Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Studenten vieren lustrum met kunst in vliegwerk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Studenten vieren lustrum met kunst in vliegwerk

„Het is een gunst van de luchtmacht dat we hier mogen zijn

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De grond trilt. Met oorverdovend geraas en een vliegende vaart klimt een F16 de lucht in. Kinderen kijken met open mond naar al het geweld. Ouderen volgen turend het ranke toestel, dat met een lang rookspoor vlak langs de zon lijkt te scheren. Vliegbasis GilzeRijen. Op het militaire vliegterrein in Brabant viert de Vliegtuigbouwkundige Studievereniging Leonardo da Vinci uit Delft haar 55e lustrum. Op een bijzondere manier.

Bezoekers lopen in lange rijen uit de pendelbus, die heen en weer rijdt tussen het parkeerterrein en de plaats waar het allemaal gaat gebeuren. Het is het begin van een warme, zonnige dag. Een gemêleerd publiek bezoekt het vliegfeest. Het aantal jongeren van rond de twintig jaar en gestropdaste oudere heren is echter duidelijk in de meerderheid.
Er heerst een gezellige drukte. Voor velen is het een weerzien van bekenden. Handen worden geschud en veel oudere mannen kloppen elkaar op de schouders. Dat zal zeker een van de doelen van de dag zijn: een reünie. Een studentenvereniging die haar 55e verjaardag viert, zou inmiddels toch aardig wat oudleden moeten hebben.
Een blik naar het nog lege luchtruim leert dat het weer prima is voor de vliegactiviteiten die s middags moeten plaatshebben. „Licht bewolkt, met af en toe zonnige perioden, meldt het KNMI. Voorlopig is er echter op de grond nog genoeg te zien."

Studentenvliegtuig
In een lange rij staan tientallen vliegtuigen opgesteld. De static show, in vaktermen. Bij een blauwe dubbeldekker staan de studenten Wouter van Iersel, Marina Markestijn en Michiel Brevet. „Dit is een vliegtuig dat oud lijkt, maar het niet is, vertellen ze. Het blijkt te gaan over de Lambach HL.II, een glanzende blauwe dubbeldekker, gebouwd door een groep Delftse studenten.
Michiel: „Dit vliegtuig is in de jaren dertig ontworpen door Hugo Lambach, een ingenieur uit Delft. Wij hebben een aantal jaren geleden een replica van het oorspronkelijke toestel gebouwd. Spijtig: „Helaas kan-ie op het moment niet vliegen, omdat er een vleugelstijl gescheurd is.
Een bouwfout van de toch zeer deskundige ingenieurs in spe? „Nee, die stijlen staan heel erg onder spanning en dan treedt metaalmoeheid op, weet Marina. „Het blijft een studentenproject, zegt Wouter. „Wij hebben een jaar nodig om het vliegtuig weer vliegklaar te maken, maar voor de financiering zijn we afhankelijk van sponsors.
De studenten blijken gelukkig over nóg een vliegtuig te beschikken, dat nog wel de lucht in blijkt te kunnen. Aan het begin van de show wordt een rank, wit zweefvliegtuig naar de brede, betonnen startbaan van de vliegbasis gesleept. Getrokken door een sportvliegtuig, kiest het het luchtruim. Formidabele manoeuvres blijken mogelijk met het motorloze ding. Loopings lijken geen enkele moeite te kosten en er worden flinke snelheden gehaald. „Dit houdt u met uw auto niet bij, zo meldt de commentaarstem door de alom aanwezige luidsprekers.
In rap tempo volgen de deelnemers van de vliegshow elkaar op. Een Belgische straaljager verlaat rokend het beton. De ruim tienduizend bezoekers stoppen de vingers in de oren. Dat blijkt even later nog meer nodig te zijn bij de komst van een F16 van de Koninklijke Luchtmacht. De duizelingwekkende capriolen van de meer dan tien ton zware gevechtsmachine leveren veel ohs en ahs op.
Op het studentenfeestje is er ook aandacht voor personeelswerving. Een advertentie van de Luchtmacht achter op het paginas dikke programmaboek van de show meldt dat jongeren met havo, vwo of hboopleiding nog van harte welkom zijn. Neêrlands luchtleger is immers voortdurend op zoek naar nieuwe piloten voor de electric jet, zoals haar paradepaardje in de wandelgangen genoemd wordt. Een ietwat prijzige manier van werven, zon vliegshow, dat wel.
Na zijn demonstratie landt het grijze vliegtuig. Een grote remparachute ontplooit zich uit de staart. „Die hoeft-ie eigenlijk niet eens te gebruiken, weet een bezoeker. „Dat doet de piloot alleen maar voor de show. En dat is uiteindelijk ook de bedoeling.
Voorzitter Rick de Gaay Fortman van de Vliegtuigbouwkundige Studievereniging (VSV) vindt het allemaal geweldig. „Wij zijn een vereniging met 1400 leden. Praktisch iedere student lucht en ruimtevaart is lid, zo meldt hij. „Dit jaar vieren we ons 55e lustrum. We hebben naast de vliegshow ook een filmfestival georganiseerd en we hebben een vliegertrein gemaakt van 750 meter; daar zaten 1259 vliegers aan. Verder hebben we nog een symposium gehouden over de groei van de luchtvaart. Maar de vliegshow is toch wel het hoogtepunt.
De VSV heeft veel medewerking van sponsors en van de luchtmacht gekregen. „Wij hebben zelf een organisatiecomité van acht mensen. Geld hebben we gekregen dankzij het grote netwerk dat we hebben. De KLM, Stork, Schiphol, Signaal en allerlei andere grote bedrijven werken mee, aldus de trotse voorzitter. „Wij zijn de generatie die het in de toekomst gaat maken in de luchtvaart. Daar spelen we natuurlijk op in.
De kosten van de dag zijn „gigantisch, vele miljoenen, becijfert de voorzitter. „Het is dan ook een gunst van de luchtmacht dat we hier mogen zijn. Zij stelt echt van alles voor niets beschikbaar. Wat daar zeker in meespeelt, is dat we oudbevelhebber Droste vorig jaar erelid van onze vereniging hebben gemaakt.
Tussen de vele VIPs loopt luchtmachtgeneraal buiten dienst B.A.C. Droste zelf ook rond. „Het is echt een professioneel vliegfeest, aldus Droste. „Het doet me goed om dit mee te maken. De studenten leveren de ideeën en de luchtmacht voert die vandaag uit, zo moet u de samenwerking zien. We zien deze jongelui graag als vrienden en als toekomstige werknemers.

Ingewikkeld
Het organiseren van de dag heeft de studenten heel wat zweetdruppeltjes gekost. „Ieder lustrum vieren we met een vliegshow, maar nog nooit deden we dat zo groots, zegt Arjan Terpstra. Hij is een van de acht organisatoren van de dag. „We zijn het hele jaar al bezig met regelen. We proberen vliegtuigen uit heel Europa uit te nodigen. Het blijkt echter wel moeilijk te voorspellen of de vliegtuigen die we uitnodigen ook werkelijk komen. Dat heeft ons heel wat telefoontjes en emailtjes gekost. Frustrerend dat niet iedereen op komt dagen? Ach, dat calculeer je in, maar soms is het wel erg jammer.
„Naast vliegtuigen regelen moet er bijvoorbeeld ook catering komen en hebben we de inzet van hulpdiensten geregeld. We hebben daarom bijvoorbeeld een compleet veldhospitaal klaarstaan.

Oeioei
Aan het einde van de middag lijkt het nog bijna mis te gaan. Een bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog landt en krijgt te maken met een vastgelopen rem. „Oeioei, klinkt het tussen het publiek, als het vliegtuig overhelt naar links. Brandweerautos snellen naar het inmiddels tot stilstand gekomen toestel toe. Er lijkt weinig aan de hand. Toch moet een Britse staaljager wachten met opstijgen, omdat de startbaan geblokkeerd is. Even later taxiet de Engelsman terug. De brandstof raakt op. Geen demonstratie, tot teleurstelling van het publiek.
Dan klinkt opeens weer het geronk van vliegtuigmotoren. Vanaf een andere startbaan stijgen negen vliegtuigen op voor een formatievlucht, die het einde van de show moet vormen. Toch nog een goed besluit van een bijzondere 55e verjaardag.

Leonardo da Vinci
De Vliegtuigbouwkundige Studievereniging Leonardo da Vinci is een studentenvereniging van de Technische Universiteit Delft. De vereniging is opgericht in 1945 en telt inmiddels ruim 1400 leden. Nagenoeg allemaal studeren ze aan de Faculteit Lucht en Ruimtevaart van de Delftse onderwijsinstelling. Leonardo da Vinci heeft een uitgebreid jaarprogramma, waarvan de vliegshow slechts één onderdeel is. Wel omschrijven de leden het als het hoogtepunt van het jaar. De studenten organiseerden eerder een symposium over de toekomst van de luchtvaart, waarbij onder anderen minister Netelenbos van Verkeer aanwezig was. Dit jaar staan er verder nog excursies naar onder meer het Engelse Farnborough op het programma, waar de studenten tijdens een beurs kennis kunnen maken met de nieuwste luchtvaartontwikkelingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 juli 2000

Terdege | 84 Pagina's

Studenten vieren lustrum met kunst in vliegwerk

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 juli 2000

Terdege | 84 Pagina's