Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het werk van de Pinkstergeest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het werk van de Pinkstergeest

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Die zal Mij verheerlijken` Johannes 16 vers 14a

De belofte van Zijn werk: Die zal!
De Zaligmaker en Zijn jongeren zijn onderweg van de Paaszaal naar de Olijvenhof. Ze voelen de naderende scheiding. Hun hart is verward en vol met vragen en raadsels.
In Zijn afscheidswoorden gaat Christus Zijn Kerk onderwijzen. Hij verklaart het nut van Zijn heengaan. „Doch Ik zeg u de waarheid: het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen (vers 7).
Die zal! Het is de Persoon van de Heilige Geest. Zijn werk is veelvuldig en veelomvattend (vers 8-11). Die zal Mij verheerlijken! De Heere Jezus staat gereed om Zich op het diepst te vernederen. De Pinkstergeest zal zorgen voor de verheerlijking van Christus. Dat is Zijn liefste werk. In de Vrederaad heeft Hij op Zich genomen om de verworven zaligheid toe te passen.
Die zal! Dat is absoluut noodzakelijk. Dat is persoonlijk onmisbaar. Zonder het levendmakende en plaatsmakende werk van de Geest van Christus blijven we vijanden. Nooit zal Jezus Christus begeerd, gekend en verheerlijkt worden zonder het werk van de Geest in ons hart.

Het doel van Zijn werk: Mij
De Heilige Geest zal Zichzelf niet op de voorgrond zetten (vers 13b). Hij zal de schijnwerper op Christus laten vallen. Op Hem, die altijd de verheerlijking van Zijn Vader en de zaligheid van Zijn Bruid heeft gezocht. De Geest verheerlijkt nooit de christen. Als de mens met zijn bevindingen centraal staat, dan is op dat moment deze Geest niet aan het woord.
Mij verheerlijken. Dat doet Hij in de prediking. Dat doet Hij in de harten van de uitverkorenen. Dan mogen ze hartelijk zingen: „Mijn hart, vervuld met heilbespiegelingen, zal t schoonste lied van ene Koning zingen; terwijl de Geest mijn gladde tonge drijft, is z als de pen van één die vaardig schrijft (Ps. 45 vers 1)
Bent u daar nog vreemdeling van? Zoek de Heere! U leeft nog onder de verkondiging van het Evangelie. U mag nog opgaan in de werkplaats van de Geest. Het is nog de dag (!) van de zaligheid.

De aard van Zijn werk: verheerlijken
Verheerlijken! Het Griekse woord betekent: in het licht stellen van een beeld, waardoor het helderder glanst. Het wil zeggen: de heerlijkheid van iets of iemand onthullen. Denk aan een kunstwerk, verborgen onder een kleed. De burgemeester neemt het doek weg en het beeld is te zien in al zijn pracht.
Het werk van de Pinkstergeest bij dat verheerlijken is tweevoudig. Hij zal het volle licht laten vallen op Christus en Zijn Middelaarsheerlijkheid. Maar ook zal Hij de ogen van verloren zondaren openen voor die verborgenheid. Hij zal geloofsogen schenken om de schoonheid, de dierbaarheid en de heerlijkheid van Jezus te zien.
Christus verheerlijken! Wat een werk heeft de Heilige Geest hieraan.
In het uur van Gods welbehagen wekt Hij de zondaar op uit de geestelijke dood.
Hij zal in het hart zaligmakend overtuigen, verlichten en ontdekken. Hij zal de heerlijkheid van onze eigen werken doen verbleken. De Geest brengt een zondaar aan het eind van de Wet. Daar laat Hij voor een verloren mens een lichtstraal vallen op de enige Zaligmaker. O, eeuwig wonder als persoonlijk door het geloof die Parel van grote waarde mag worden gevonden.
Zie op de Pinksterdag in Jeruzalem. In 3000 harten van vijanden gaat de Geest Christus verheerlijken. Dat werk gaat nog door. Zoals de knecht van Abraham als bruidswerver uitging om voor Izak een bruid te werven. Zo gaat de Pinkstergeest nog uit! Hij stelt de rijkdom en de schatten van Christus voor in de prediking van het Evangelie. Opdat een zwarte bruid gaande gemaakt wordt naar de onbekende Bruidegom. „Al wat aan Hem is, is gans begeerlijk...
Die zal Mij verheerlijken. Dit is een doorgaand werk van de Pinkstergeest. Hoe meer de Geest de heerlijkheid van Christus laat zien, hoe meer de walgelijkheid en verdorvenheid van onszelf wordt gevoeld. Zo moet Hij wassen en moeten zij minder worden!
Die zal... Jezus verheerlijken in Zijn namen, staten, ambten, naturen en weldaden.
Nog nooit heerlijkheid gezien in God, in Zijn Christus, in Zijn dienst? Die zal! Daarom kan het nog voor u. Ga door de knieën en smeek: O Geest, blaas in deze gedode. Veni Creator Spiritus!
Wat een onbevattelijk wonder dat Hij niet alleen anderen, maar „ook mij gegeven is, opdat Hij mij door een waar geloof Christus en al Zijn weldaden deelachtig make, mij trooste en bij mij eeuwig blijven zal. Drie-enig God, U zij al de eer!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 juni 2003

Terdege | 76 Pagina's

Het werk van de Pinkstergeest

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 juni 2003

Terdege | 76 Pagina's