Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Heb ik genoeg zondekennis?" (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Heb ik genoeg zondekennis?" (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Vader, ik heb gezondigd...!" Dat is de uiting van een diep, hartgrondig verdriet en droefheid over de zonde. Dat heeft dus een adres! Het wordt maar niet de ruimte in geslingerd. Dat is Geest-eloze wanhoop! Judas... Echte kennis van je zonde en ellende leidt je tot de God tegen Wie je gezondigd hebt. De Heilige Geest brengt zondaren tot Christus met een hartelijke schuldbelijdenis. Hoe 'zwaar' moet het dan zijn...? Waar drijft het je heen?!

Uniform verplicht?
Op de school van de Heilige Geest worden geen uniformen gedragen. Ze zijn ook niet verplicht. Wel dragen alle leerlingen kleding naar de maat en de snit van het Woord! Stel je voor dat iemand met maat 36 per se kleding wil hebben van iemand met maat 44? Dat 'past' niet!!
Welnu, ze kennen allemaal iets van 'hoe groot mijn zonde en ellende is'. Maar het karakter van de een is niet dat van de ander. De levensweg van de een tot de bekering is soms zo heel verschillend van die van een ander. De een leefde als een zondaar die zich uitleefde in de zonden. Een ander was juist een heel 'vrome' zondaar, en voelde
zich eigenlijk veel beter dan... De ontdekking aan zonden heeft daarom maar niet alleen te maken met onze ongerechtigheid, maar ook (juist!) met onze gerechtigheden. Wat wil dit laatste zeggen? Het is alles waarmee jij probeert de Heere te behagen buiten Christus om.
Hoeveel mensen, door God geschapen, lijken als twee druppels water op elkaar? Jawel, ze hebben allemaal levens-kenmerken! Dacht je werkelijk dat God in de her-schepping er een soort 'massaproductie' op na houdt in plaats van 'stukproductie'?

Altijd meer!
„Als ik mijn hart onderzoek en een blik sla op mijn goddeloosheid, lijkt zij een onpeilbaar diepe afgrond, en toch lijkt
het lue! of mijn ouertuiging uan zonde buitengeu/oon gering en zwak is." Zo citeert de bekende Schotse predikant
Robert Murray McCheyne iemand in een van zijn brieven. Moet zo iemand, moet JIJ 'wachten' om tot Christus te vluchten, totdat hij er een diepere overtuiging van heeft?
Nee. Zou je het trouwens kunnen, nóg langer 'wachten'? Het is dwaas. Je zult immers veel meer de diepte, het Godonterende, het krenkende van de zonde leren kennen nadat je tot Christus gekomen bent dan vóór die tijd!!
Wat verbrijzelt een zondaarshart meer dan het gezicht van een van liefde stervende Zaligmaker? Als de Heilige Geest zo Gods heilige Wet hanteert, dat iedere overtreding van het liefdegebod een nagel is die ik geslagen heb in de handen van deze Zaligmaker, Gods lieve Zoon? Dan hoor ik bijvoorbeeld de vraag in de rechtszaal: „...waarom
slaat gij MIJ?" (Joh.l8:23). En die vraag is gericht tot...? Mij...
Maar zo gaat de Heilige Geest ook Christus verheerlijken. Dan wordt HIJ geslagen voor iemand die het verdiend heeft voor eeuwig door God 'geslagen' te worden! Dan komt er de stamelende verwondering over het feit dat Hij de wet van Zijn Vader volkomen volbracht heeft en de eer van Zijn Vader altijd heeft bedoeld. In Zijn leven was er geen seconde waarin Hij niet helemaal in overeenstemming was met het liefde-gebod. Dan krijgen we Hem lief, niet 'maar' omdat wij zo vrijgesproken worden van schuld en straf. Maar steeds meer lief, omdat de Heere Jezus Christus Zijn Vader zó liefhad, de wet van Zijn Vader zó liefhad. Zijn Vader verheerlijkte.

Steeds minder?
Daarom is 'echte' zondekennis ook daaraan te herkennen dat we de zonde gaan haten en ervoor op de vlucht gaan (denk aan Jozef). Er komt een strijden tegen de zonde. Of klinkt je dat allemaal te parmantig? Is het juist je strijd dat je soms zo weinig strijdt? Romeinen 7 is tekenend voor de tot Christus gevluchte zondaar. Lees dit hoofdstuk
(weer) eens door. Zonden moeten worden genageld aan het kruis. Sterven noemt de Bijbel dit, af-sterven. En ga je daarom steeds meer zien datje steeds minder zonden doet? Integendeel! Het doet des te meer verlangen: „O Zoon,
maak mij Uw beeld gelijk!"
Wordt jij ook steeds minder 'geschikt'? „Heere, ga uit van mij, want ik ben een zondig mens."
„VREES NIET!" Dat is het antwoord uit Jezus' mond op deze hartelijke schuldbelijdenis.

P.S. Ik zal dat niet al te vaak doen, maar ik wijs je graag op enkele boeken over (o.a.) dit onderwerp:
- W. Guthrie, "Des christens groot interest".
- G. Wisse, "De droefheid naar God".

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 2000

Terdege | 88 Pagina's

„Heb ik genoeg zondekennis?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 2000

Terdege | 88 Pagina's