Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uitverkiezing preken? (slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uitverkiezing preken? (slot)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij moeten de uitverkiezing preken. Maar dan vooral als een troost. Als een lofzang. Juist omdat er een uitverkiezing is, is er zaligheid. Als het van jouw keus moest afhangen, kwam je er nooit. Maar nu heeft God een schare die niemand tellen kan in Christus uitverkoren. De zaligheid gaat van Hem uit. Gods liefde is eeuwig en onveranderlijk.

De liefde van God zoekt of veronderstelt niets in jou waarom God je zou kunnen liefhebben. Nee, de oorzaak van die liefde ligt in God Zelf. In Zijn onbegrijpelijke ontferming. Daarom is er ruimte in God voor de grootste zondaar. Daarom kon Manasse zalig worden. Daarom deed de moordenaar aan het kruis niet tevergeefs een beroep op Christus. Zo mag en moet jij ook tot Christus gaan. In Christus biedt God ons Zijn liefde. In Christus is een volkomen zaligheid bereid voor de grootste zondaar. Je hoeft je niet af te vragen: „Mag ik wel tot Christus gaan?" Nee, je moet tot Christus komen. Hij beveelt het je. Hij nodigt je als je onder Zijn Evangelie zit. Het is verschrikkelijk om die nodiging af te wijzen. Het is het allerergste als je op zo'n grote zaligheid geen acht wilt slaan. Ja, maar moet ik dan niet eerst geschikt zijn? Moet ik dan niet eerst verbroken zijn? Moet ik dan niet eerst ontdekt zijn? Ja, dat zijn echt remonstrantse vragen. Wie anders zal jou geschikt maken dan Christus? Wie anders zal jou je zonden laten zien dan Christus? Wie anders zal jouw harde hart breken dan Christus? Denk je echt dat Hij iets van jou verwacht? Echt niet. Van wie leerde de Samaritaanse vrouw wat ze had gedaan? Van Christus: „Ga heen, roep uw man." In een enkele zin legde Hij haar leven bloot. En wekte Hij de behoefte aan Hem en het geloof in Hem. Je mag en hoeft je vooraf niet te pijnigen met vragen als: „Ben Ik wel uitverkoren?" Daar heb je niets mee te maken. Je hoeft en mag jezelf niet afvragen: „Ben ik niet een te groot zondaar? Ben ik het wel waardig?" Dat ben je niet. Je bent het niet waardig. Je hoeft het ook niet waardig te zijn. Al had jij alleen al de zonden van heel de wereld, dan was je nog welkom bij Hem, Die de zonde der wereld droeg. Zijn belofte is: „Wie tot Mij komt, zal Ik geenszins uitwerpen." En zeker, in het rechte komen tot Jezus ervaar je dat het alles genade is. Dat er niets van jezelf bij is. Dan leer je dat het de trekkende liefde van de Vader is, waardoor jij onder het Evangelie van Christus kwam. Waardoor het verlangen naar de Zaligmaker in je hart geboren werd. Waardoor je in staat gesteld werd om Hem in waar geloof te omhelzen. Nee, niets van jou, niets uit jou, niets om jou. Niets, helemaal niets. Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de lof in der eeuwigheid.

Eeuwige liefde
Christus is de Spiegel van Gods verkiezing. Christus is het geheim van Gods verkiezing. En alleen wie waarlijk in Christus gelooft, verstaat iets van dat heilgeheim. Dan wordt de verkiezing een machtige troost. Want juist omdat er een verkiezing is, ligt je zaligheid vast. Wat zou dat een ramp zijn als je je eigen zaligheid moest vasthouden. Dan kwam je er toch nooit? Want vandaag denk je te willen. En morgen laatje alles weer gaan. Vandaag begin je met goede voornemens. Maar je brengt er niets van terecht. Nee, als jij oprecht in Christus gelooft, heb je een oneindig veel betere en vastere grond. Jouw zaligheid ligt dan vast in de eeuwige liefde van God. En de Heere Zelf zegt het dan tot jou: „Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde. En daarom heb Ik u getrokken met koorden van goedertierenheid." Denk je eens in? Zijn goedertierenheid is van eeuwigheid tot eeuwigheid ook over jou. Hoe de duivel ook aan je trekt en plukt. Hij zal je nooit los kunnen weken uit Gods eeuwig liefhebbende Vaderhart. Hij zal je nooit los kunnen krijgen uit het eeuwig kloppende liefdehart van je Zaligmaker. Hij zal je nooit meer kunnen beroven van de Heilige Geest, Die ook jou geschonken is. Zeker, je kunt wel vallen, maar nooit afvallen. Je kunt wel het gevoel van Gods liefde tijdelijk verliezen, maar nooit kun je gescheiden worden van die liefde zelf. De troost van de verkiezing is: God laat jou nooit meer vallen. Hij zal jou eeuwig in Christus liefhebben. En Hij maakt je daarvan zeker door de Heilige Geest. De troost van de verkiezing vind je zo heerlijk uitgedrukt in Jesaja 54:10: „Want bergen zullen wijken en heuvelen wankelen, maar Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken, en het verbond Mijns vredes zal niet wankelen, zegt de HEERE, uw Ontfermer."

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 maart 2003

Terdege | 96 Pagina's

Uitverkiezing preken? (slot)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 maart 2003

Terdege | 96 Pagina's