Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een van Luthers bekendste uitspraken is dat men een van God geleerde (theoloog) wordt door meditatio (overdenking van de Schrift), tentatio (aanvechting) en oratio (gebed). Opmerkelijk dat de meditatie voorop staat.

Bij "meditatie" denken we nu niet in de eerste plaats en niet uitsluitend aan het stukje, de overdenking op de voorpagina van ons kerkblad of op pagina 5 van Terdege. We letten op de oudere, meer algemene betekenis van het woord: het persoonlijke en in stilte overdenken van gedeelten uit de Schrift, het overwegen van de dingen van het Koninkrijk Gods. Bepaalde dingen worden gekend vanuit en gelezen in de Schrift, soms via een ander boek. Deze zaken overdenkt men voor Gods aangezicht. Het gaat daarbij om het echte, geestelijke kennen van de dingen, het gebracht worden tot gebed, het bewogen worden tot de dienst des Heeren. Misschien kunnen we het zo samenvatten: het gaat om de levende kennis van de drieƫnige God. Ook buiten het christendom, in andere godsdiensten, spreekt men wel van meditatie. In zekere zin is het modern om te pleiten voor meditatie. De verschillen zijn echter heel groot, fundamenteel. De christelijke meditatie richt zich altijd op (gedeelten uit) de Schrift. Gezocht wordt de kennis van de enige, ware God Die Zich in Zijn Woord openbaart. Wanneer onze belijdenis in de Dordtse Leerregels (V, 2) spreekt over de "heilige oefeningen van de Godvruchtigheid" is daarbij zeker ook gedacht aan de meditatie. U voelt intussen wel aan dat bij ons onderwerp de wijze van omgang met de Schrift in het geding is. Er wordt weinig of geen honing vergaderd door de bij die rusteloos van de ene naar de andere bloem vliegt en daarbij net even allerlei bloemen aanraakt (Thomas Brooks). Het langer blijven bij een bloem is heel wat nuttiger. De toepassing van dit beeld kan zonder moeite gemaakt worden. Hoe gemakkelijk zijn we bij ons bijbellezen niet als een bij, die net even een groot aantal bloemen aanraakt?

Geen vrucht
De Psalmen geven ons treffende voorbeelden. Psalm 119 is vol van het bepeinzen, het biddend overdenken van de woorden Gods. De dichter vindt er zijn diepe vreugde in! In al zijn aanvechtingen en strijd zijn de getuigenissen van de Heere van de grootste waarde voor hem. Maar deze moeten dan wel overdacht worden, wil de kracht ervan ervaren worden. Al mediterend en overwegend wordt het hart van de dichter bewogen naar God, naar Ghristus. Is dat, de beweging naar God en Christus, niet de diepste bedoeling van de meditatie? David peinst in de nacht aan de Heere (Psalm 63). Wanneer hij Psalm 143 dicht, verkeert hij in de hoogste nood. Vijanden benauwen en bedreigen hem. Hij wordt in duisternissen gelegd, als degenen die over lang dood zijn. Te midden van dat alles heeft David als zondaar voor God geen gerechtigheid (wat een nood!). Waar brengt dat alles hem? Hij spreekt bij zichzelf van de werken van Gods handen! U mag ook lezen: hij peinst over de werken van Gods handen. Overdenkt die en al mediterend strekt hij biddend zijn handen uit tot God! Ziet u David voor u? Het voorwerp van zijn mediteren zijn de werken van Gods hand. Er zijn wel mindere onderwerpen om te overwegen! Als David het werk van Gods hand overdenkt, heeft hij dan niet in de verte de Heere Jezus Christus voor zich? Bepeinst hij dan niet het werk, het offer, de voorbede, de almacht, de toorn over Zijn vijanden van Christus? Heel scherp verwoordt de bovengenoemde Brooks de dingen als hij zegt: Je leeft nog eerder zonder hart, dan dat je voordeel opdoet van wat je leest zonder meditatie. Tientallen bladzijden verslinden zonder in meditatie stil te staan, zal geen vrucht afwerpen. Ook als er genade van God is, zal het geestelijke leven gaan kwijnen, wanneer de meditatie verflauwt en wegebt. Daartegenover wordt voor David de Heere al groter en heerlijker, naarmate hij meer over de Heere en Zijn werken mediteert. Mediteren over de werken van Christus zou juist in aanvechting en bij zwaarmoedige gedachten wel eens heilzaam kunnen zijn!

Tijd
Een heel praktisch punt is dat mediteren om tijd vraagt. Hoeveel tijd is het eeuwige Koninkrijk Gods ons waard? Misschien wilt u zeggen: Je moet voor echt mediteren ook een hart, een nieuw hart, en genade van God hebben! Ik zou dat niet graag ontkennen. Maar daarbij zou ik me dan wel willen haasten om u te vragen: Zou dat dan niet iets kunnen zijn om te overwegen voor Gods aangezicht? Mag ik u nodigen om te overdenken de macht en de heerlijkheid van de Heilige Geest? Hij maakt levend. Hij spreekt en het is er. Hij neemt het uit de volheid van Christus en deelt uit! Nog eens: ziet u David voor u? Al mediterend gaan zijn handen omhoog... biddend... hopend en verwachtend

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 september 1999

Terdege | 96 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 september 1999

Terdege | 96 Pagina's