Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De VW Kever is terug

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De VW Kever is terug

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Alleen die prijs al geeft aan dat de New Beetle een totaal andere auto is dan de VW Kever die we allemaal zo goed kennen. Vroeger een simpel autootje, bedoeld om de gewone man aan goedkoop vierwielig vervoer te helpen. Nu een brok moderne techniek die vooral gericht is op het uitdrukken van de moderne levensstijl.

Jaren sparen
Waar komt die gretige belangstelling toch vandaan? Misschien is die te verklaren uit het feit dat heel veel volwassenen van nu met de Kever zijn opge groeid. Ze herinneren zich de trots van vader en moeder als die na jaren sparen in staat waren een Kevertje aan te schaffen. Het is een bijzondere prestatie van de ontwerpers van Volkswagen dat ze met de nieuwe Beetle de moderne mens rechtstreeks in dat nostalgische gevoel weten te raken. Terwijl de ontwerptekening van de Beetle toch zo simpel is als wat. In feite bestaat het ontwerp van de Beetle gewoon uit drie boogjes: twee voor de spatborden, één voor het inzittendencompartiment. Het ontwerp voor de Kever stamt reeds uit de jaren dertig. Ferdinand Porsche had van Hitler de opdracht gekregen een autootje te ontwerpen dat iedere burger zou kunnen aanschaffen. Er werd een spaarsysteem opgezet, zodat iedere arbeider na een aantal jaren sparen eigenaar van een KdFwagen (Kraft durch Freude) zou kunnen worden. Zijn populairste periode beleefde de Kever in de jaren zestig: hij had toen een prijs van rond de 4500 gulden. Daarmee was de Kever na dwergautootjes als de Goggomobil en de Messerschmidt een van de goedkoopste auto's. Het wagentje verwierf zich snel een reputatie van degelijkheid en betrouwbaarheid. „Hij loopt en loopt en loopt", schreef Volkswagen in zijn advertenties. De Kever werd een van de meest verkochte auto's van Europa en nadat men had besloten tot export naar Amerika, werd de Kever ook daar een succesnummer van de eerste orde. Het was ook in Amerika dat de auto de bijnaam Beetle (Kever) kreeg. Van geen enkele andere auto zijn zoveel exemplaren gebouwd (meer dan 23 miljoen).

Knipoog naar verleden
Problemen met het milieuvriendelijk maken van de Kever zorgden ervoor dat de auto in Europa uit de prijslijsten verdween. Maar op de autotentoonstelling van Detroit in 1994 zette Volkswagen een studiemodel van de nieuwe Beetle neer. Eigenlijk bedoeld als geintje met een knipoog naar het verleden. Maar er bleek zo veel belangstelling voor het autootje te zijn, dat de directie besloot de wagen in productie te nemen. Eigenlijk met angst en beven, want het in productie nemen van een auto kost een hoop geld en men vroeg zich af of er wel voldoende belangstelling zou zijn om die investering er weer volledig uit te krijgen. Nu de eerste wagens van de band zijn gerold, lijkt het er echter op dat VW zijn meest winstgevende auto heeft uitgebracht. In de VW-fabriek in Puebla (Mexico) rollen voorlopig 500 Beetles per dag van de band. Lang niet voldoende om aan de enorme vraag te voldoen. De eerste Beetles die dit najaar in Nederland leverbaar worden, zullen via een optieplan onder de kopers worden verdeeld. Ongekende luxe voor de autodealers.

Heel andere techniek
Afgezien van de vorm heeft de Beetle weinig gemeen met de aloude Kever. Wie de achterklep optrekt, vindt daar bijvoorbeeld niet de oude vertrouwde boxermotor, maar een praktische bagageruimte, die door het neerklappen van de achterbank nog fors kan worden vergroot. Bij de Beetle zit de motor voorin, waar vroeger het reservewiel lag. Het is een moderne watergekoelde vierpitter, die de voorwielen aandrijft. Compleet anders dan bij de Kever dus. Ook het onderstel verschilt volledig: bij de New Beetle geen pendel-assen meer, maar onafhankelijke wielophanging, zoals bij de moderne VW Golf Alleen in het interieur herken je zaken die rechtstreeks van de Kever zijn overgenomen. Zoals op het dashboard de ene grote klok recht voor de bestuurder. En zoals de grote hand boven het dashboardkastje en de lussen boven de achterste zijruiten. Wat ook typisch jaren zestig is: er is een plastic vaasje plus bloemetje voor op het dashboard leverbaar. Autobladen hebben met enkele van deze Beetles reeds tests uitgevoerd en zijn enthousiast. Ze roemen het weggedrag en de prestaties, die overeenkomen met die van een nieuwe Golf. Alleen de zitruimte op de achterbank valt wat tegen en het benzineverbruik vindt men aan de hoge kant. Dat is dan weer precies zoals bij de oude Kever, die ook niet bepaald als zuinigheidswonder bekend stond. De redacteuren schrijven dat ze nog nooit zoveel bekijks met een nieuwe auto hebben gehad, maar dat mensen schrikken als ze de prijs horen. 75.000 gulden is inderdaad wel erg veel geld voor een auto die in feite niets anders is dan een verklede versie van de VW Golf. En die heb je al voor de helft minder.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 september 1998

Terdege | 84 Pagina's

De VW Kever is terug

Bekijk de hele uitgave van woensdag 30 september 1998

Terdege | 84 Pagina's