Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reine en onreine dieren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reine en onreine dieren

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij sommige hoofdstukken uit de Bijbel rijst, meer dan bij andere, de vraag wat wij vandaag kunnen leren uit zulke Schriftgedeelten. Als voorbeeld daarvan zou genoemd kunnen worden wat wij lezen over het onderscheid tussen reine en onreine dieren.

Voor mij ligt een zestal vragen dat cirkelt rondom twee hoofdstukken, Leviticus 11 (reine en onreine dieren) en Handelingen 10 (het gezicht van Petrus). Het gezin dat de vragen stelt, wil graag iets meer weten over de betekenis van deze gedeelten, hun verhouding tot elkaar en hun boodschap voor ons. In kort bestek probeer ik enkele hoofdlijnen te trekken.
Ten aanzien van Leviticus 11 wordt de vraag nogal eens opgeworpen waarom het ene dier rein en het andere onrein is. Allerlei verklaringen worden gegeven, bijvoorbeeld van medische en hygiënische aard. Het is echter nog maar zeer de vraag of wij hier een verklaring kunnen geven. De Heere Zelf bepaalt hier de dingen en wil het een en ander leren over de verhouding tussen Hem en Israël.
Verder staat Leviticus 11 in een groter geheel: hfdst. 11 t/m 15. De reiniging van de melaatse en van de kraamvrouw komen hier onder meer aan de orde. De Heere maakt in deze inzettingen duidelijk dat Hij Israël heeft afgezonderd, opdat het een heilig volk zal zijn. Het volk moet anders zijn dan de heidenen, gewijd aan God. Hij stelt Zich ten doel een volk te formeren dat gericht zal zijn op Hem en afgewend van de zonde. Daarmee komt dan ook het onderscheid met de heidenen naar voren, wat in Handelingen 10 terugkomt. Het vuil van de zonde moet weggedaan worden. Vooral is het van grote betekenis dat deze hoofdstukken uitlopen op Leviticus 16! Dit hoofdstuk over de Grote Verzoendag is een en al prediking van Christus en Zijn werk!

Wanneer Hij, Christus, gekomen is, brengt Hij hét offer tot reiniging. Niet alleen opent Hij de weg tot God, maar ook neemt Hij de tussenmuur tussen Jood en heiden weg. Reiniging van het vuil der zonde is er alleen in Hem. De ceremoniën uit het Oude Testament komen in Hem tot hun vervulling. Denken we nog even aan het onderscheid tussen reine en onrein dieren, dan krijgt een woord van Jezus als in Matth. 15:11 zijn betekenis: Hetgeen ten monde ingaat, ontreinigt de mens niet; maar hetgeen ten monde uitgaat, dat ontreinigt de mens.
Nu gaan we Handelingen 10 wat beter verstaan. Petrus ziet het laken met de viervoetige dieren der aarde neerdalen. Hij kent bijbelgedeelten als Levicitus 11 en weigert beslist om te eten en te slachten. Vele dieren zijn immers onrein! Petrus moet zich echter niets aantrekken van het onderscheid tussen reine en onreine dieren, maar slachten en eten. Ook de heidenen moet het Evangelie verkondigd worden. Handelingen 10 werpt een zeker licht op Leviticus 11. God verklaart de reinigingswetten uit Leviticus 11-15 voor vervuld in Christus. Het is Goede Vrijdag en Pinksteren geworden.
Er is geen andere conclusie mogelijk dan dat de bovengenoemde inzettingen voor de Joden golden in de tijd voor Christus dood en opstanding. Zie ook teksten als 1 Tim. 4:3 en 4.

Is het nu bijbelgetrouw om het vlees van onreine dieren niet te willen eten? Beslist niet! Terugkeren naar de reinigingswetten van Israël is minder onschuldig dan op het eerste gezicht lijkt. Is het soms geen aantasting van de betekenis van Christus offer?
Moeten wij nu zulke bijbelgedeelten als Leviticus 11 maar overslaan? Nee! De Heere heeft ons hier het een en ander te leren. Zo horen we in dit gedeelte en ook in de volgende hoofdstukken een schreeuw om de Christus, het lam Gods. De reinigingswetten in Israël maken duidelijk dat wie onrein is daarmee is buitengesloten van het heiligdom. Onreinheid verspert de toegang tot God. Zo roepen deze inzettingen om het werk van Christus. De vraag is of uw en mijn onreinheid een schreeuw om Christus heeft wakker geroepen.
Een gedeelte als Leviticus 11-15 maakt duidelijk dat alle terreinen van het leven te maken hebben met de wil van God. God vraagt reiniging en heiligheid op alle levensterreinen! Hij spreekt: Zijt heilig, want Ik ben heilig! Dringt deze roep van God door in het diepst van mijn ziel, dan heb ik ook hiervoor Christus nodig. Hij is immers tot rechtvaardigheid én tot heiligmaking gegeven!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 mei 2000

Terdege | 88 Pagina's

Reine en onreine dieren

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 mei 2000

Terdege | 88 Pagina's