Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het licht in de schilderijen van Rein Withaar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het licht in de schilderijen van Rein Withaar

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het eerste olieverfschilderijtje was voor z'n moeder. Rein Withaar was toen zes jaar. Deze maand verschijnt van de bijna zeventigjarige kunstschilder het boek "Palet van Nederland". Het geeft een overzicht van Withaarswerk: landschappen, bos-en zeegezichten, zomer-en winterlandschappen. In deze Terdege vindt u twee prachtige posters van de kunstschilder. Om zo in te lijsten.

Ze wonen nog maar net een paar weken in Nederland. Vier jaar lang hebben de schilder en z'n vrouw in Frankrijk gewoond en gewerkt. „Hollandse landschappen hebben licht nodig. Er moet licht komen in m'n schilderijen. En dat heb je in Nederland meestal niet", legt de schilder uit, „de afgelopen zomer natuurlijk niet meegerekend. Voordat we in Frankrijk gingen wonen, trokken we vier maanden per jaar altijd met de caravan naar Frankrijk. Maar m'n vrouw vond het daar te stil, dus Het eerste olieverfschilderijtje was voor z'n moeder. Reint Withaar was toen zes jaar. Deze maand verschijnt van de bijna zeventigjarige kunstschilder het boek "Palet van Nederland". Het geeft een overzicht van Withaars werk: landschappen, bos- en zeegezichten, zomer- en winterlandschappen. In deze Terdege vindt u twee prachtige posters van de kunstschilder. Om zo in te lijsten. zijn we nu weer terug in Nederland." Hij laat foto's van hun vorige huis zien. „We woonden daar prachtig. Kijk, dit was ons uitzicht."

Zee
Berend Withaar, de vader van Reint, was ook kunstschilder. Van hem leerde de jonge Reint het vak. Graag had Reint naar de kunstacademie gegaan, maar dat ging niet. „Het was oorlog en dus armoe. M'n vader had geen geld om mij naar de academie te doen. Ik moest naar de ambachtsschool. Daar kregen we ook schilderen en 'k heb er andere technieken geleerd." „En materiaalkennis" vult zijn vrouw aan. „Heel belangrijk." Na zijn schoolperiode werkte Withaar in de reclamebranche en in de souvenirindustrie. „Ik had de armoede van het kunstenaarsbestaan thuis wel gezien. Zo wilde ik het niet." Toch durfde de schilder het aan om in 1974 de kost te gaan verdienen als kunstschilder. Hij kocht in hartje Elburg een pand waarin hij zijn atelier-galerie onderbracht. De mensen die in de galerie een kijkje kwamen nemen, konden hem zien schilderen. „Het was een risico hoor", vertelt Anna Withaar, „onze kinderen waren jong, we hadden een hoge hypotheek. Een vrouw vroeg me: 'Gaat u hier wonen? Er zijn er voor u al twee uitgegaan.' Nou, dat was niet erg bemoedigend. Maar we hebben nooit geen klagen gehad, hè Reint? In het begin zei ik tegen m'n man: we moeten strand- en duingezichten ophangen in de etalage. De mensen hier zien de zee nooit. Maar ik had het mis. Wat de mensen niet kennen, kopen ze niet. Ze willen herkenning: Hé, dat is het bos bij 't Harde. Maar vroeger

Reint Withaar: „Het licht van de schepping zie je in al m'n schilderijen"
verkocht je niets wat niet herkenbaar was. Nu is het wel een beetje anders."

Licht
De schilder laat albums vol foto's van z'n schilderijen zien. Withaar fotografeert z'n schilderwerken altijd zelf „Kijk, ik schilder natuur, maar er wonen ook mensen, dat zie je aan de huizen." De schilder wil dat zijn werk iets te zeggen heeft. „Iemand moet voor de etalage van de galerie staan en zeggen 'die man is gelovig'. Het licht van de schepping zie je in al m'n schilderijen. Ik wil graag mensen bereiken die nog niet van de Heer weten. Zij moeten iets in m'n werk zien", vertelt de schilder. Omdat Withaar zoveel foto's gemaakt heeft van zijn werk, was het mogelijk om een boek uit te geven. "Palet van Nederland", de titel verzon zijn vrouw, is vooral een kijkboek. Hier en daar staan er ook gedichten op de pagina's. Die zijn gemaakt door Reints vrouw Anna. De meeste schilderijen die in het boek staan afgebeeld, bevinden zich nu in particuliere handen. „Elk schilderij is uniek, er is er overal maar één van. Het zijn geen schilderijen uit China die je hier in de winkels kunt kopen", zegt de kunstschilder.

Eerlijk
Het echtpaar Withaar woonde vijftien jaar in Elburg. Omdat Reint bijna niet meer toekwam aan schilderen in de vrije natuur en steeds in de winkel moest zijn, droegen ze een paar jaar geleden de galerie over aan dochter Rian. Zij schildert zelf ook en runt nu samen met haar man Jack de galerie. „Als je alleen vanuit je gevoel moet schilderen komt er niet zoveel. Je moet ook zakelijk zijn. En eerlijk. Anders kom je er niet. Maar 't is soms wel moeilijk hoor. Er moet toch weer een schilderij komen. Elke dag beginnen we met gebed. Voor elk schilderij wordt gebeden, kun je wel zeggen. En 't wordt gezegend." Reint Withaar staat ook op de Wegwijsbeurs. In de stand van Galerie Withaar is "Palet van Nederland" van uitgeverij Mes voor ƒ 39,75 te koop. Bij inlevering van de sterbon die in dit nummer staat, krijgt u bij aankoop van het boek een reproductie cadeau.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 februari 1998

Terdege | 124 Pagina's

Het licht in de schilderijen van Rein Withaar

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 februari 1998

Terdege | 124 Pagina's