Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Roddelen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Roddelen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Filters of zeven worden' gebruikt om allerlei ongewenste of schadelijke bestanddelen te verwijderen. Zo is er een 'filter' voor het internetgebruik, maar heeft je moeder er ook een in de keuken liggen. Over één 'filter' wil ik het hebben. Het filter voor je mond: Heel wat 'gezellige' visites bestaan uit het elkaar allerlei "bijzonderheden' vertellen over... anderen. Over roddelen dus deze keer

Drie
Er is een leerzaam verhaal over Socrates, een Griekse wijsgeer. Op een morgen kwam er een man naar hem toe die hem gebaarde dat hij iets belangrijks te vertellen had. „Socrates, ik moet je iets vertellen ouer je vriend, die..." Verder kwam hij niet. Socrates onderbrak hem en vroeg: „Ging je boodschap door de DRIE ZEVEN?" De man keek verbaasd: „Drie zeven?.'" Socrates antwoordde: Ja, drie zeven. De eerste zeef is de WAARHEID. Weetje zeker dat het waar is watje wilt zeggen?" De man bloosde wat en voelde zich verlegen: „Nou zeker... nee... dat niet, maar ze zeggen dat..." Socrates vervolgde: „Dan gebruikte je vast de tweede zeef. De zeef van het GOEDE. Is het iets goeds ivat je over mijn vriend ivilt vertellen?" De man aarzelde daarop en zei: „Goed? Eh... nee, integendeel!" Daarop keek Socrates de man bedenkelijk aan: „Dan gebruikte je toch zefeer ive! de derde zeej? Is het NOODZAKELIJK dat je dit aan mij vertelt?" Ook dit laatste moest de man ontkennen. „Wel", sprak Socrates, „als dat luat je me wilt vertellen niet waar is, niet goed is en niet noodzakelijk, vergeet het dan en belast mij er niet mee. Goedemorgen!" Hoeveel van onze gesprekken zouden verstommen als we deze drie 'zeven', deze filters voor onze mond zouden plaatsen, of liever nog bij de uitgang van ons hart?

Vier
In het licht van Gods Woord moeten we er nog op z'n minst een vierde zeef aan toevoegen. Dat is de zeef van het... GEBED! Als je over iemand iets ter sprake wil brengen, heb je dan eerst al eens gebeden voor hem of haar? Heel concreet: voor je klasgenoot/studievriend met dat akelige karakter, voor die dominee die zo 'saai' is, voor die man of vrouw over wie het in een krantenartikel ging en die zichzelf te buiten ging aan..., enz. Bovendien zal een biddend leven je ook bewaren voor deze zonde van het roddelen en verdachtmaken. Roddel is altijd verkeerd, laat dat duidelijk zijn. Nee, dat wil helemaal niet zeggen dat je geen blijk van je verontwaardiging zou mogen geven. Maar wel zo datje de persoon zelf niet 'afmaakt'. Roddel is des te erger als het plaatsvindt op wat we wel noemen het 'kerkelijk erf. Juist daar zou moeten gelden, in een steeds killere wereld: kijk eens, hoe lief ze elkaar hebben! Waarom is het zo erg? We vergeten dat we spreken over (weliswaar gevallen!) schepselen van God! We vergrijpen ons aan het beeld van God, hoezeer ook geschonden door de zonde. Het is geen wonder dat in de uitleg van het negende gebod.onze Catechismus spreekt over 'de zware toorn Gods op mij laden'! Geloof je dat de Heere Jezus één gesprek gevoerd heeft waarin er geroddeld werd? Integendeel! Maar wel sprak Hij eerlijk over de zonde en noemde Hij zondaren eerlijk bij hun naam.

Zeven
Dat brengt me dan bij zeven! Niet omdat drie plus vier zeven is. Maar wel omdat dit het getal van de volmaaktheid is. In Jezus' leven waren er geen zeven of filters nodig aan de buitenkant. Hij was volmaakt rein. Uit zijn hart kwam nooit de behoefte voort aan 'geklets' over een ander met de bedoeling die ander nog eens een trap na te geven of in een nog kwader daglicht te stellen. De 'zeven van Socrates' zijn waardevol en het gebed is noodzakelijk. En toch weten we dat er een 'haard van roddelzucht' in ons hart huist. Soms hoeft er maar één opmerking gemaakt te worden of deze 'haard' brandt! Daarom hebben we een 'innerlijke filter' nodig. Het werk van de Heilige Geest heeft immers ook te maken met onze woordenstroom, waardoor gedachten naar buiten stromen. De bron moet gereinigd worden door het bloed van de Heere Jezus. En wie heeft, alleen al vanwege deze zonde, dit bloed niet dagelijks nodig? Kreeg jij het nodig? Denk als je dit leest eens even terug aan de dag die achter je ligt. En...?! Een 'godzalig leven' blijft niet beperkt tot de binnenkamer. Hoe hoogmoediger nog ons eigen 'ik', des te groter het gevaar om de 'ander' er eens aan te wagen. Wie zich leerde verwonderen over het feit dat anderen nog zo goed van hem denken, en bovenal dat dé Ander nog zo over ons denkt in Zijn genade, die leert ook goed te sprekenover zijn naaste, waar hij dat maar kan en mag.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 januari 2001

Terdege | 80 Pagina's

Roddelen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 januari 2001

Terdege | 80 Pagina's