Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zoveel hoofden,

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zoveel hoofden,

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Verworpene?
Als iemand die wekelijks onder een wat u noemt "God-onterende" prediking verkeert, voel ik mij genoodzaakt te reageren op uw verhaal "Verworpene?" (Terdege 15-4-98). Uw verhaal heeft mij verdriet gedaan. Ik bedoel dan niet zozeer dat ik mij persoonlijk aangevallen voel (dan zou ik naar Christus' voorbeeld moeten zwijgen), maar ik meen dat u in dit verhaal de Heere onze God ernstig te kort doet. - U schetst een erg karig beeld van de Heere: „dat er misschien nog eens één onder mocht zijn op wie God van eeuwigheid een oog geslagen heeft..." en „Het zijn er nog maar zo heel weinigen die tot God worden bekeerd. Hoe weinigen zijn er die God nog trekken wil..." Waar baseert u dit op? Ik kan het niet rijmen met teksten als Hand. 2:21 en Joh. 3:16,17. U suggereert dat Gods werk hier op aarde een aflopende zaak is. „Tegenwoordig vind je zulke predikers haast niet meer, een enkele nog..." Dat zegt de wereld, die denkt dat het christendom een gepasseerd station is. Maar wij mogen toch grote verwachtingen van God hebben? (Matth. 28:18). - Wat erg dat u de uitverkiezing hier laat fungeren als een blokkade. In de Dordtse Leerregels wordt de uitverkiezing voorgesteld als genadegave van God (DL, H. 1 art. 2). Bovendien moeten wij ons niet bezighouden met Gods verborgen wil (Hand. 1:17). Zijn geopenbaarde wil is: Strijd om in te gaan! - Gelukkig wil de oma in het verhaal uiteindelijk haar kleindochter graag de Weg, Christus, wijzen. Dat is nu net wat dominees met die "valse" prediking beogen. Ze zeggen, „...dat we ons moeten bekeren, dat God dat vraagt van ons. En... dat dat ook kan!" Niet om mensen "zelf aan het werk te laten gaan", maar opdat Gods genade temeer zal schitteren. Ik begrijp dat hetgeen u publiceerde een verzonnen verhaal is. Het zijn dus naar ik hoop slechts uitspraken van fictieve personages en niet van uzelf Ik betreur het dat de Terdege-redactie dergelijke theologisch eenzijdig gekleurde verhalen in haar blad wil opnemen. Ik wens u en alle lezers toe wat er staat in Hebr. 4:16.

Verworpene? (2)
Het kort verhaal van Trudi Blom (Terdege 15 april jl.) is een vreselijk verhaal. De oma van Christien doet tegenover haar kleinkind niets anders dan de deur gesloten houden voor haar. Terwijl de Bijbel vol staat van uitnodigingen Zijn heil in Christus aan te nemen. De geopenbaarde dingen zijn voor ons. Dat is Gods liefde in Christus geopenbaard. Joh. 3:16. De prediking begint met nodiging. Oma Sien is een oprecht mens, maar verstrikt in een uirverkiezingsleer die alle uitzicht beneemt. In de context wordt de uitverkiezingsleer gehanteerd tegenover hardnekkigen, niet tegenover gelovigen die Hem in een oprecht geloof hebben aangenomen. In dat geval wordt deze leer achteraf gehanteerd. Oma Sien ziet aan het eind van het verhaal haar tekort. Laat dit een les zijn om het evangelie voorop te stellen, zoals de apostelen dat gedaan hebben, en niet de grens te overschrijden om zich te bemoeien met voor ons verborgen dingen. We hebben geen lijst uit de hemel ontvangen wie wel en wie niet. De zekerheid van wél krijgen we alleen achteraf door een oprecht geloof in Jezus Christus Qoh. 3:36), een geloof dat ook nog door de liefde werkt. En mag er voor een jonge bloem ook nog plaats zijn om daarin op te groeien of verlangen de keurmeesters gelijk een volwassen boom? Niemand wordt buitengesloten dan alleen die zichzelf buitensluit.

Rectificatie
In Terdege van 15 april stond in het artikel over ADHD (pag. 76 en 77) onder het kopje "Literatuur" een verkeerd telefoonnummer van Uitgeverij Balans. De juiste telefoonnummers zijn 030-2255050 (bestellen van brochures) en 0302255051 (hulp en informatie).

Vakantiefoto's van vroeger
Een verbouwd kippenhok als zomerhuisje, met alleen koud stromend water. Een bakhuisje voor vier personen en wassen aan de pomp. Een caravan in eivorm. Van Rotterdam naar de Veluwe met de auto en bij Soesterberg stoppen, want in één ruk was veel te lang... Vakantie in de jaren vijftig/begin zestig. In de komende zomer willen we daar in Terdege wat van laten zien. Heeft u vakantieherinneringen en vakantiefoto's uit de periode van ca. 1950-1965 en wilt u andere Terdegelezers daarvan laten meegenieten? Ze zijn van harte welkom. U kunt ze tot 1 juli opsturen naar: Terdege Vakantiefoto's, Postbus 75, 7300 AB Apeldoorn. Voor geplaatste foto's wordt een vergoeding gegeven. Vermeld er (voorzover bekend) bij waar en wanneer de foto's genomen zijn. Alvast hartelijk bedankt voor uw inzending.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 mei 1998

Terdege | 84 Pagina's

Zoveel hoofden,

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 mei 1998

Terdege | 84 Pagina's