Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De dood door de dood gedood

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De dood door de dood gedood

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„En het geschiedde, als zij een man begroeven, dat zij, ziet, een bende zagen; zo wierpen zij de man in het graf van Elisa; en toen de man daarin kwam, en het gebeente van Elisa aanroerde, werd hij levend, en rees op zijn voeten. (2 Kon.13:21)

Welk geneesmiddel men ook zou willen zoeken tegen de dood, niemand zou op de gedachte komen dit te zoeken in de aanraking van een dode. Toch moeten we met de dood in aanraking komen om eeuwig leven te krijgen. Zie het afgeschaduwd in deze korte geschiedenis.

Het is in de dagen van koning Joas. De profeet Elisa is gestorven en begraven. Op een dag, als een dode naar zijn graf wordt gedragen, wordt de lijkstoet verrast door een bende plunderende Moabieten. De lijkbezorgers vrezen voor eigen leven en weten niets beters te doen dan het lichaam van hun overleden familielid of vriend in het eerste en beste graf te werpen. Het blijkt zeker een best graf te zijn, want de dode krijgt door de beenderen van degene die daar begraven ligt, het leven! Hij komt overeind en verlaat het graf! De beenderen die in dat graf liggen, zijn die van de profeet Elisa, die bij zoveel wonderen een type van Christus was. Dit is hij hier zelfs na zijn dood!

Gods alomtegenwoordige Geest was in een bijzondere zin bij Elisas gebeente. God houdt de wacht over het lichaam van de met Christus bloed gekochten! Ook als het verteert en tot stof wederkeert, wordt het door God niet vergeten. Gods Geest waakt erover tot het op de jongste dag in heerlijkheid zal verrijzen. In zeker opzicht is hier ook van toepassing wat David in Psalm 16 neerschreef van Christus: Want Gij zult Mijn ziel in de hel niet verlaten; Gij zult niet toelaten, dat Uw heilige de verderving zie. Door Zijn dood heeft Christus de dood ontwapend, gedood en dus overwonnen en zo de levenwekkende Geest voor Zijn Kerk verdiend. De Heilige Geest, Die bij de schepping zweefde op de wateren, heeft gezweefd over de dood en het graf van Christus, gereed om leven te wekken. En dat alles ten goede voor de dode zondaren die Hij kocht, met lichaam en ziel! Daardoor kan Hij, Die voor hun zonden stierf, hen nu opwekken uit hun doodslaap, doen sterven aan hun zonden en daarvan rechtvaardigen door Zijn verdiensten. Dit doet Hij hen ervaren in een weg, waarin zij sterven met Hem, met Hem één plant worden in de gelijkmaking Zijns doods, maar ook in de gelijkmaking Zijner opstanding. Het is de weg van de kruisiging van de oude mens, opdat het lichaam der zonde tenietgedaan worde, opdat men de zonde niet meer zou dienen (Rom. 6). Wie zo met Christus sterft, zal ook met Hem leven. Wie zo om terug te keren tot de geschiedenis in het graf van Elisa in het graf van Christus gelegd wordt, zal door de aanraking met Hem leven! Wil toch de lessen die hier liggen, niet voorbij zien!

Allereerst mogen wij hier zien hoe een dode het leven kan krijgen. Waarheen toch met onze geestelijk doden anders dan tot Hem! Petrus sprak: Tot wie zullen wij heengaan? Gij hebt de woorden des eeuwigen levens! De mannen die hun dode familielid of vriend in het graf van Elisa wierpen, waren in nood vanwege de naderende, plunderende Moabieten. Maar moet de nood door die briesende duivel, die zijn handlangers zoveel plundertochten laat ondernemen in de kerk van onze dagen, ons niet veel meer uitdrijven om een geestelijk dode in het graf van de meerdere van Elisa te brengen! O, mochten we goede lijkbezorgers zijn!
Vervolgens: wij moeten wel leren sterven en met Christus begraven worden om met Hem op te staan in een nieuw leven. Alleen voor hen, voor wie de zonde de dood geworden is, is er leven door Christus sterven. Kom, moedeloze ziel, die uw stervensweg niet kunt overzien, u moet uitkomen bij het graf van Christus, om één te worden met Hem in Zijn dood! Daar mag u leren dat het leeg is, omdat Hij opgestaan is uit de dood tot uw rechtvaardigmaking! Nu mag gezongen worden: De schuld Uws volks hebt G uit Uw boek gedaan; ook ziet Gij geen van hunnen zonden aan!
In de derde plaats: Gods kinderen behoeven niet bezorgd te zijn over hun lichaam, als het in het graf wordt gelegd. Niets zal hen scheiden van de liefde van Christus, Die het voor hen geheiligd heeft en de drievoudige dood verslond tot eeuwige overwinning.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 april 2000

Terdege | 104 Pagina's

De dood door de dood gedood

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 april 2000

Terdege | 104 Pagina's