Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In wat voor een huis woont u?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In wat voor een huis woont u?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„...ging hij naar het huis van Maria (...), alwaar velen samenvergaderd en biddende waren." Handelingen 12 vers 12

Wat antwoordt u op de vraag: In wat voor een huis woont u? Bewoont u een groot, ruim huis of een heel eenvoudige kleine woning? Hebt u een vrijstaand huis of zit u in een rijtjeshuis?
Toen Petrus door de Heere bevrijd werd uit de gevangenis in Jeruzalem en buiten vrij op straat stond, was er de vraag waarheen?. Lang hoefde hij niet na te denken, hij volgde de stem van zijn hart, waarin de Geest van Pinksteren werkte en ook woonde. Hij ging naar de plaats waar hij de gemeente bijeen wist. Het was het huis van Maria de moeder van Johannes Marcus, die een neef van Barnabas was. Maria bewoonde een groot, ruim huis, want we lezen dat daar velen vergaderd waren. Velen konden daar terecht. Zij bewoonde een groot huis met een voorportaal, zoals uit vers 13 blijkt.
Hoe kwam Maria aan dat grote huis? Een groot gezin heeft ze waarschijnlijk niet gehad. Kon ze het zo goed doen? Was ze een heel wel gestelde vrouw? Of... moeten we het, zoals wel verondersteld wordt, in een heel andere richting zoeken?
De oom van Markus, Barnabas, was een Leviet. Mogelijk behoorden Markus en zijn vader ook tot de Levieten. In dat geval hadden ze recht op een ambtswoning in de heilige stad. En volgens de wetgeving in Leviticus 25 mocht men een Leviet de woning nooit afnemen. Toen de welgestelde christenen hun bezittingen verkochten ten bate van hun arme geloofsgenoten, deed oom Barnabas dat ook. Maar... hij verkocht wel een akker maar niet zijn huis! Maria bleef zo in het ruime herenhuis in Jeruzalem wonen. En de gemeente van de Heere Jezus kreeg nu dat huis ter beschikking voor de samenkomsten. Maria kon de gemeente in de gevaarlijke tijd herbergen in haar grote woning.

Nu weer de vraag: In wat voor huis woont u? Nee, ik bedoel nu niet aan de weet te komen of uw huis groot of klein is. Maar is uw huis bekend bij Gods kinderen? Krijgt u er van het volk bij u in uw woning, omdat... omdat uw hart een woning van God, een tempel van de Heilige Geest is geworden? Werd het Pinksteren in uw leven?
Toen veel jaren geleden in Zeist een godvrezend predikant vaak naar een vrouw ging die God vreesde en het huis van een gemeentelid in dezelfde staat voorbij liep, wat ze niet goed kon hebben, zei deze dominee: Och vrouw, zie de Heere onder uw dak te krijgen, dan komen Zijn kinderen vanzelf ook bij u!
Wat toch een genade-wonder. Wat zal de gemeente in Jeruzalem blij zijn geweest terecht te kunnen in dat grote huis van Maria. God had dit zo beschikt.

Maar haar huis was ook een gebedshuis. Velen waren er samenvergaderd toen men Petrus nog in de gevangenis dacht, en ze waren, zegt de tekst, biddende.
Wat zijn daar een smeekgebeden opgezonden tot God in de hemel, zeker, voor Petrus, maar ook voor vele anderen. In het gebed werd gemeenschap met de Heere geoefend. Harten werden in Jeruzalem opgetrokken tot het Jeruzalem dat boven is.
De verse en levende weg, ingewijd door het bloed van Christus, mocht worden betreden. De Geest der genade en der gebeden was vaardig over de Jeruzalemse gemeente in het huis van Maria. Vaak daalde de Heere daar laag af.
Is uw woning ook een huis van gebed? Verenigden zich meer dan eens de aanwezigen bij u en met u in gebed voor Gods aangezicht?
Daar kan veel zegen van uitgaan. Markus groeide op in dat huis, bij zijn moeder, en als het ware in de gemeente. Hij werd een helper van Paulus en Barnabas, zegt Handelingen 13 vers 5, een nieuwtestamentische Leviet dus. En later schrijft de apostel van deze Markus: „Hij is mij zeer nut tot de dienst. Dan is hij een soort diaken zelfs, naar het gebruikte grondwoord. Toen was hij in Rome, heel ver weg van het ruime huis van zijn moeder. Maar de God van zijn moeder was heel dichtbij. Was dat ook geen late vrucht van een biddende gemeente in het huis van Maria?
Hoevelen zullen er nu danken voor de troon van God en van het Lam, die in haar huis vergaderd zijn geweest en gebeden hebben!
Is uw huis ook zulk een voorportaal?

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 juli 2001

Terdege | 80 Pagina's

In wat voor een huis woont u?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 juli 2001

Terdege | 80 Pagina's