Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een belofte aan Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een belofte aan Christus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Zo zal Hij zaad zien."

Het lijdensevangelie predikt ons het eisende recht van de Vader, de gevende liefde van de Zoon voor verloren zondaren, en de belofte van de Heilige Geest. Joh 16:14: „Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen. In de tekstwoorden, „Zo zal hij zaad zien, schrijft de profeet Jesaja over de belofte die aan Christus is gedaan. „Zaad zien betekent een nageslacht ontvangen, kinderen voortbrengen. Het wijst ons naar het geestelijk Israël als het godgeheiligde zaad. Deze belofte moet een Israëliet bijzonder aangesproken hebben. Met een nageslacht betoonde de Heere immers zijn zegen. Door de Heilige Geest onderwezen, wordt het joodse volk bekendgemaakt dat, zo Christus in de staat van vernedering zijn ziel tot een schuldoffer zal geven, Hij zaad zal zien. De dood van Christus zal de losprijs zijn om Zijn Bruid vrij te kopen. Dan zal zij het eigendom worden van haar hemelse Bruidegom.
„Zaad zien zal de vrucht zijn op Christus arbeid. Maar er moet in vervulling gaan wat de Heere Jezus eenmaal sprak: „Indien het tarwegraan in de aarde niet valt en sterft, zo blijft het alleen, maar indien het sterft, zo brengt het veel vrucht voort. „Zaad zien geeft leven te kennen. Door lijden, kruis en dood zal Christus leven, ééuwig leven. Voor dit zaad bidt de Heere in Joh. 17: „Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt. Het is het geestelijk zaad, zoals dat door wedergeboorte verwekt wordt in het hart van een geestelijk dode. Dat zaad komt Christus toe als zijn wettig eigendom. Daarom verlangt de hemelse Bruidegom naar zijn Bruid.

Hoe staat het nu echter met het verlangen van de Bruid naar de Bruidegom? Waar is de begeerte naar geestelijke gemeenschap? Er moet toch kennis zijn aan zijn Persoon om Hem te begeren. Hoe is Hij u dierbaar geworden? De bruid in het Hooglied wist het: „Hij kusse mij met de kussen zijns monds, want uw uitnemende liefde is beter dan wijn.
Jesaja mag hier de blik op de toekomst richten. Christus zal de dagen verlengen en het welbehagen des Heeren zal door zijn hand gelukkig voortgaan. Door verlichtende genade van de Heilige Geest mag Gods kind wel eens verder zien dan de dood en het graf. Het is niet altijd een land van uiterste duisternis. Het zaad van Christus kent ook ogenblikken waarin het Hem ziet met een geloofsoog. Dan springt het hart op van zielevreugd en leeft de begeerte met Hem verenigd te zijn.
„Hij zàl zaad zien. Het werk van de bekering gaat door, omdat God het wil, totdat de laatste zal zijn toegebracht. Hier mogen de hoop en verwachting van Gods kind op gegrond zijn. Niets is in staat om de uitbreiding van Gods koninkrijk tegen te houden. De grote vraag is of ook onze blik gericht is op de uitbreiding en de komst van dat Koninkrijk. Of zoeken wij het koninkrijk van deze wereld? Dat rijk gaat roemloos onder!
Het zaad van Christus komt in deze wereld openbaar als een gehéiligd zaad. Het kan niet meer leven naar de begeerte van het eigen hart. Het bezit een liefde tot de Heere en Zijn dienst, kent de begeerte om heilig voor God te leven, en... het kan er niet aan beantwoorden. Door ontdekkende genade leren Gods kinderen zichzelf meer en meer kennen. Ze kunnen het met hun levendmaking, met uitreddingen en met versjes niet meer doen. De zielsogen moeten geopend worden voor Christus en Zijn middelaarsarbeid, om niet anders te weten dan Christus alleen!
In dit geestelijk zaad worden nieuwe eigenschappen geboren als vruchten van geestelijk leven. Door Gods genade heeft dit zaad in zich de kenmerken en eigenschappen van Christus. En in beginsel wil het aan dat doel beantwoorden, maar dat brengt tot strijd met de ongedode natuur.

Er ligt een schone en rijke belofte in deze tekstwoorden opgesloten voor arme, uitziende en toch hopende zondaren. Hij zal zaad zien, als vrucht op Zijn aangebrachte gerechtigheid. Daarom kunnen en zullen goddelozen nog bekeerd worden, en de van verre staanden naderbij gebracht. U hoeft niets mee te brengen dan uzelf, zo onheilig als u bent. Vijanden worden met God verzoend. Christus heeft de Zijnen vanuit de eeuwigheid reeds als Zijn zaad aanvaard. En dode zondaren zullen horen de stem van de Zone Gods. De Heere geve het om Zijns Naams wil, tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk en tot eer van Zijn heilige Naam.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 februari 2002

Terdege | 95 Pagina's

Een belofte aan Christus

Bekijk de hele uitgave van woensdag 27 februari 2002

Terdege | 95 Pagina's