Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uitverkoren in Christus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uitverkoren in Christus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Lofprijzing over de verkiezing" Efeze 1 vers 4

Paulus mag hier in deze brief zingen over de genade van God. We horen hier in Efeze 1 tot drie keer toe een refrein klinken: tot prijs van Zijn heerlijkheid. Op heerlijke wijze laat hij het werk van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest aan het Woord komen. De drie-enige God schenkt Zijn heil alleen in en door Christus aan Zijn gemeente. Tot tienmaal toe klinkt het hier dan ook: in Christus, in Hem en in de Geliefde.
Na de afzender en de groet begint de eigenlijke brief. Daarin gaat het vanaf vers 3 tot en met 14 over de gaven die God aan Zijn gemeente schenkt. Het meest persoonlijke geschenk van God de Vader is Zijn verkiezing. En die verkiezing is aan de schepping voorafgegaan. Daarin ging het in de eerste plaats niet om de eeuwige zaligheid, maar om de dienst aan God. Om heilig en onberispelijk voor Hem te leven. Dat is ook dienst aan de wereld om het zout der aarde te zijn.
Opvallend is ook dat de verkiezing hier staat in de lofprijzing. Daarom moeten we er niet mee beginnen, maar in eindigen. Wij moeten beginnen met de roeping. De Heere laat Zijn Woord immers uitgaan en roept daarin zondaars tot bekering. En in de verkondiging van Gods Woord voltrekt zich de verkiezing, zoals we dat duidelijk kunnen zien in Handelingen 13. Het is een wonder dat er een uitverkiezing is. Stel je voor dat er geen verkiezing was, dan zou er niemand zalig kunnen worden. Gods kinderen zijn verkoren door de Vader in Christus. In Christus. Dat betekent dat Hij en niet de mens in het middelpunt staat. In Christus. Dat is geen blokkade, maar dat geeft juist de opening. Velen zitten zo al jaren met die uitverkiezing te tobben. Als ik niet uitverkoren ben, dan ben ik niet uitverkoren. Dan kun je een kerkbank stuk zitten of eelt op je knieën hebben van het bidden. En als je wel uitverkoren bent, dan kom je er toch wel, dan is het ook niet zo belangrijk hoe je leeft.

Dit is echter niet de wijze waarop Paulus erover spreekt. Velen lopen erin vast omdat ze de verkiezing losmaken van Christus. De verkiezing is als een pakje achter een hoge en dikke muur. Je kunt het van deze kant niet zien liggen. Hoe kun je dat pakje nu zien liggen? Door er een spiegel boven te houden. Dat heeft God gedaan in Zijn Zoon. En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet ook de Zoon des mensen verhoogd worden, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe. Wie op de slang zag, bleef leven. Wie in het geloof op Christus ziet, is uitverkoren, die wordt behouden. Maar, nu heeft Christus in de muur een poort gemaakt.

Dit is, dit is de poort des Heeren,
daar zal t rechtvaardig volk door treên,
om hunne God ootmoedig t eren,
voor t smaken van zijn zaligheên.

Nu staat er aan de binnen- en buitenkant van die poort iets geschreven. Aan deze kant staat wat de Heere zei tegen die man die vroeg of het er ook weinigen waren die zalig werden. Die man had blijkbaar niet zulke hoge verwachtingen van de Heere. De Heere gaf hem echter de opdracht: strijdt gij om in te gaan. En als straks de laatste door die poort is ingegaan, dan wordt deze gesloten en kunnen we lezen: uitverkoren in Christus van voor de grondlegging der wereld. Zo mag Christus in het middelpunt staan en krijgt God de eer. Leerde u zo in het geloof ook al op Hem zien? Dan zal de lofprijzing ook in uw leven niet ontbreken. Wat een wonder wordt het dan. Heere, wie ben ik, dat U naar mij, een overtreder van al Uw geboden, hebt omgezien en mij hebt uitverkoren. In die verwondering krijgt de Heere ook van u de eer: Mijn God, U zal ik eeuwig loven, omdat Gij het hebt gedaan. Amen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 november 2002

Terdege | 108 Pagina's

Uitverkoren in Christus

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 november 2002

Terdege | 108 Pagina's