Hoe kom je tot Christus? (2)
Het 'komen tot Christus' is een van de vele bijbelse woorden om aan te geven wat geloven is. De vorige keer heb ik aan de hand van enkele voorbeelden proberen aan te geven wat dit 'komen' is. Deze keer nog enkele gedachten over de weg waarover we komen. Immers als we geroepen worden: 'KomI', dan moet er een begaanbare weg zijn tot degene die je roept. Of sta je juist voor een onoverbrugbare kloof? Is jouw weg een doodlopende weg?
Dè Weg
Het eerste wat ik je zou willen noemen, juist als je voor je eigen besef zo hopeloos vast zit en niet weet hoe je moet komen, omdat je niet weet hoe je bij wijze van spreken het ene been voor het andere moet zetten, is dat jij niet een weg hoeft te zoeken of een weg hoeft aan te leggen! Er is een Weg! Anders is het gevaar toch groot datje alleen bezig bent met de vraag: 'Hoe kan ife tot Hèm komen?' En dat is zeker een vraag die gesteld mag worden. Maar er gaat iets aan vooraf dat de vraagsteüing eigenlijk omkeert: 'Hoe kan HIJ tot mij komen?' Wel, dat is het grote geheim en het wonder van het Evangelie. Hij is gekomen om de Weg te zijn tot God. De Heere van Zijn kant komt tot zondaren en zó kunnen zondaren tot Hem komen over een 'Weg'. Christus Zelf is dus de Weg: „Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven." En nu komt Hij tot zondaren met Zijn belofte: „Al wat Mij de Vader gegeven heeft, zal tot Mij komen." Bunyan stelt in zijn prachtige boek over 'Komen tot Jezus Christus' deze belofte voor als een persoon, de heer 'Zal-Komen'. En deze heer 'Zal-Komen' is ten diepste de Heere Jezus Zelf. Wat betekent dit? In ieder geval datje deze heer 'Zal-Komen' te hulp mag roepen! Want als Hij komt, kom jij daarna ook: „En wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen." Deze heer 'Zal-Komen heeft een krachtige hand om je mee te nemen, om je verzet te breken, om je los te maken uit banden van zonde waarin je vastzit, om je kracht te geven als je voelt hoe onmachtig je bent. En dat gebeurt als Hij komt met Zijn belofte tot jouw hart. „IK ben gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren is." Dat staat er dan voor jou, opdat je zou roepen: 'Hier ben ik, zoek ook mij, grote Zoeker van zondaren!'
De weg
Het 'komen tot Jezus Christus' is het gaan van een weg. Dat zal inmiddels wel duidelijk zijn. Welke weg? Het is de weg van geloof en bekering. Ook dat laatste. Als je klaagt over het feit datje al zo lang de Heere zoekt, maar je ondertussen een zonde aan de hand houdt, dan moet het je niet verwonderen als het lijkt alsof er geen weg voor jou is. Het is de weg van het breken met de zonde, het haten ervan en vluchten ervoor. Het is de weg van verdriet over je zonde, over je missen van de Heere. Nee, dat zijn geen voorwaarden! Het is de weg waarin je tot Hem geleid wordt. En dan tot Hem als een onwetend en dwaas mens: Hij is immers de Profeet, Die jou wijs kan maken tot zaligheid? Zo ook tot Hem als een schuldig mens: Hij is immers de Priester, Die jouw schuld verzoent? En niet minder tot Hem als een zwak en gebonden mens: Hij is immers de Koning, Die jou regeren wil met Zijn bevrijdende macht? Ken je zó de 'aantrekkingskracht' van Hem? Nogmaals, je hoeft niet aan voorwaarden te voldoen, want je mag juist tot Hem vluchten om wat je niet hebt!
Wegen
Een ander gevaar dat je zicht kan verblinden op het 'komen tot Jezus Christus' is datje éérst wil weten of je wel echt gekomen bent, voordat je komt! Dat is natuurlijk een rare zin. En dat is het ook! Dat is het paard achter de wagen spannen. Niet dat ik dat niet zou kunnen begrijpen. Maar dat meisje waar je verliefd op bent, zoek je toch niet pas op als je zeker weet dat ze ook van jou houdt? Dat je dat zou willen weten, is duidelijk, maar dat maakt je toch niet afwachtend? Je kunt toch niet zeggen: 'Ik wil eerst met haar trouwen, en dan weet ik pas dat ze echt van me houdt...'? Wat bedoel ik dan bijvoorbeeld? Nou, je wilt net zo bekeerd worden als... (vul maar in). En je denkt dat het alleen maar echt is als... (vul maar in). Weet je wie dat ook dacht? Naaman. Hij had van tevoren al helemaal bedacht hoe hij verlost zou worden van z'n melaatsheid. En wat was hij nijdig toen het allemaal heel anders ging, veel eenvoudiger dan hij zich dat voorgesteld had. Het is zo mooi dat je in de Bijbel allemaal verschillende wegen ziet van de mensen die de weg tot Hem gaan. Zacheüs in de boom, Levi in het tolhuis, de bloedvloeiende vrouw nadert Hem van achteren, de Kananese vrouw gaat voor Hem liggen, enzovoorts. Ze kwamen, omdat de heer 'Zal-Komen' tot hen kwam en hen riep. Hij komt in Zijn Woord tot jou. Wat een vreugde als je Hem hoort komen! Van harte die vreugde toegebeden.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 maart 2002
Terdege | 107 Pagina's