissers, indien ze worden ingeschakeld tijdens het rijden, bij het stoppen voor bijvoorbeeld een verkeerslicht, automatisch een stand langzamer gaan wissen. Wanneer je weer wegrijdt, wissen ze weer met de eerst ingestelde snelheid. Verder zal, wanneer de achteruitversnelling ingeschakeld wordt, de achterruit automatisch een keer gewist worden. Extraatjes waren er in de vorm van elektrisch bedienbare ruiten achter en stoelverwarming.

Conclusie
De Mégane Scénic is een unieke auto, die ten opzichte van een stationcar een aantal grote voordelen biedt. Hij heeft veel meer ruimte achterin, is korter, heeft meer verschillende mogelijkheden qua interieur-opstelling, heeft een beter uitzicht (vooral voor kinderen) en is minstens zo voordelig. Waar de grote MPV's minimaal een halve ton kosten, begint de Scénic bij een bedrag van ƒ 35.975. De testauto kost zonder de genoemde extra's f 40.995.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 februari 1997

Terdege | 100 Pagina's

Renault Mégane Scénic 1.6 RT

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 februari 1997

Terdege | 100 Pagina's