Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Klussenier Alex Boin: "Als je je werk goed doet, krijg je ook geen klachten"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Klussenier Alex Boin: "Als je je werk goed doet, krijg je ook geen klachten"

Wat een baan!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het motto van de 31-jarige Rotterdammer Alex Boin luidt: "Overal is een oplossing voor". Acht jaar lang zat hij in het timmervak. In december vorig jaar werd hij "klussenier". Alex Boin is aangesloten bij de landelijke franchise-organisatie "De Klussenier". „Momenteel zijn er 75 mensen die als klussenier actief zijn", zegt Alex. „Het streven is een landelijk dekkend netwerk te krijgen. Na de zomer hoopt de organisatie de witte vlekken weggewerkt te hebben." Waarom Alex Boin als klussenier voor "De Klussenier" gekozen heeft? „Je krijgt vanuit die organisatie de nodige ondersteuning. Zo ben ik goed geholpen bij de start van mijn activiteiten. Er zijn regiomanagers die je helpen en waarbij je met je vragen terechtkunt. Bovendien word je op weg geholpen met het maken van offertes en het voeren van reclame. Daarnaast krijg je landelijke scholingen en productinformatie."
Bij de Gammavestigingen bij hen in de buurt bieden de klusseniers zich aan met een folder in de schappen. "De Klussenier, uw helpende vakman. Hij helpt u met de klussen thuis of op het werk", kopt de folder. Naam, adres en telefoonnummer van de dichtstbijzijnde klussenier worden vermeld en tevens het telefoonnummer van het centraal kantoor.

Binnen 24 uur
De meest voorkomende klussen waarvoor Alex Boin wordt gevraagd, is het installeren van badkamers, het betegelen ervan, het plaatsen van dakramen en schilderen. Hij draait er zijn hand niet voor om. „In de acht jaar dat ik als onderhoudstimmerman bij een aannemertje heb gewerkt, doe je eigenlijk al van alles. Je bent dan niet alleen timmerman, maar ook loodgieter en stukadoor." Wie de Rotterdamse klussenier belt, krijgt zijn vrouw aan de telefoon. Alex neemt dan binnen 24 uur contact op met de klant om een afspraak te maken. Dan volgt de offerte en het streven is om binnen twee weken de klus te klaren. De eerste vraag is meestal wat het gaat kosten. „Door de telefoon is dat natuurlijk moeilijk te zeggen." Het uurloon van de klussenier ligt op ongeveer 60 gulden, de brw inbegrepen. „Ik reken geen voorrijkosten en neem meestal een karwei aan tegen een van tevoren vastgestelde prijs. Van de omzet gaat 8 procent naar de franchise-organistie." De klussenier kan nog niet spreken van vervelende ervaringen. „Het is belangrijk dat je positief bent naar de klanten. Je hebt klanten met heel veel wensen. Eigenlijk kunnen ze het karwei niet betalen. Ik probeer ze dan duidelijk te maken dat ik uit de kosten moet komen. En als je je werk goed doet, krijg je ook geen klachten."

==

Hou dit in de gaten
"De klussenier" is een franchise-organisatie. Franchising is de samenwerking tussen franchise-gever en franchise-nemer. De franchise-gever, in ons geval "De Klussenier", is een organisatie die een succesvolle verkoopformule heeft ontwikkeld. De franchise-nemer, Alex Boin, is de ondernemer die een contract sloot met "de Klussenier". Binnen de grenzen van het contract is Alex Boin zelfstandig ondernemer. Het franchise-contract is de basis voor de samenwerking. Het is vaak een uitgebreid contract met tal van "kleine lettertjes". Een goede voorbereiding en een goede beoordeling van het contract zijn van groot belang. De RMU kan daarin een rol van betekenis spelen. Vaak ben je voor enkele jaren gebonden aan zo'n contract en is tussentijdse beëindiging niet mogelijk. Deelname aan de reclame-uitingen van de organisatie is vaak verplicht. Een deel van de opbrengst moet aan de organisatie worden afgedragen. Ondernemerschap is uitdagend. Franchising heeft bovendien nog aantrekkelijke kanten. Maar besef dat je als franchise-nemer gebonden bent aan een strak contract en laat je goed informeren over de rechten en plichten die uit het contract voortvloeien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 mei 1997

Terdege | 76 Pagina's

Klussenier Alex Boin:

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 mei 1997

Terdege | 76 Pagina's