Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Belijdenis doen (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Belijdenis doen (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Is belijdenis doen op de goede manier hetzelfde als verklaren dat je een kind van God bent? Doe ik belijdenis van HET geloof of doe ik belijdenis van MIJN geloof? Anders gezegd: Gaat het erom wàt ik geloof, of dàt ik geloof?

HET geloof
Als je nog even de vragen ernaast legt die ik je de vorige keer doorgegeven heb, dan zal duidelijk zijn dat het inderdaad allereerst gaat om wàt je gelooft. Het voorwerp van de belijdenis is de gereformeerde leer, de leer der zaligheid! Dat is de leer zoals die tot ons komt in het Oude en Nieuwe Testament en die beleden wordt in de belijdenisgeschriften van de Reformatie: de Heidelbergse Catechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Dordtse Leerregels. Daarom wordt er belijdenis-catechisatie gegeven, vaak aan de hand van het Kort begrip der christelijke religie (zie achterin je psalmboek). Het gaat erom dat déze leer gekend wordt. Dat gaat niet buiten je verstand om, naarmate de Heere je gaven van verstand geschonken heeft.
Vandaar dat op de zogenaamde aannemingsavond en ook voorafgaand aan een persoonlijk gesprek getoetst wordt wat je van deze leer geleerd hebt. Wat is dat voor een geloof, waarvan iemand zegt belijdenis te willen doen, terwijl deze te lui geweest zou zijn om te leren?
Het woord BELIJDEN betekent ook volgens het Grieks HETZELFDE ZEGGEN. Je gaat iets na-zeggen wat je voor-gezegd is. Wat ga je dan nazeggen? Niet wat je voelt, wat jij ervan vindt enzovoort, maar je gaat amen zeggen op alles wat God geopenbaard heeft.
Je doet dus belijdenis van de wáárheid! MAAR....

MIJN geloof
Kun je oprecht belijdenis doen zonder persóónlijk geloof? Wat doe je dàn??
Ten diepste houd je God dan voor een Leugenaar. Want:
- Ik geloof dat God almachtig is, maar ik belijd Hem mijn onmacht niet.
- Ik geloof dat ik een zondaar ben die leef onder de toorn Gods, maar het zegt me eigenlijk niets.
- Ik geloof dat Jezus Christus de Zaligmaker is, maar ik bekommer me er niet zo om of Hij ook wel Mijn Zaligmaker is... enzovoort.
Wat is dat voor geloof? Historisch geloof. Dat klinkt mooi, maar uiteindelijk doe je dan een belijdenis die nog minder is dan die van de duivelen. „Gij gelooft dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zíj sidderen. (Jak. 2:19). En jij...? Beef je voor Gods heiligheid en Zijn toorn, beef je voor Gods goedheid en Zijn liefde?
De belijdenis van de waarheid vraagt om een oprecht hàrt! Het gaat om een hàrtelijke belijdenis. En dan ken je iets van droefheid en vreugde, die op GOD gericht zijn. Droefheid dat je God door je zonde vertoornd hebt. Vreugde over de verlossing die God geopenbaard heeft. Dan gaat er iets leven in je hart als de Heere Jezus Christus als een gewillige en almachtige Zaligmaker verkondigd wordt.
Het wordt je hartelijke verlangen om een onderdaan van Koning Jezus te mogen zijn. Een gewillige onderdaan, gehoorzamend uit liefde... (Her)ken je dat?

Levenslang
Daarbij is het goed te bedenken dat belijdenis afleggen niet iets eenmaligs is. Als het goed is heb je het voor de openbare geloofsbelijdenis al gedaan op je werk, op school of tegenover je medestudenten. En dat geldt ook voor het leven na dat moment. Daarom is het een heel terecht gezegde, als de leden van de gemeente die zojuist belijdenis hebben afgelegd een hand gegeven wordt: „Welkom in de strijd!. Lees in dit verband bijvoorbeeld eens 1 Tim. 6: 3 en volgende verzen over strijden en belijden.
Tegenover belijden staat verloochenen. Juist als je oprecht geloofsbelijdenis wilt afleggen, zul je bang zijn voor dit verloochenen van Hem, Die zo diep afdaalde in Zijn Zoon, om zelfs zo iemand als jij (als ik) ben in zn verlorenheid op te zoeken. Dan ga je jezelf ook aanklagen bij de Heere vanwege je verloochenende aard, je metterdaad verloochenen... Dan vertrouw je jezelf niet als een gelovige jongen of meisje.
Het waren zo maar een paar gedachten bij de vele die er kunnen zijn over dit onderwerp. Je weet dat er heel wat over geschreven is. Lees ook maar eens wat, spreek eens met mensen van wie je weet dat zij wèrkelijk belijdende leden zijn. Maar waarom zou ik je van alles en nog wat laten doen...? Buig je knieën voor Hem, Die ook jou roept tot belijden (je doop „vermaant en verplicht ertoe!).
Nu: verloochen je hem..., of belijd je hem?!
Wil je het eerste niet en kun je het tweede niet? Ben je bang voor het eerste en durf je het tweede niet? Het hele catechisatieseizoen zal dan als het ware doortrokken zijn van gebeden tot Hem, Die je roept tot belijden en het voor jou onmogelijke mogelijk kan en wil maken.
„Heere, Gij weet alle dingen, Gij weet dat ik U liefheb, zei Petrus. En jij...?!

ds. M.J.Kater

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 september 1999

Terdege | 96 Pagina's

Belijdenis doen (2)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 september 1999

Terdege | 96 Pagina's