Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DAEWOO NUBIRA - SKODA OCTAVIA

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DAEWOO NUBIRA - SKODA OCTAVIA

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zowel Daewoo als Skoda had niet de modernste auto's in het programma. Maar daar is nu verandering in gekomen. Beide fabrikanten hebben geprobeerd een auto met een eigen gezicht op de markt te zetten. Wij kijken of dat gelukt is.

Daewoo heeft een tijd lang Opel-modellen onder eigen naam uitgebracht. Een aantal jaren geleden is het merk zelfstandig geworden, maar de modellen leunden nog sterk op Opeltechniek. Een van de modellen, de Nexia, lijkt zelfs erg op de Opel Kadert. Nu is Daewoo echter voor het eerst met moderne eigen ontwerpen gekomen. De Lanos en de hier geteste Nubira (spreek uit: Noebira). Ze hebben beide een grille die geïnspireerd is door het Daewoo-logo. De auto is verder netjes ontworpen maar ziet er niet opzienbarend uit.Skoda is een merk dat tot voor kort helemaal erg ouderwets was, vooral de oudere modellen met luchtgekoelde motor achterin. Sinds een aantal jaren is het merk echter overgenomen door Volkswagen. Het eerste echte resultaat daarvan vinden we in de Octavia. Een moderne auto met moderne technieken. Zo is het onderstel afkomstig van de Audi A3, de motoren van Volkswagen en Audi. Verder vinden we in het interieur tal van Volkswagen-onderdelen. De Skoda ziet er van buiten keurig uit en heeft zelfs een wat Britse uitstraling.

Moderne motoren

Onder de motorkap van de Nubira vinden we een moderne 1.6 I6v motor. Het is in feite dezelfde ecotec motor die in diverse Opeis geleverd wordt, zij het dat hij door een variabele luchtinlaat meer vermogen levert. Dat lijkt een voordeel, maar dat is het niet. Het variëren van de luchtinlaat gebeurt namelijk nogal nadrukkelijk tussen de 3000 en 4000 toeren, en dat komt in de praktijk overeen met een snelheid van 110 km/h in de vijfde versnelling. Daardoor krijg je bij druk snelwegverkeer een onrustig motorkarakter. Voor de rest zijn we tevreden over de 78 kW (106 pk) sterke motor. Hij maakt het mogelijk om in 12,5 seconden vanuit stilstand op de 100 km/h te komen en heeft een topsnelheid van 175 km/h. Het testverbruik is met een gemiddelde van één op 11,5 zelfs nog iets zuiniger dan volgens fabrieksopgave (één op 11,3), iets dat zelden voorkomt. De versnellingsbak en koppeling zijn soepel en eenvoudig te bedienen. Zoals gezegd beschikt de Octavia over motoren die afkomstig zijn van Volkswagen en Audi. Voor de test had ik graag het model gehad met 1.6 74 kW pk Audi-motor, maar die was helaas nog niet beschikbaar. De testauto is voorzien van een 1.6 55 kW motor, zoals die ook in de Volkswagen Golf geleverd wordt. Deze motor is eigenlijk maar net genoeg voor een auto van deze grootte. Hij maakt het mogelijk om in 14,6 seconden naar de honderd te gaan en geeft de auto een topsnelheid van 170 km/h. De versnellingsbak en de koppeling zijn zoals we dat van Volkswagen gewend zijn, goed dus. Het testverbruik was met een gemiddelde van één op 12,5 keurig.

Goede wegligging
De Daewoo Nubira rijdt een stuk beter dan zijn voorganger de Espero. Hij heeft een goede wegligging en een heerlijke besturing. De vering is soepel en zorgt ervoor dat het comfortabel rijden is met de Nubira. Klein puntje van kritiek is dat hij voor het mooie een beetje te ver overhelt, maar verder niets dan lof De Octavia is helemaal meer dan uitstekend. De bekende techniek van de Audi A3 staat borg voor uitstekende rijeigenschappen. De auto is voldoende comfortabel, stuurt lekker strak en heeft een veilig bochtengedrag. Zeker een van de punten waarop ik de Octavia kan aanbevelen.

Behoorlijk ruim
Als je in de Nubira stapt komt hij klein over. Dit komt vooral omdat de voorruit erg vlak ligt en dicht bij je staat. Er is echter ruimte genoeg voor lijf en leden. De stoelen zitten goed en zijn in ruime mate verstelbaar. Ook het stuurwiel is in hoogte verstelbaar. Het zicht op het dashboard is goed en de bediening is eenvoudig. De gebruikte materialen zijn goed, maar het komt toch een tikje minder smaakvol over dan bij Opel. Achterin is er ook voldoende plaats voor drie personen. De koffer is tot slot met een inhoud van 370 liter wat kleiner dan bij de meeste concurrenten. De Skoda Octavia komt een stuk ruimer over dan de Nubira. Het rechte dashboard versterkt dat gevoel nog een beetje. De stevige Volkswagen-stoelen zitten prima. Het stuur is zowel in hoogte als in lengterichting verstelbaar. Achterin gaat het iets krapper toe dan bij de Nubira. Ik kon met mijn 1,85 m nog juist achter mij zelf zitten. De kofferruimte is echter van een gigantisch formaat. Maar liefst 528 liter kan erin. Ik ben weinig auto's tegengekomen die zo'n grote kofferruimte hebben.

Complete uitrusting
De uitrustingsniveaus van de auto's zijn niet helemaal met elkaar te vergelijken, omdat de Skoda Octavia precies vijfduizend gulden goedkoper is dan de geteste Daewoo Nubira. De Daewoo Nubira 1.6 SX beschikt over twee airbags, vier elektrisch bedienbare ramen. Motorinhoud Max. vermogen Max. koppel Verbruik Acceleratie 0-100 Topsnelheid Kofferruimte elektrisch bedienbare buitenspiegels, stuurbekrachtiging, mistlampen voor, een in hoogte verstelbare bestuurderstoel, toerenteller en airconditioning. De lichtmetalen velgen zijn tegen meerprijs leverbaar.

De Skoda Octavia 1.6 GLX heeft een bestuurdersairbag, boardcomputer, elektrisch bedienbare buitenspiegels, mistlampen (geïntegreerd in de koplampen), in hoogte verstelbare voorstoelen, toerenteller en stuurbekrachtiging. Een tweede airbag kost bij de Skoda ƒ 795,-. ABS is bij de Nubira helaas niet leverbaar en kost bij de Octavia ƒ 1995,-.

Conclusie
Daewoo is met de Nubira een stap vooruitgegaan en Skoda met de Octavia een sprong. Beide auto's bewijzen dat je voor een relatief laag bedrag (de meeste klassegenoten kosten vijf- tot tienduizend gulden meer) een kwalitatief goede auto kunt rijden die er toch nog leuk uitziet ook. De Daewoo Nubira 1.6 SX kost ƒ 36.995 en de Skoda Octavia 1.6 GLX ƒ31.995.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 augustus 1997

Terdege | 76 Pagina's

DAEWOO NUBIRA - SKODA OCTAVIA

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 augustus 1997

Terdege | 76 Pagina's