Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilige Geest en Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilige Geest en Christus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Die zal Mij verheerlijken." Johanes 16:14a

De afgelopen Pinksterdagen hebben ons weer bepaald bij de uitstorting van de Heilige Geest. Toen Christus met Zijn volbrachte werk in de hemel verschenen was voor het Aangezicht van de Vader kon de Heilige Geest komen. Want die Geest is gekomen op grond van Zijn volbrachte werk. Hij is gekomen als de Geest van Christus. Wat een wonder, dat Hij niet is uitgestort op grond van iets in de mens. De Geest komt in zondaarsharten op grond van het werk van Christus. En daarom kan het voor mensen, die verzonken liggen in zonde en schuld. Er is dus een nauw verband tussen de Heilige Geest en Christus. Vandaar dat Christus in onze tekst tot Zijn discipelen zegt: "Die zal Mij verheerlijken." De Zaligmaker heeft deze woorden gesproken in de Paaszaal, in de nacht waarin Hij verraden werd. Hij stond dus nog voor Golgotha. Maar Hij mocht over Golgotha heenzien naar Zijn opstanding uit de doden, naar Zijn Hemelvaart, maar ook naar de komende Pinksterdag. Hij heeft Zijn jongeren beloofd, dat de Heilige Geest als de Trooster komen zou. De discipelen zullen er hier nog weinig van begrepen hebben, maar na Pasen en Pinksteren is hen het volle licht opgegaan. Toen zijn deze woorden van Christus weer teruggekomen door de indachtmaking van de Heilige Geest, want Christus had ook gezegd: "Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb." (Joh. 14:26).

Die zal Mij verheerlijken." Wat is het liefste werk van de Heilige Geest? Christus verheerlijken! Hij is de Geest van Christus. Hij is gekomen op grond van Zijn volbrachte werk. Hij neemt het uit Christus en Hij past het toe aan het zondaarshart. Laten we er toch altijd op letten, dat de Heilige Geest de Geest van Christus is. Dat is van het grootste belang voor het geestelijke leven. Hoe kunt u weten, dat u deelt in het zaligmakende werk van die Geest? Dat kunt u hieraan weten: waar de Heilige Geest in het hart werkt, daar laat hij de zondaar geen rust buiten Christus. Kunt u rusten buiten Christus? Ik weet, als die Geest Zijn werk in de wedergeboorte begint, dan doet Hij ons zien, dat we door eigen schuld buiten God staan, dat we tegen God gezondigd hebben. Dan komt daar die droefheid naar God en dat hongeren en dorsten naar de Heere.

Maar hoe kunnen we dan allerlei rustbanken zoeken om onze zaligheid op te bouwen. Rustbanken buiten Jezus. We zoeken de rust in de tranen, die we hebben uitgesnikt op de plaatsen van het berouw in ons leven. We zoeken een rustbank in onze innige en tere gebeden. We willen bouwen op onze eigen werken en onze eigen gerechtigheid. Maar waar de Geest zaligmakend werkt, daar is Hij erop uit om Christus te verheerlijken in het hart. Daarom slaat Hij ons van al onze rustbanken af. Hij doet ons zien, dat er van ons uit nooit meer een weg tot God is, omdat onze beste werken met zonde zijn bevlekt, omdat onze liefde altijd weer gemengd is met eigenliefde en onze gebeden altijd weer gemengd zijn met eigenbedoeling. Dan komen we in onze nood en dood voor God. Maar wat een wonder als dan ons oog geopend wordt door die Geest voor Christus, zoals Hij ons geopenbaard wordt in het Evangelie. Hij opent het oog van een schuldverslagen zondaar voor de heerlijkheid van Christus. Zo maakt Hij het waar. "Die zal Mij verheerlijken." Wanneer zo het oog op Jezus gevestigd wordt, dan is in ons de dood, maar in Hem het leven; in ons de duisternis, maar in Hem het licht; bij ons de schuld, maar in Hem de vergeving. Het is ook de Heilige Geest, die in de weg van de geloofsoefeningen doet kennen de opwas in de genade en kennis van Christus. Dan rust de Geest niet voordat de zondaar door dat dierbare geloof met Christus verenigd is. Kunt u rusten buiten Christus? Want de Pinkstergeest is de Geest van Christus, Die er altijd op uit is om Christus te verheerlijken. Het is een heel slecht teken als u rust gevonden hebt buiten Christus. Maar weet dan, dat die Geest nog werkt en nog als de grote Bruidswerver uitgaat om zondaren te werven als een bruid voor Christus. En als het u in uw nood en dood om Christus is te doen geworden, rust niet, voordat u weten mag Hem tot uw deel te hebben. Hoe word ik met Christus verenigd? Altijd door Woord en Geest. Hij gebruikt het Woord om Christus te verheerlijken. Laat het dan uw bede zijn: maak in Uw Woord mijn gang en treden vast.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 mei 1999

Terdege | 84 Pagina's

De Heilige Geest en Christus

Bekijk de hele uitgave van woensdag 26 mei 1999

Terdege | 84 Pagina's