Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Even langs bij... Ultra Light Nederland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Even langs bij... Ultra Light Nederland

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

"De voorzitter van de Raad voor de Luchtvaart vliegt hier. Maar ook de plaatselijke metselaar. Ultra Light vliegen is een hobby voor iedereen met en vanaf een modaal inkomen." John Asmann, PR- en veiligheidsman van vliegschool Ultra Light Nederland is stellig: „Vliegen is hier niet duur." Asmann duikt even in de geschiedenis. „Ultra Light vliegen (ULV) is veertien jaar geleden ontstaan. Enkele vliegenthousiastelingen probeerden een antwoord te vinden op de hoge kosten van het sportvliegen. Met buisconstructies, zeildoek en wat verstevigingen ging men in het weiland achter het huis de lucht in. Na deze pioniersperiode vonden de luchtvaartautoriteiten al snel een goede regulering voor deze nieuwe tak van luchtvaart. Ook werden er betere ULV-vliegtuigen gebouwd en anno 1997 kan er ULV gevlogen worden op de vliegvelden van Lelystad, Budel en Drachten. Op de Maasvlakte is zelfs een speciaal ULV-veld.

Groei
Momenteel mag met de nieuwste lichting Ultra Light vliegtuigen gevlogen worden naar alle vliegvelden voor de kleine luchtvaart mits de verkeersleiding daarvoor van tevoren toestemming geeft. Een ULV-toestel heeft een maximum startgewicht van 450 kilo, inclusief inzittenden en brandstof Vliegschool Ultra Light Nederland (ULN) is eveneens zo'n veertien jaar oud. PR-man Asmann vertelt: „Het bedrijf heeft toebehoord aan een van de pioniers van het ULV vliegen. Sinds enige jaren hebben Fred Voet en Charl Hoogendoorn het bedrijf overgenomen. Ik doe de PR en ben verantwoordelijk voor het veiligheidsbeleid. Ultra Light Nederland is in korte tijd uitgegroeid tot de grootste ULV -vliegschool van ons land. Als eerste en enige vliegschool wist het bedrijf het ISO 9002 kwaliteitscertificaat te behalen. En daar zijn we best trots op." Tot de enthousiastelingen die bij Ultra Light vliegen behoren oudvoorzitter van de verkeersvliegers Benno Baksteen en weerman John Bernard. Ze delen hun vliegbelevenissen met vele minder bekende Ultra Light vliegers. Sinds kort heeft ULN de beschikking over een gloednieuwe hangar op een prominente plek; schuin tegenover de verkeerstoren.

Groepslessen
ULN biedt vele mogelijkheden. John Asmann: „Voor ƒ 150,— gulden is een kennismakingsvlucht mogelijk. Met een theoriegedeelte en zelf sturen in de lucht. Wie het vliegen bevalt kan een vliegopleiding volgen. Voor ƒ 8000,- kan het ULVbrevet behaald worden. Een brevet voor normale sportvliegtuigen kost minimaal het dubbele." „Verder verzorgen we groepsarrangementen. Voor groepen tot 100 personen is een compleet dagprogramma ontwikkeld. Een rondleiding over het vliegveld, een theorieles en een kennismakingsvlucht, voor krap honderd gtdden per persoon."
Terwijl een zichtbaar genietende 15-jarige jongen zich in een ULV-toestel installeert voor een lang verwachte proefles vertelt de veiligheidsspecialist uit Lelystad hoe een gemiddelde vlucht verloopt. „De piloot kijkt als eerste naar het weerbericht. Op grond van de meteorologische gegevens wordt besloten of de vlucht al of niet doorgaat. Gaat die door dan wordt de vlucht voorbereid. Een navigatieplan wordt vastgesteld. Route, hoogte, vertrektijd en verwachte aankomsttijd worden besproken. Het toestel wordt gecontroleerd. Brandstof, olie, koelvloeistof en algehele conditie, dat soort dingen. Roeren, propeller en bandenspanning moeten in orde zijn. De instrumenten en systemen worden gecheckt. „Wij bij ULN staan nogal op veiligheid", vertelt Asmann. „Bij voorbeeld bij een vlucht over open water neemt een piloot bij ons een zwemvest mee. Je houdt rekening met wat er kan gebeuren. Dan pas kun je verantwoord genieten. Voor ons is het een wereldbaan om bezig te zijn met de vliegerij en mensen van het vliegen te laten genieten."

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 september 1997

Terdege | 92 Pagina's

Even langs bij... Ultra Light Nederland

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 september 1997

Terdege | 92 Pagina's