Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waar zijn ze?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waar zijn ze?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat een rijke troost is het als je weten mag dat de man, de vrouw die je verloren hebt bij de Heere mag zijn. Maar als we dat nu eens niet zeker weten? Als er vrees is dat hij of zij verloren is?

Jaren geleden ontmoette ik een ouder echtpaar, dat mij vertelde van het verlies van een grote dochter. Groot was mijn schrik toen ze mij koud en hard toevoegden dat hun kind in de hel lag! Er was bij hen geen onzekerheid aangaande haar eeuwig lot, laat staan een stille hoop dat wellicht het tollenaarsgebed in haar laatste ogenblikken opgezonden kon zijn. Enige jaren daarna sprak ik een vader die me vertelde van het plotselinge verlies van een grote zoon. Van zijn strijd om het onzekere. Van de angst die hem als het ware deed opkruipen tegen de muren van zijn huis. Maar ook vertelde hij van de rust die God hem geschonken had, waardoor hij alles aan Hém had kunnen overgeven. De houding van deze vader kon ik begrijpen. Die van het echtpaar niet. Deed de liefde tot zijn verloren zoon David niet uitkermen: Absalom mijn zoon, mijn zoon, ach dat Ik voor u gestorven ware! Zijn smart was diep, omdat hij geen reden had om aan te nemen dat zijn kind behouden was. Mogelijk dat ook liw hart gebukt gaat onder onzekerheid aangaande de eindbestemming van een dierbare. Van sommige mensen weten we toch immers zeker dat ze verloren zijn gegaan? Neem nu Ananias en Saffira!

Innerlijke rust
Toch zou ik ernstig willen benadrukken zéér voorzichtig te zijn met het uitspreken van een oordeel. Dat komt alleen de Heere toe. Leg liever alles wat u bezighoudt, uw vrees, hoop, onzekerheid en angst aan God voor. Hij kan het van u afnemen en innerlijke rust en onderworpenheid aan Zijn wil geven. Ja, die innerlijke rust kan Hij ook geven als u welhaast zeker weet dat uw dierbare niet in de hemel is. God is machtig om het van u af te nemen. De smart blijft, maar wordt door Hem draaglijk gemaakt. De troost bestaat dan daarin dat u het in Gods handen mag overgeven. Dan wordt de angel uit de pijn weggenomen. Ik denk aan de zielen van hen die zich van het leven beroofden. Al moet dit in het licht van Gods Woord veroordeeld worden, toch past het ons een diep medelijden aan de dag te leggen met de persoon in kwestie en de nabestaanden. Hoe snel vervallen we tot een openlijke veroordeling, die de smart van de nabestaanden slechts doet toenemen. Ons oordeel kan zo liefdeloos wezen en laten we zelf toch ook vrezen! Wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle in de strikken van de duivel. Maar óók in die gevallen kan de angst en smart door de Heere worden weggenomen, worden verzacht. De Heere kan het zelfs tot ons eeuwig welzijn gebruiken! Maar, en laat dat duidelijk zijn: op ons smeekgebed! Ik zeg niet dat het u dan nooit meer aanvliegen zal. De duivel zit immers niet stil. Maar u hebt de Heere dan zo nodig en Hém nodig hebben is voorwaar geen kleine zegen!

Hoorder der gebeden
Het ouderhart kent zijn eigen smart. Stel, u betreurt een miskraam. U vraagt: waar is toch het zieltje van mijn kind? U kunt uzelf niet troosten. Dat wordt geprobeerd door bij voorbeeld maar aan te nemen dat het wel goed zit met uw kind. God is immers barmhartig, zo redeneert u dan. Als je echter weten mag dat de zaligheid diep verbeurd is, voor jou en je kinderen, dan kan zulk een redenering niet meer troosten. Dan moet je getroost wórden. Dan moet de Heere over uw worstelen licht geven. Hij troost het hart dat schreiend tot Hem vlucht. Vergeet toch niet dat Hij een Hoorder der gebeden is. God troost door Woord en Geest en geeft ook over deze vragen licht. Samengevat moeten we zeggen dat we op moeten passen met oordelen en veroordelen. Maar bij God kan een mens met al deze dingen terecht. Hij wil het van ons af nemen. Hij verlicht de smart. Mag u wel eens Gods wil en weg goedkeuren? Dat is de genade die de Heere verleent.

In en om Christus
De vraag over het lot van anderen mag de vraag over eigen toekomst niet overheersen of verdringen. Strijdt gij om in te gaan. We staan allen van nature buiten en zijn op weg naar de rampzaligheid. Maar buitenstaanders kunnen door Gods genade binnengaan. Wat een wonder. Het Koninkrijk van God heeft een ingang. En dat om Christus' wille, van Wie we echt zeker weten dat Hij eenmaal ter helle is nedergedaald. Maar Hij is ook uitermate verhoogd. In en om Hem kan het nu voor een schuldig mensenkind dat Hem nodig heeft gekregen. Ten slotte moge de wetenschap dat mijn geliefden voor eeuwig verloren kunnen gaan tot een eerlijk behandelen van elkaar leiden. Spreek je kinderen, je ouders er maar op aan. Bekeert u, want waarom zoudt gij sterven?

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 mei 1998

Terdege | 84 Pagina's

Waar zijn ze?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 mei 1998

Terdege | 84 Pagina's