Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toevlucht en Sterkte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Toevlucht en Sterkte

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„God is ons een Toeulucht en Sterkte, Hij is krachtiglijk beuonden een Hulp in benauwdheden." Psalm 46 uers 2

Psalm 46 is een troostlied voor Sion. De geschiedenis waaruit dit lied verklaard kan worden, is de belegering van Jeruzalem door Sanherib, de koning van Assyrië. Dat waren bange dagen voor Juda en de koning. In hen was geen kracht tegen zulk een grote menigte. En daar zijn tijden en ogenblikken in het leven van Gods kinderen, dat hen de grond onder de voeten beeft en zij sidderen van vrees. Dat was toen ook met Hizkia 20. Maar de Heere, de God Israëls, beschermde hen. De Heere zal altijd de hoogmoedigen en dwazen om de weg hunner overtredingen en ongerechtigheden straffen, maar Zijn nooddruftigen brengen uit de verdrukking in een hoog vertrek. God is en blijft eeuwiglijk Dezelfde, in Zijn toorn tegen Zijn vijanden èn in Zijn hulp voor Zijn volk. „Want Ik, de Heere, word niet veranderd; daarom zijt gij, o kinderen Jakobs, niet verteerd (Mal. 3:6)." Moest dit, Sion, ons niet leren om in deze felbewogen tijden ons vertrouwen te stellen op de levende God? Hij heeft maar te spreken en het is er, en te gebieden en het staat er. Zo is de roem van Gods kinderen in de Heere. Niet in henzelf, niet in eigen krachten, want alle roem is uitgesloten. Ik roem in vrije gunst alleen. Christus is hun Toevlucht en hun Sterkte.

Lezer(es), er is geen kruis, verdrukking of beproeving die Gods Kerk overkomt, of het is van de Heere. Maar zagen en wisten zij altijd maar van welke kant die tegenheden waren. Zelfs Asaf was nijdig op de dwazen, ziende der goddelozen vrede. Totdat hij in Gods heiligdommen inging en op hun einde merkte. En hoe de vijanden ook mogen woeden tegen 's Heeren gunstgenoten, ja altijd zal de Heere de ellendigen Zijns volks richten en de kinderen des nooddruftigen verlossen. Voor benauwdheden blijven Zijn gunstgenoten hier niet bewaard, maar zij zullen daarin niet omkomen. Hun Helper, Die hen uit zes benauwdheden redt en in de zevende niet zal achterblijven. De strijdende Kerk wordt hier menigmaal verdrukt, omdat het allemaal wegen zijn tegen vlees en bloed. En toch, zij leven. Zij worden vervolgd, maar nooit verlaten. De vijand doet wat hij kan, bereidt vele instrumenten, Jesaja 54:17: „Alle instrument, dat tegen u bereid wordt, zal niet gelukken en alle tong, die in het gericht tegen u opstaat, zult gij verdoemen." Des Heeren hulp is een haastige hulp, want eer zij roepen, zal ik antwoorden. Het is een overvloedige hulp, want in Christus is meer dan overvloedige hulp boven al wat wij bidden of denken. Nooit zal de Heere Zijn pelgrims beproeven boven vermogen. Dat heeft ook Hizkia ervaren. Het geweld van Assyrië was zeer groot, maar de Heere bewaakte en bevrijdde, want geen pijl zou de stad doen treffen. Maar ook Juda zou geen boog spannen tegen het leger van Sanherib. En waarom niet? De Heere komt de eer van de verlossing Zijns volks toe.

Als wij op Gods gunstgenoten zien, dan zijn zij niet de meesten in aantal, niet de sterksten, ook niet de rijksten. In de ogen van de wereld zijn zij onedel en veracht, het uitschot van de maatschappij. De wereld kent hen niet, omdat zij God niet kent. Wat de overwinning voor de Kerk eens zal zijn, is voor de vijanden verborgen. God is krachtiglijk bevonden een Hulp in benauwdheden. Waarom? Hij heeft hen geliefd met een eeuwige liefde. Hij draagt hen op in Zijn middelaarshart. Hij heeft hen gekocht met de prijs van Zijn dierbaar hartebloed. Ja, Hij zal hen ter dood toe geleiden. God rekent met Zijn vijanden af in toorn en gramschap. Dat heeft Sanherib geweten en al de vijanden zullen er eens achterkomen. Hoe gelukkig is dat volk, dat Jakobs God ter hulpe heeft. Onderzoekt uzelf, volk, dat met geen lust bevangen is, want als kaf gaat de dag voorbij. Niet een iegelijk die zegt: „Heere, Heere", zal ingaan, maar voor het oprechte volk is er geen nood, al wankelen ook al de fundamenten der aarde. Hun fundament is Christus. De Heere is en blijft de onwankelbare Rotssteen en veilige Toevlucht Zijns volks.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2003

Terdege | 84 Pagina's

Toevlucht en Sterkte

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 2003

Terdege | 84 Pagina's