Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dienstbaar aan Gods inschrijving

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dienstbaar aan Gods inschrijving

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„...dat de gehele wereld beschreven zou worden (Lukas 2:1) „De HEERE zal hen rekenen in het opschrijven der volken (Psalm 87:6)

Als de dag van Christus geboorte aanstaande is, is Augustus op het toppunt van zijn macht. Hij is de machtige heerser, voor wie heel het Romeinse Rijk buigt. Vanuit die machtspositie laat hij het bevel uitgaan dat de „gehele wereld (= het hele toenmalige Romeinse Rijk) beschreven moet worden. Waarom? Omdat de keizer wil weten hoeveel inwoners zijn rijk heeft, op hoeveel soldaten hij kan rekenen voor de militaire dienst en welke nieuwe belastingmaatregelen hij eventueel kan nemen. Met zijn „beschrijving beoogt Augustus de overwonnen volken dus nog vaster in te lijven bij Rome.
En toch, zo blijkt uit de kerstgeschiedenis: niet Augustus regeert, maar God. Juist dit bevel tot beschrijving dient op ongekende wijze de voortgang van Zijn werk. Het moet dienen om Jozef en Maria in Bethlehem te brengen, opdat dáár -naar de profetie!- de Zaligmaker geboren zal worden. Zonder dat de keizer het zichzelf bewust is, zijn zn besluiten en bevelen dus helemaal dienstbaar aan de geboorte van Christus te Bethlehem. Anders gezegd: Augustus is ten diepste niets anders dan een loopjongen, een nietig instrument in de handen van de Koning van Bethlehem. Niet Rome, maar Bethlehem is het centrum van de wereldpolitiek (G. Wisse).
Ook vandaag hebben we daarom niet de keizer of welke andere macht in kerk of staat naar de ogen te zien, maar alleen de levende God en Zijn Zoon. De Koning, „Die u het zaligst lot, ver boven alle goôn, kan schenken (Ps. 95:2 ber.).

En het wonder is: deze Koning wil ook inschrijven en inlijven. Hiertoe wordt Hij geboren. Hiertoe zal Hij straks Zijn leven geven op Golgothas kruis, overwinnend opstaan uit de dood en Zijn Geest uitstorten. Om mensen, die door hun zonde van God vervreemd zijn, te herstellen in de gemeenschap met God. Om vijanden met God te verzoenen. Om mensen die van nature dienstknechten van de zonde zijn toe te brengen tot de gemeente die zalig wordt en te maken tot burgers van het Koninkrijk der hemelen. Van dat wonder getuigt Psalm 87: „De HEERE zal hen rekenen in het opschrijven der volken!
Een prachtig beeld. Zoals op Augustus bevel de Israëlieten moesten worden ingeschreven in de registers van de keizer, zo schrijft de HEERE in Zijn register ook de namen van al degenen die in Sion geboren worden. D.w.z.: de namen van hen die wedergeboren worden. Die een nieuw hart ontvangen. Die tot waarachtige bekering en tot oprecht geloof in Christus komen. Die onderdaan worden van het Koninkrijk van God. En wie zijn dat? Alleen Israëlieten? Alleen nette en fatsoenlijke burgers? Nee, zegt Psalm 87, dat valt zelfs de onbesneden Filistijn, de trotse Syriër en de zwarte Moor ten deel. Ook van hen zal getuigd worden: „Deze en die is aldaar geboren! En dat alles niet dankzij de keizer, maar dankzij de Koning Die in Bethlehem werd geboren. Dankzij Hem worden Filistijnen, Tyriërs en Moren nog in genade aangenomen. Welk een evangelie: dwars door Augustus wereldwijde beschrijving heen regelde God Zíjn inschrijving.

Met dat inschrijven en inlijven gaat Hij ook vandaag door. Hij zendt Zijn Geest uit om te bekeren en te vernieuwen. Om u te ontdekken aan uzelf. U ervan te overtuigen dat u schuldig staat. Dat u in uzelf één brok wederstrevigheid bent en dat u zo, zoals u geboren bent, niet kunt sterven. Maar ook om Christus te verheerlijken in uw hart. Om uw oog en hart te openen voor Zijn heerlijke Middelaarswerk en zo Zijn liefde te schenken in uw binnenste, dat Hij alles voor u wordt: uw enige Toevlucht, Troost en Hoop en ook u door het geloof onderdaan wordt van deze Koning. Waar dat geschiedt, wordt ook uw naam geschreven op de rol waarop Hij Sions kinderen schrijft. En daar gaat u tot uw diepe verwondering zien: de beschrijving van Augustus -nu zoveel eeuwen geleden- moest ook míjn inschrijving dienen. Onbegrijpelijk evangelie van Kerst: Augustus plannen dienstbaar aan míjn zaligheid. Dienstbaar daaraan, dat ook mijn naam geschreven zou worden op de rol waarop Hij Sions kinderen schrijft. Er blijft maar één belijdenis over: „Ere zij God

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 december 2001

Terdege | 164 Pagina's

Dienstbaar aan Gods inschrijving

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 december 2001

Terdege | 164 Pagina's