Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tevergeefs?! (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tevergeefs?! (1)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een woord dat je alles uit je handen slaat en je de moed in de schoenen doet zinken, sterker nog, je soms wanhopig kan maken. Het woord tevergeefs. Nu schreef iemand dat hij last heeft van een heel „dubbel gevoel". Het gaat hem aan de ene kant best heel goed, maar tegelijkertijd weet hij daarom geen raad met de steeds terugkerende uitspraak in het boek Prediker: „Alles is ijdelheid." Als hij daar lang over nadenkt..

Alles zondig?
Het is wellicht het beste als we eerst eens nagaan wat de bijbelse betekenis van het woord ijdelheid is. Immers, wij kennen ook in onze taal het gebruik van het woord ijdel. We zeggen dat iemand ijdel is als hij menig uur voor de spiegel doorbrengt, pronkzuchtig is of erg met zichzelf is ingenomen. Daarnaast is er ook in het kerkelijk taalgebruik het woord ijdel in de zin van "slecht, zondig". Denk bijvoorbeeld aan Bunyans boek "De Christenreis". Daar lees je over de "Kermis IJdelheid". Die staat symbool voor alles wat een beroep doet op de zondige begeerten van je hart. Maar als de Bijbel spreekt over ijdelheid, gaat het dan over verwaandheid, slechtheid, zondigheid? Betekent „Alles is ijdelheid" dus zoiets als „Alles is zondig"?

Niets blijvends
Van de 72 keer dat het woord gebruikt wordt, staat het 37 maal in het boek Prediker. Juist dat boek is een boek voor jonge mensen! Het is een levens-leerboek. Wat betekent dan dit woord ijdel, dat zoveel gebruikt wordt in dit boek? Het Hebreeuwse woord (hèbel) betekent: ademtocht, zuchtje wind. Dus iets watje niet kunt vasthouden en zo weer verdwenen is. Als er in Pred. 11:10 staat: „want de jeugd, en de jonkheid is ijdelheid", wil dat dus aangeven dat die periode voorbij is voordatje het weet. In Ps. 39:5 staat dat ieder mens „enkel ijdelheid' is. Dat duidt op de vergankelijkheid, de kortstondigheid van het leven. Het leven is een damp, een handbreed, gras dat verdort, een ademtocht. Haal een keer diep adem en blaas je adem uit. Zo is jouw leven dat nu nog zo lang lijkt te zijn. Trouwens, ook de afgoden worden in de Bijbel wel 'ijdelheden' genoemd. Dat zijn 'nietsen', ze zijn als een 'zeepbel'. Zo is je leven als je op iets anders vertrouwt dan de enige, ware God. Dan leid je een 'zeepbellen-leven'. Je leven zelf is als een zeepbel, maar bovendien doe je hetzelfde als de bergbeklimmer die zijn val probeerde te stuiten door...? Zich vast te grijpen aan een zeepbel! Vraag jezelf eens af wat voor houvast jij hebt.

Pessimistisch?
Nu weet je dat in het boek Prediker vaak de uitdrukking "IJdelheid der ijdelheden" voorkomt. Wat betekent dat dan? Het heeft dezelfde betekenis als in uitdrukkingen als "koning der koningen", het "heilige der heilige". Dat is in de Hebreeuwse taal een manier van zeggen voor: de hoogste koning, het allerheiligste. Dus de overtreffende trap. "IJdelheid der ijdelheden" is het toppunt van ijdelheid. Is de boodschap dan toch niet heel triest in dit bijbelboek? Mag jij het eigenlijk wel naar je zin hebben en ergens de zin van inzien, als alles toch ijdelheid (vergankelijk, vruchteloos) is? Je hebt ondertussen begrepen dat er nergens staat dat je leven "waardeloos" of "zinloos" is. Maar wel wijst Prediker op het feit dat op den duur, ten slotte, uiteindelijk je leven tevergeefs zal blijken te zijn als je namelijk ook voor niets anders geleefd hebt dan voor dit leven!! Want het „Alles is ijdelheid" kan natuurlijk heel gemakkelijk door de duivel (en je eigen gedachten) misbruikt worden. Deze spreuk moetje niet letterlijk nemen in absolute zin. Dan zou je ook moeten zeggen dat naar de kerk gaan, het Bijbel lezen, het bidden 'ijdelheid' is. Ik kom daar een volgende keer nog op terug. Want het kan inderdaad zo zijn dat zelfs deze dingen vruchteloos zijn, tevergeefs blijken te zijn. Maar dat heeft dan vooral te maken met op een verkeerde manier met deze dingen bezig zijn. Maar „Vreest God en houdt Zijn geboden, u;ant dit betaamt alle mensen" valt niet onder „Alles is ijdelheid". Geen pessimisme, maar realisme. Het is de werkelijkheid van ons leven. Niets is hier blijuend. Alles is ijdelheid. En wat heb je in het uur van je dood aan al je arbeid, geld, genot enz.? Helemaal niets meer, zegt Prediker. Mag je dan niet genieten, moet en mag ik dan niet werken...? Natuurlijk wel. De Bijbel gebiedt ons zelfs te werken en is duidelijk over het genieten van het goede uit Gods hand. Maar... niet zonder God!! Zonder God mag je niets, heb je niets, houd je niets over. Daarvan wil Prediker ons doordringen: een leven zonder God is een tevergeefs leven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 november 2002

Terdege | 108 Pagina's

Tevergeefs?! (1)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 november 2002

Terdege | 108 Pagina's