Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gesprek op de kade in Rome

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gesprek op de kade in Rome

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een vorige keer mochten we een gesprek met Mozes hebben bij de waterput in de woestijn van Midian. Nu hebben we een gesprek met een reiziger op de kade in Rome. Het is in het jaar 49 van onze jaartelling. Het is druk bij de kade van Rome. De grote stad heeft veel koren van overzee uit Egypte nodig. Er zijn veel schepen en ook komende en gaande reizigers. Met één van die reizigers gaan we een gesprek aan. „Zeg broeder, hoe gaat het? Ben je net aangekomen of ga je op reis?" „Ik wacht op een schip om weg te gaan en ik weet nog niet eens precies waarheen." „Dat is raar zeg, ben je soms op de vlucht?" „Ja, daar lijkt het wel op. Ik moet hier weg uit Rome. Dat wil onze keizer Claudius. We moeten allemaal weg uit Rome. Je kunt mij beschouwen als een van de vele vluchtelingen in de wereld." „Wie zijn jullie dan en waarom wil de keizer dat? Ik dacht dat keizer Claudius toch een verstandige man was. Hebben jullie iets verkeerds gedaan ?" „Goed, als je dan alles wilt weten, zal ik je het vertellen. Misschien kun je me dan ook nog raad geven. Keizer Claudius heeft gezegd dat wij weg moeten omdat we bijgelovig zijn. Met een woord van de geleerde Cicero heet dat 'superstitio'. En de keizer zegt ook dat we te veel ruzie maken. Van die bijgelovigheid is niets waar. In het tweede kan hij wel een beetje gelijk hebben. Maar dat komt omdat wij Christenen en die anderen, de Joden, wel veel gemeenschappelijk maar ook een groot verschil hebben. En daar komt dan die 'superstitio' bij. Onze overheid gebruikt dat woord wanneer ze iemand staatsgevaarlijk vindt, omdat hij een andere godsdienst belijdt. Dat vinden ze gevaarlijk fanatisme. Daarom moeten we allemaal. Joden en Christenen, weg uit Rome. Waarheen? Ik weet het nog niet. Misschien dat ik probeer naar Griekenland, naar Corinthe te komen. Waarom naar Corinthe? In Corinthe wonen al twee goede vrienden van me. Arend en zijn vrouw Prisca. In het Latijn heten ze Aquila en PrisciUa. En ze hebben ook iemand in huis, die ik graag wil ontmoeten. Die man heet Paulus. Dokter Lucas vertelt dat in zijn tweede boek, Handelingen 18:2. Die Paulus wil ik graag eens spreken. Hij heeft pas een mooi boekje geschreven dat hier in Rome grote indruk gemaakt heeft. In het conflict dat we met de Joden hebben, over de betekenis van Jezus Christus, gaat het vaak over de dingen uit dat boekje. Eigenlijk is het een lange brief. Die heeft hij vorig jaar geschreven aan onze zustergemeenten in Galatië. Wanneer ik die Paulus in Corinthe kan ontmoeten, is mijn vlucht en verbanning uit Rome toch niet alleen maar slecht."

Nieuw vaderland
„Ik begin er iets van te snappen. Dank je wel dat je me dit allemaal zo vertelt. Maar wat is er dan gebeurd in Rome? Waarover gaat het in die ruzie tussen Joden en Christenen, die Claudius gebruikt voor zijn bevel tot verbanning?" „Kalm aan, niet alles tegelijk. Kijk, Joden zijn er al lang in Rome, ze hebben zelfs een synagoge. Dat is oogluikend toegestaan. Je moet wel altijd oppassen dat je niet opgeroepen wordt, bij een rechtszaak of zo, om wat reukwerk voor de afbeelding van de keizer te brengen. Ze denken hier namelijk dat de keizer een god is. Dat is hij natuurlijk niet. Ze zeggen dat keizer Claudius dat zelf ook niet gelooft. Hij is best een goede kerel. Al is hij dan ook kreupel en stottert hij. Sorry, dat laatste had ik niet mogen zeggen, wij Christenen mogen niet discrimineren. Maar dit jaar is onze keizer voor de derde keer getrouwd. Nu met mevrouw Agrippina. Die heeft al een zoon. Nero, uit een vorig huwelijk. Ze zeggen dat Agrippina alles op alles zet om die jongen straks keizer te laten worden. Wanneer die net zo hard is als zijn moeder, zullen ze in Rome nog wat met hem meemaken. Onze Paulus kan dan maar beter wegblijven uit Rome! Ze zeggen dat door Agrippina de keizer harder is geworden. Net toen wij door dat boekje van Paulus een ernstig meningsverschil met die mannen van de synagoge kregen. Kijk, wij hebben dezelfde heilige boeken als daar in de synagoge. Maar wij houden ons daaraan naar de uitlegging van onze Heere Christus. In de wet gaat het dan niet slechts om uiterlijkheden, maar om vertrouwen in het hart en om dankbaarheid. Daar zijn wij Christenen het onder elkaar helaas ook niet altijd over eens, hoor. Daar gaat die brief van Paulus over. De keizer greep dat meningsgeschil aan om ons te verbannen. Daarom ben ik nu een vluchteling. Dat is wel echt ellendig. Een Christen heeft eigenlijk nergens een eigen land op de wereld. Maar weet je wat ik nu zo mooi vind? Dat we op die manier overal in de wereld kunnen vertellen van een nieuw vaderland, wat de Heere Christus het "Koninkrijk van God" noemde. Dat is goed nieuws voor alle ellendige vluchtelingen. Ik ben er zeker van dat mijn vriend Arend en zijn vrouw Prisca er ook zo over denken. Daarom wil ik ook naar ze toe als het kan. Vluchteling zijn hoeft niet altijd een strafte zijn". „Meen je dat nou? Ik vind het nog maar wat, hoor. Wanneer jullie je rustig hadden gehouden, zouden jullie in Rome kunnen hebben blijven wonen". „Ja, maar we zijn nu eenmaal anders. Dat zoeken we niet, dat willen we ook niet bewijzen. We zijn echt niet opzettelijk anders dan andere mensen. We zoeken geen aparte eigen manier van leven, we volgen geen serie wetten en wetjes. Maar luisteren naar en volgen van onze Heere Christus, daar gaat het om. Daarom zit ik hier op de kade en zoek ik een schip. Waarheen? Waar Hij me maar gebruiken wil." „Goede reis, broeder, en God zegene je. Ik heb veel van je geleerd."

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 april 1999

Terdege | 84 Pagina's

Gesprek op de kade in Rome

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 april 1999

Terdege | 84 Pagina's