Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de klas

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de klas

Mevrouw W. Aalberts, docente Nederlands, huishoudkunde en maatschappijleer voor het vbo aan het Driestarcollege in Gouda.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Leraren of leraressen, iedereen heeft er wel een mening over. Waarschijnlijk heb jij de docenten van jouw school al regelmatig 'geëvalueerd' in gesprek met vrienden. En zo gek is dat niet, want als je nog op school zit, zijn docenten belangrijke personen in je leven, ledere dag - van maandag tot vrijdag - heb je met hen te maken. Maar hoe denken leraren en leraressen nu eigenlijk over jóu? Vinden ze het leuk om met jongeren om te gaan, of worden ze vreselijk moe van hun veel te bijdehante leerlingen? Waar ergeren ze zich aan? Hoe kijken ze tegen hun eigen vak aan? In Wisselstroom kun je de komende weken een antwoord lezen op deze vragen. In de serie 'Voor de klas' doet een aantal docenten een boekje open. De eerste is.........

Hoe was u zelf vroeger in de klas?
„Eigenlijk was ik best een brave leerling. Ik viel niet echt op. Ik vond het leuk om een geintje uit te halen of lekker te kletsen, maar als ik een waarschuwing kreeg, hield ik meteen op. Ik ben dan ook nooit de klas uitgestuurd."

Het is nog niet zo lang geleden dat u zelf in de schoolbanken zat. Heeft u het idee dat u daardoor dicht bij uw leerlingen staat?
„Ja, ik heb absoluut niet het gevoel dat ik van een andere generatie ben. In veel opzichten denken we hetzelfde. Ik denk dat ik daardoor veel dingen kan begrijpen. Als leerlingen iets niet eerlijk vinden, ben ik het meestal met ze eens. Er is natuurlijk wel een verschil. Zij staan aan het begin van een traject, dat ik al helemaal doorlopen heb. Daardoor kan ik bepaalde dingen beter beoordelen."

Zijn leerlingen tegenwoordig brutaler dan in uw eigen schooltijd?
„Nee, niet echt. Ik zie wel dat ze sneller dingen durven zeggen en daarbij geen blad voor de mond nemen. Soms kan het wel netter, ja. Dan denk ik: "Zo ga je toch ook niet met je ouders om. Als je straks bij een baas werkt, kun je het echt niet meer maken om zo'n grote mond op te zetten."

Wat vindt u leuk aan jongeren?
„Dat ze zo open zijn."

Is lesgeven makkelijk?
„Nee. Dat komt omdat je van tevoren nooit pre cies weet wat er gaat gebeuren. Eén van je leerlingen kan bijvoorbeeld niet lekker in z'n vel zitten. Een ander heeft net ruzie thuis gehad. Zulke dingen beïnvloeden je les. Dat onvoorspelbare maakt het lesgeven tegelijk heel spannend en aantrek keiijk."

Waar kunt u zich het meest aan ergeren?
„Leerlingen die maar blijven door gaan met kletsen. Of die altijd alles vergeten."

Hoe reageert u dan?
„Verschillend. Soms met een grapje, soms met straf."

Hoe geeft u straf?
„Dat ligt aan de situatie. Soms laat ik ze een blaadje vol schrijven met 'Dom', als ze hun spullen zijn vergeten, of'Stil', als er te veel gekletst wordt. Het liefste geef ik geen straf."

Zijn er situaties waarin u echt niet weet hoe u moet reageren? 
„Pas had ik een klas een uur extra. Van tevoren wist ik al dat die klas dat niet leuk zou vinden, want het was voor hen een vrij uur. Ik had me daarom voorgenomen er een leuk uur van te maken, maar die klas baalde en had absoluut geen zin om zich positiefin te zetten. "Omdat wij het niet leuk vinden, gaan wij ons best niet doen." Dat werd dus geen leuk uur. Op zulke momenten weet ik echt niet hoe ik me het  beste op kan stellen."

Wordt er over u gekletst?
„Ja, maar dat interesseert me niks. Ze vinden het bijvoorbeeld erg leuk om vrijgezelle leraren aan me te koppelen. Daar wordt natuurlijk erg veel over gepraat. Ik kan daar de lol wel van inzien."

Wat zijn de mooiste momenten tijdens uw lessen?
„Als er spontaan een goed gesprek ontstaat, waarbij we echt naar elkaar luisteren. Tijdens maatschappijleer praten we regelmatig over onderwerpen als abortus en het vormen van relaties. Dan kijken we wat de Bijbel daarover zegt, en waarom dat eigenlijk belangrijk is. En wat vinden we ervan als andere mensen het anders doen? Dan ontstaat er een écht gesprek."

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 januari 2000

Terdege | 88 Pagina's

Voor de klas

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 januari 2000

Terdege | 88 Pagina's