Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rust gegeven

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Rust gegeven

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„...heeft hen de Geest des Heeren rust gegeven..." Jesaja 63 vers 14m

Rust. Wie is er die in deze weken van vakantie geen rust zoekt? Rust in deze jachtige tijd. Ja, wij zijn rustzoekers. Zo is dat in natuurlijk opzicht. Zo is dat ook in geestelijk opzicht. Want krachtens onze diepe val in Adam is ons hart onrustig geworden in ons. En de onrust drijft ons voort. Elk mens zoekt rust. Ja, wij zijn rustzoekers, maar... rustzoekers zijn nog geen Godzoekers! Immers, we zoeken onze rust van nature altijd buiten God in Christus! De een in de wereld en haar begeerlijkheden, de ander in zijn godsdienst zonder Godsvreze, maar niet in God.
Daartoe is het krachtdadige en onwederstandelijke werk van Gods Geest nodig. De Heere geeft daarvan een kostelijk beeld in de tekst. „Gelijk een beest dat afgaat in de valleien, heeft hen de Geest des Heeren rust gegeven.
In het Oosten trokken de nomaden van pleisterplaats tot pleisterplaats om voedsel voor hun kudden te zoeken. Daarbij ging het over de hoogten der bergen heen. Daarna daalden de beesten af in de valleien, waar ze voedsel en water vonden, en rust van hun zwerftocht in de schaduw der rotsen.
Welnu, alzo „heeft hen de Geest des Heeren rust gegeven. Dat gold allereerst het volk Israël. De Heere had hen uit het diensthuis Egypte dwars door de woestijn heen naar Kanaän geleid. Maar dit geldt inzonderheid Gods volk uit alle tijden en plaatsen. Immers, naar recht zouden we allen door onze wederspannigheid moeten omkomen in de eeuwige dood. Maar, o wonder van vrije genade, daar is een bundeltje der levenden besloten in het verkiezende welbehagen des Vaders en het verlossende borgwerk van Christus. Hij is de Rustaanbrenger der Kerk. Daarom is het dat Gods Geest nu zondaren uit hun valse rust, uit het diensthuis der zonde leidt en hen brengt tot de ware rust in Hem.
Hoe Hij dat doet? Door in de wedergeboorte de valse rust op te zeggen. Als de ziel ontdekt wordt aan zijn Godsgemis en schuld voor God, vindt hij geen rust en ontfermen meer, zelfs niet in zijn zielsverdriet. Rust noch vrede wordt gevonden, om mijn zonden, in mijn beenderen dag en nacht. Onrustig is het hart in ons, totdat het rust vindt in God!
Hoe die rust wordt gevonden? Onder de zuivere bediening van Gods Woord! Want „hier wordt de rust geschonken. Daar vindt het benauwde hart bij ogenblikken rust tegen de vloek der wet, als in onze heilige onrust de rust wordt gepredikt in Christus, en de mogelijkheid van zalig worden in Hem wordt gezien.
Doch de Geest leidt niet alleen uit het Egypte der zonde, maar net als Israël ook door de Rode Zee heen. De Heere doet vastlopen met zichzelf. Hij brengt in de engte. Hoe kunnen ze dan ooit nog zalig worden? Totdat God Zelf, dwars door de onmogelijkheid heen, in de weg van het wonder, door die woeste baren en brede stromen een pad gaat banen. Het is het pad in Christus.
En is het dan klaar? Is er dan eeuwige rust op aarde? O neen, dan gaat het dwars door de woestijn van het leven heen naar Kanaän. We moeten dagelijks begenadigd worden met het hemelse Manna en het levende water uit de Rotssteen Christus. Want hier is het land der ruste niet. De eeuwige rust is elders.

Geliefde lezer, hoe is het? Leven we hier nog in valse rust? Zijn we rustzoekers, maar geen Godzoekers? Wee dan de gerusten in Sion en de zekeren op de berg van Samaria! Van zulken heeft de Heere gezworen in Zijn toorn: „Zo zij in Mijn rust zullen ingaan, indien zij zich niet bekeren. Haast u om uws levens wil! De Heere zegge u de rust maar op.
Zalig als dat werkelijkheid werd. De Heere geve dat gij met Ruth rust vindt onder de schaduw Zijner vleugelen. Want er blijft een rust over voor het volk van God. Rust in die Rustaanbrenger Christus. Straks mag de ziel in de eeuwige rust eeuwig eindigen in Hem: „Keer, mijne ziel, tot uwe ruste weder. Gij zijt verlost, God heeft u welgedaan.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 augustus 2001

Terdege | 96 Pagina's

Rust gegeven

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 augustus 2001

Terdege | 96 Pagina's