Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een goed begin

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een goed begin

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Des morgens, HEERE, zult Gij mijn stem horen; des morgens zal ik mij tot U schikken, en wacht houden."Psalm 5 vers 4

Hoe beginnen we onze dag? Het is goed dat we ons daarop bezinnen. Davids begin van de dag is met de Heere. Hij begint de dag met zijn smekingen neer te leggen voor de Heere, Hij heeft geleerd dat hij zonder de Heere niets kan doen. Hij neemt er de tijd voor. Het is niet slechts een vlug, slaperig prevelen van een morgengebed. En wie heeft er 's morgens nog tijd om rustig en aandachtig het hart op te heffen naar de Heere?
We hebben zo'n haast. We gaan te laat naar bed en staan te laat op. Vlug wassen, aankleden, eten, bidden, danken en misschien, als het kan, even uit de Bijbel lezen en weg. Is dat ons beginnen van de dag? Is dat de inhoud van het christelijk leven van elke dag? Hebben we het christen zijn gereserveerd voor de zondag?
Een kind van God kan niet zonder de Heere. We lezen van Heman in Psalm 88:14: „Mijn gebed komt U voor in de morgenstond." Ook Psalm 92:3 spreekt van de praktijk der godzaligheid in de morgenstond. „Dat men in de morgenstond Uw goedertierenheid verkondige." De Heere wil ook in de morgenstond onze stem horen.
Wij zeggen 's morgens: ons werk roept. Maar in de eerste plaats roept God. De roep van ons werk overstemt vaak de stem van de Heere. Door al ons haasten wacht God tevergeefs.
Voor alles is er tijd, behalve voor de Heere. Dat is een bedenkelijke zaak. Waar zullen we wijsheid, kracht en gezondheid vandaan halen zonder God? David zegt: „HEERE, Gij zijt mijn God. Op Uw trouw en goedheid wacht ik. Gij zult mijn stem horen." Dat kan dus geen ander voor hem doen. Hij belooft de Heere dat hij daar de tijd voor nemen zal. Des morgens zal ik mij tot U schikken.
De kanttekenaren merken op dat dat betekent: mijn woorden, mijn gebed voor U in orde stellen. Het is voor David niet iets dat nu eenmaal moet gebeuren, een harde plicht. Maar het is geloofswerk. Schikken wordt gezegd van het morgenoffer dat de priester neerlegt, schikt op het altaar. Ons schikken tot de Heere betekent: ons overgeven aan de Heere. Ons toebetrouwen aan Zijn zorg en leiding. Ons aan het begin van de dag, met lichaam en ziel, met al ons werk, doen en laten en alles wat we achterlaten, bevelen aan de zorg van de Heere. Het is zo gauw gezegd dat we zonder de Heere niets doen kunnen, maar ondertussen hebben we alles in eigen hand.

Geliefde vrienden, ook jonge vrienden, moet er soms iets veranderen in het begin van uw dag? Des morgen zal ik mij tot U schikken! Neem er toch de tijd voor. Geen enkel excuus is geldig om ons van deze noodzakelijke huisgodsdienst af te houden. Daar moeten we alles voor laten liggen. Zelfs een stukje van onze nachtrust. Sta gerust wat vroeger op. De stilte van de vroege morgen is bij uitstek geschikt voor stil gebed en meditatie. Dan is het gebed geen doel, maar middel om Gods stem te horen. Dan is er wachten op de Heere. Des morgens zal ik mij tot U schikken en wacht houden. Dat is als een wachter uitzien, of Gods hulp komt. Of wachten wat de Heere zal antwoorden. Psalm 130:5: Ik verwacht de Heere, mijn ziel verwacht en ik hoop op Zijn Woord. Ook Psalm 85 spreekt daarvan: Ik zal horen wat God de Heere spreken zal. Daar gaat het om. We staan zo vlug op van onze knieën. Het geloof in Gods trouw en Zijn genade leert wachten op de Heere. Ons morgengebed mag geen alleenspraak zijn. Laat onze ogen opwaarts zijn om op God te letten. Geef de teugels van uw leven maar uit handen en laat u leiden door het Woord van God. Nee, het is geen verloren tijd om in de vroege morgen u naar God te schikken. U kunt er niet te druk voor zijn. Ik hoor soms jonge mensen klagen dat ze zoveel huiswerk hebben, dat ze tot 's avonds laat bezig zijn en 's morgens vroeg moeten opstaan om de opdrachten klaar te krijgen. Maar wie staat er 's morgens vroeg op om zich tot God te schikken? Is het niet een groot gevaar van de haast in ons leven als er geen tijd is om ons af te zonderen in gebed en meditatie? Voor de Heere zijn we nooit te vroeg. De Bewaarder Israëls slaapt en sluimert niet. Neem er toch de tijd voor. Daniël nam drie tijden per dag de gelegenheid waar om zijn knieën te buigen voor het open venster naar Jeruzalem. En Jezus, in zware strijd zijnde bad Hij te ernstiger.
Zeker, er is gevaar van sleur en gewoonte. Maar laat dat geen reden zijn om het na te laten.
De Heere wil Zich op het gebed ontfermen. Laten we de voetstappen van de discipelen drukken, zij gingen tot Jezus met de vraag: Onze Vader die in de hemelen zijt, geef ons heden ons dagelijks brood. En zo, door het geloof, op onze knieën de dag begonnen zal elke dag een dag Gods zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 februari 1998

Terdege | 84 Pagina's

Een goed begin

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 februari 1998

Terdege | 84 Pagina's