Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vragen en misverstanden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vragen en misverstanden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Na enige aarzeling heb ik besloten terug te komen op mijn vorige bijdrage. Dat was in de rubriek Beurtelings van 2 januari. Ik kreeg daar nogal wat reacties op, mondeling en schriftelijk, sommige zeer uitgebreid. De aarzeling zit erin dat Beurtelings naar mijn mening geen rubriek is voor vragen en antwoorden. Maar deze ene keer dan.

De vraag
Boven de bijdrage in januari stond de vraag: "Is Allah dezelfde als God?" Mijn antwoord op die vraag en de mogelijke oplossing van de geschilpunten was: vraag het moslims zelf maar eens. Houdt dat in dat ik als schrijver en dat vele lezers van Terdege zelf geen antwoord zouden weten? Geenszins. Het stellen van een vraag aan een ander houdt niet in dat de steller van de vraag geen antwoord weet. Juist onze grote Heiland en leermeester, de Heere Jezus Christus, heeft dikwijls aan omstanders vragen gesteld. Zeker niet uit onwetendheid, maar om mensen tot nadenken te dwingen. Het is niet altijd wijs meteen met een eigen mening te komen. Pasklare stellingen en oplossingen overtuigen soms minder dan samen de weg op te gaan om de waarheid te ontdekken. Paulus maakt in zijn ontmoetingen en zelfs in zijn brieven gebruik van deze methode. Let er maar eens op hoe vaak hij een vraag opwerpt.

Geen misverstand
Daarom schreef ik net: het is niet altijd wijs, en soms is het beter. Natuurlijk kent de Heilige Schrift op veel plaatsen ook heldere positieve uitspraken. In ons verband wil ik wijzen op Petrus voor het Sanhedrin (Handelingen 4:12). Op een duidelijke vraag voor dat gerechtshof antwoordt hij dat er bij de mensen onder de hemel geen andere Naam is, door Welke wij moeten zalig worden. Niet de naam Allah, maar Jezus Christus, opgewekt door God. In een gerechtshof passen duidelijke antwoorden, maar in een gesprek met andersdenkenden kan een andere methode aan te bevelen zijn. Die andersdenkenden kunnen ook mensen zijn die zichzelf christenen noemen. En die toch de mening aanhangen dat de Allah van de islam dezelfde is als de God van de Bijbel. In die botsing van de meningen kan het verhelderend zijn moslims zelf eens om een antwoord te vragen. Tot zover een verduidelijking op mijn vorige artikel.

De methode
Maar tegelijk is hier meer aangesneden. Het gaat niet slechts om vragen en misverstanden rond de positie van Allah. In de hele samenleving zijn belangrijke vragen aan de orde, over ons leven en de waarden en normen daarbij. Het getuigenis van de kerk en van de christenen komt daarbij maar moeilijk over. Het komt velen voor dat hier slechts verouderde opvattingen gelden, niet meer nuttig in de moderne samenleving. Zouden we dan niet meer ^.elings o de methode van de apologeten uit de jonge kerk, ja van de profeten en apostelen moeten gebruiken? Vragen stellen, uitdagen, consequenties laten zien en laten trekken. Proberen in de huid van de ander te kruipen, het denkproces doorzichtig maken. Een gerichte. soms schokkende vraag kan dieper inhaken dan een mening die afgevuurd wordt. Dat bleek ook al bij de vraag in de titel van mijn vorige bijdrage. Ik betwijfel of er wel zoveel reacties zouden gekomen zijn wanneer door mij gewoon gesteld was dat de Allah van de islam niet de God van de Bijbel is. Ik voer dus een pleidooi voor deze methode. Niet dat deze methode zo eenvoudig is. We moeten bereid zijn ons in te leven in de gedachtewereld van de ander. We moeten na het stellen van de vraag bereid zijn te luisteren. Naar de woorden die gezegd worden en naar de woorden die onuitgesproken daarachter kunnen zitten. Luisteren en misverstanden onderkennen. Er zit ook nog een andere, positieve kant aan. Wie bereid is vragen te stellen en naar antwoorden te luisteren, kan ook verwachten dat hij of zij bevraagd wordt. Dan is meer bereikt dan na het simpel stellen van onze overtuiging. De waarheid moet niet alleen herhaald en uitgesproken worden, maar ook verwerkt en toegepast.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 februari 2002

Terdege | 95 Pagina's

Vragen en misverstanden

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 februari 2002

Terdege | 95 Pagina's