Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een geopende Fontein

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een geopende Fontein

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Te dien dage zal er een Fontein geopend zijn voor het huis Davids en voor de inwoners van Jeruzalem, tegen de zonde en tegen de onreinheid." (Zacharia 13:1)

Het tweede gedeelte van dit bijbelboek beschrijft de toekomstige heerlijkheid van Jeruzalem. Zacharia ziet door de Heilige Geest vergezichten van het grote heil dat God zal geven aan Zijn volk. Een heerlijk aspect van dat heil lezen we in deze tekst. De Heere opent een Fontein tegen de zonde. Wanneer opent God die fontein? Het begin van deze tekst wijst terug op het voorafgaande. Te dien dage zijn de dagen waarin de Heilige Geest wordt uitgestort. De inwoners van Jeruzalem zullen rouwklagen als vrucht van de werking van de Heilige Geest, omdat ze Hem aanschouwen. Dien ze doorstoken hebben. De Heilige Geest legt de schuld van de inwoners van Jeruzalem op zo'n manier open, dat ze er niet meer onderuit kunnen. Ze bedrijven rouw vanwege hun zonde en smeken om genade. Maar de Heere laat hen niet in die droefheid over hun zonde. In diezelfde tijd opent de Heere een Fontein. Het water uit deze Fontein zal in staat zijn om het huis van David en de inwoners van Jeruzalem te reinigen van hun zonde en onreinheid. De Heere geeft Zelf het antwoord op de nood van hun schuld. Hij opent een Fontein. Dat is een beeld dat Zacharia gebruikt om aan te geven dat er voldoende water is om hen van al hun zonden te reinigen. Uit een fontein blijft het water immers steeds naar boven komen. De tijd dat de Heilige Geest wordt uitgestort, is ook de tijd dat de Heere Zijn vergevende genade openbaart. In de dagen dat de Heilige Geest is uitgestort, is ook deze Fontein geopend. Deze Fontein is niemand minder dan de Heere Jezus Christus. Hij heeft Zichzelf gegeven om zondaren zalig te maken van hun zonden en hen te reinigen van al hun ongerechtigheden. Hij heeft Zijn bloed gestort tot een volkomen verzoening van de zonden. Zacharia laat zien hoe de Heere nu verder kan gaan met dit volk dat rouwklaagt omdat ze de doorstoken Jezus aanschouwen. Deze Jezus is doorstoken vanwege hun zonden, maar Hij heeft als het Lam van God de zonden weggedragen. In deze Heere Jezus is vergeving van zonden en reiniging van ongerechtigheid. God heeft in Hem de weg geopend om zondaren te reinigen. Wat Zacharia vanuit de verte mocht zien, horen wij nu helder en duidelijk in het Evangelie. God wijst ons in Zijn Woord op de Fontein die Hij geopend heeft tegen de zonde. Bent u gereinigd door het water van deze Fontein? Ben jij gewassen in Christus' bloed? Wij staan niet minder schuldig dan de inwoners van Jeruzalem, die de Heere Jezus doorstoken hebben met hun ongeloof. Wij hebben ons ook tegen God gekeerd. Wij verzetten ons van nature ook door ongeloof tegen Christus. Onze zonden hebben Hem aan het kruis gebracht. Maar de Heere, Die de zonden aanwijst in ons leven, wijst ons tegelijk op de Fontein die Hij geopend heeft in Zijn Zoon. Wanneer de Heere ons ontdekt aan de zonde, richt Hij ons op deze Fontein. Als de Heilige Geest ons laat zien wie we zijn, kunnen we ook niet rustig verder leven. Hoe is dat in uw leven? Hebben we ontdekt dat wij de Heere Jezus door onze zonden aan het kruis hebben gebracht? Beseffen we dat we deze reiniging nodig hebben? Dan leer je dat je jezelf nooit kunt reinigen van de zonde die in je hart woont. Maar deze geopende Fontein is in staat om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen. We mogen toegaan tot deze Fontein, want Hij is vrij toegankelijk. De wateren uit deze Fontein worden ons aangeboden om niet. De Heere laat ons zien hoe groot de kracht van het bloed van de Heere Jezus is. U vraagt zich af wat u moet doen om zalig te worden? De nood is groot in uw hart omdat u niet verder leven en zo ook niet sterven kunt? Dit gedeelte laat ons zien dat in de dagen dat de Geest wordt uitgestort deze Fontein geopend is. De Heilige Geest is er op uit om zondaren te wassen in het bloed van de Heere Jezus. De Heilige Geest ontdekt mensen aan hun zonden om te trekken tot deze Fontein, waar vergeving en reiniging is. Hij wil zondaren bedekken met Jezus' bloed en prijst daarom in het Evangelie deze Fontein aan. Hoe vuil u ook bent, hier is reiniging. De Heere lokt u om tot deze Fontein te gaan. Bent u gegaan tot deze Fontein? Zonder reiniging kunnen we het hemelse Jeruzalem niet ingaan. Voor de troon van God en het Lam staan zij, die hun klederen gewassen hebben in het bloed van het Lam. Haast u om u te wassen in deze Fontein. Bidt mee: En reinig Gij o Heer', die vuile bron van al mijn wanbedrijven. Wie komt tot de Fontein en steeds weer vlucht tot dit bloed van Christus, leert door de Heilige Geest dat dit bloed al mijn zonden voor God bedekt. Dat is mijn enige troost: rein in Gods ogen, voor eeuwig, dankzij deze geopende Fontein.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 november 1998

Terdege | 88 Pagina's

Een geopende Fontein

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 november 1998

Terdege | 88 Pagina's