Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Matty Huls (14) geeft een biologieles

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Matty Huls (14) geeft een biologieles

„Even goed opletten allemaal!"

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Hallo! Ik ben Matty Huls. Ik ben veertien jaar en zit in de derde klas havo/vwo op de Pieter Zandt in Staphorst. Ik had mijn droomwens naar Terdege gestuurd, want ik wilde graag een keer lesgeven in biologie. En zo ben ik hier terechtgekomen. Matty stelt zich voor aan dertig leerlingen van twaalf en dertien jaar.

Matty: „Later wil ik lerares biologie worden. Het lijkt me leuk om een keer les te geven. Misschien ontdek ik dan wel dat ik daar helemaal geen type voor ben. Matty verwacht weinig moeilijkheden met de eersteklassers. „Want als je een nieuwe hebt, ben je meestal rustiger dan normaal. Ik hoop alleen maar dat de uitleg goed gaat, want dat vind ik het moeilijkst.
Matty heeft haar les helemaal voorbereid. Ze gaat een les geven over het hart. Matty: „Ik vind biologie interessant omdat het over levende wezens gaat. Het leukst vind ik het als het over het menselijk lichaam gaat. Zon lichaam heb je zelf ook, dus dat gaat je zelf aan.
Het liefst wil Matty lerares zijn op een middelbare school. „Dan kun je met pubers omgaan. Je ziet ze ook veranderen, want veel jongeren veranderen sterk in de eerste jaren van de middelbare school. Op een basisschool heb je alle niveaus door elkaar heen en moet je in alle vakken lesgeven. Ook je leerlingen zijn dan nog zo jong. Ik wil lerares worden sinds de tweede klas. Omdat het me leuk lijkt, maar ook omdat je dat parttime kunt doen. Matty zou ook wel in de politiek willen. „Maar dan moet je studeren. En het is een hele drukke baan.

Hartinfarct
Mevrouw J.A. van Herk-van Rijssel (48) is biologielerares op de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Apeldoorn. Op een donderdag mag Matty het zevende uur lesgeven aan een eerste klas havo/vwo. Matty heeft zelf eigenlijk ook school. „Maar mijn directeur, meneer Verwey, heeft een sigaar gekregen, zodat ik vrij kreeg. De les begint om kwart over twee in lokaal 218. Nadat Matty zich aan de leerlingen heeft voorgesteld, begint ze met de les. „Als je vragen hebt onder de uitleg moet je gewoon je vinger opsteken. Matty vertelt met behulp van twee sheets over het hart. „Vandaag wil ik jullie wat leren over het hart. Iedereen weet natuurlijk wel wat een hart is. De klas gniffelt. Linker- en rechterkamer, aders en slagaders, zuurstofrijk en zuurstofarm bloed. Alles komt ter sprake.
Ineens wordt er hard op de deur gebonkt. Een kleine blonde jongen stapt haastig naar binnen. „Is hier het klassenboek? Hij loopt meteen naar het bureau van de lerares en zoekt tussen de papieren. Het klassenboek is niet te vinden. De jongen verdwijnt uit het lokaal en Matty vervolgt haar les. „De weg die het bloed baant door ons lichaam noem je de bloedsomloop. Er zijn twee bloedsomlopen: de grote bloedsomloop en de kleine bloedsomloop. De jongens en meisjes luisteren goed. Niemand heeft een vraag tijdens Mattys les.
„Ik ga het nu hebben over een hartinfarct. Even goed opletten allemaal, want straks krijgen jullie er een werkblad over. Er klinkt gemompel in de klas. Dan zijn de leerlingen weer stil. Na haar verhaal over het hartinfarct pakt Matty een stapel werkbladen. Twee jongens van de voorste rij mogen uitdelen. Matty: „Op de voorkant staat een tekst en op de achterkant vragen erover.
Klas 1L is rustig. De meesten gaan aan het werk. Matty loopt door het lokaal om te kijken of het lukt. De fotograaf maakt ondertussen fotos. Meteen komen er reacties uit de klas. „Kom ik in Terdege? Aan de andere kant van het lokaal roept Dick: „Ha die Klaas!

Fluisteren
„Krijg je hier een cijfer voor? vraagt een leerling. Matty schudt haar hoofd. „Nee, natuurlijk niet. Meteen volgt er een waarschuwing. „Jullie moeten een beetje stiller zijn. Proberen te fluisteren. De leerlingen volgen Mattys raad op. Niet alleen de fotograaf krijgt commentaar van de eersteklassers, maar ook mevrouw Van Herk. Jolanda: „Kunt u ook niet zulke overhoringen geven? Dick: „Deze zijn veel makkelijker! De klas begint wat onrustig te worden. Jan-Willem werkt nog onverstoorbaar door. Maar Willem zit inmiddels omgedraaid op zn stoel met zijn achterbuurvrouw te praten. Of dat gesprek over het hart gaat...? Matty loopt nog een rondje door de klas. Dick kletst zoveel dat hij door de fotograaf op de foto wordt gezet. De leerlingen joelen. „Zetten we vanavond op de website, lacht de fotograaf. Matty tikt met haar ring tegen het bord. Het wordt stil. Zelfs Dick houdt zijn mond.

Nieuwe batterij
„Zijn jullie allemaal klaar? vraagt Matty. „Dan gaan we nu onze hartslag meten. Weet iedereen hoe dat moet? Enkele leerlingen voelen al aan hun pols. „Mijn hart klopt niet! roept iemand. Er volgt meteen een tip: „Nieuwe batterij erin doen. Matty: „Voelt iedereen hem? Er klinken ontkennende geluiden. Aan een stopwatch heeft de jonge biologielerares niet gedacht. Ze leent mijn horloge. „We gaan nu een minuut lang de hartslag tellen. Matty geeft aan wanneer de tijd ingaat. Tijdens het tellen is het muisstil. „Nog tien seconden, zegt Matty ineens. Dan is het klaar. „Zevenenzeventig, klinkt er in de klas. Iedereen roept door elkaar heen. Niet alle getallen zijn geloofwaardig. De les wordt vervolgd. Matty loopt even naar mevrouw van Herk. Moet ik ze met de kniebuigingen naast de stoel laten staan? De biologielerares knikt. En moet ik het zelf voordoen? Ja! Matty trekt een sip gezicht. Maar als de leerlingen even later naast hun stoelen staan, doen ze meteen met Matty mee. Het is een herrie van jewelste. Dick is blijven zitten. Hij heeft last van zn voet. Na de vijftien kniebuigingen volgt er weer een minuut hartslagen tellen. Opnieuw is het helemaal stil. Na afloop roept men weer door elkaar heen. Achtduizend… zegt iemand. Nadia vergat mee te tellen. Helaas. Hij heeft maar tweeëntwintig! Hij moet opgenomen worden! roept Otto. Jolanda heeft honderd en tien. Ze schrikt er zelf van. Even allemaal stil zijn, roept Matty. We gaan het werkblad nakijken. Wie weet vraag één? Vingers schieten omhoog. De zes vragen zijn snel nagekeken. Tien minuten voor het einde van de les is Matty klaar. Biologielerares van Herk neemt het van haar over. Ze vraagt de reacties van de klas, van Matty en van de journaliste. Mevrouw van Herk vindt dat het goed is gegaan. Matty krijgt nog een applaus. Om vijf over drie gaat de bel en stroomt het lokaal leeg. Matty is rood van inspanning. Maar ze heeft het prima gedaan. Compliment!


Reacties van de leerlingen
Positief
„Waarom positieve reacties? Ze moet de realiteit onder ogen zien! roept iemand.
Jolanda: „Goed gedaan. En dat in een wildvreemde klas!
Gerjan: „Je wijst alles goed aan wat je uitlegt.
„Wel leuk, zegt Nadia. „We hadden nog geen les over het hart gehad.
Klaas: „Er is nog nooit een les gegeven door iemand die maar één jaar ouder is dan ik!
Irene: „Goed dat ze rondliep door de klas.
„Het was een boeiende les! We hebben er veel van geleerd. (Gerjan en Dick)
„Onze klas heeft een droom kunnen waarmaken!! (Nadia en Irene)

Verbeterpuntjes
Klaas: „Als je de klas stil wilt krijgen, kun je beter streepjes zetten. Mevrouw Van Herk zet namelijk altijd namen op het bord.
„Iets langzamer praten, vindt een meisje. Maar daar is niet iedereen het mee eens.
„Komt omdat ik zenuwachtig ben, verduidelijkt Matty snel. „Dan ga ik sneller praten.

Kenmerken van een goede leraar, volgens Matty
- hij/zij moet goed kunnen uitleggen
- hij/zij moet de lessen goed op het niveau van de leerlingen afstemmen
- hij/zij moet tijd hebben voor een grapje
- hij/zij moet niet elke les aan een stuk doorwerken
- hij/zij moet niet elke les huiswerk geven


Terugblik van Matty
„Ik vond zelf dat het lekker ging. Ik maakte wel een aantal fouten, maar het viel enorm mee. Ik was erg zenuwachtig, van tevoren maar ook tijdens de les bleef ik dat. Ik had het gevoel dat het tijdens de uitleg een beetje rommelig ging, maar dat ze wel goed luisterden. Ook met de werkbladen ging het goed. Ze waren toen niet meer zo stil, maar dat maakt niet zo veel uit. Ik vond het leuk om ze hun hartslag op te laten meten. Ze deden enthousiast mee, had ik het idee. Het was een ervaring om nooit te vergeten. Ik wil nu echt graag lerares worden. Het was gewoon een heerlijk gevoel om uit te leggen, en de vragen te beantwoorden. Het was echt super leuk!


Terugblik van biologielerares Van Herk-van Rijssel
„Dromen over lesgeven. Wakker worden in een lokaal met dertig leerlingen en vier volwassenen die je niet alleen op de vingers kijken maar daar ook fotos van maken en een verhaal over schrijven. En dan heel rustig blijven onder die werkelijkheid, en gewoon een goede les geven tijdens het 7e uur(!). Daar neem ik mijn petje voor af. De les was goed voorbereid. Een duidelijke uitleg aan de hand van afbeeldingen op de overheadprojector, een werkblad met vragen en een praktische opdracht. Geen makkelijk onderwerp: het hart en de bloedsomloop. Een afwisselende les en iemand voor de klas die zich goed in de stof had verdiept. Heb ik een toekomstig collega aan het werk gezien? Niet altijd besef ik dat het werk wat ik doe voor een ander een droomwens is. Na het eerste telefoontje met Matty heb ik daar vaak over nagedacht.


Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 juli 2004

Terdege | 84 Pagina's

Matty Huls (14) geeft een biologieles

Bekijk de hele uitgave van woensdag 28 juli 2004

Terdege | 84 Pagina's