Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zoveel hoofden,

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zoveel hoofden,

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Reactie van ds. W.Chr. Hovius
Zonder in dit blad een discussie op te starten reageer ik voor één keer op opmerkingen over het interview met mij. Een zo beladen onderwerp lokt commentaar uit. Ver is het van mij onverschilligheid te tonen of leedvermaak te hebben over de huidige situatie ontstaan door de kerkfusie binnen de hervormd-gereformeerden. Ik begon ook mijn verdriet en zorg uit te spreken. Nooit heeft een proces dat eenwording beoogde zoveel verdeeldheid onder broeders van hetzelfde huis gebracht! Bijbelgetrouwe ambtsdragers en gemeenteleden bevinden zich in en buiten de PKN, helaas vaak scherp tegenover elkaar. Wederzijds is er hardheid en verharding. Laten we bij verschillende standpunten wel elkaar respecteren. In kerkrechtelijke zin zijn genomen maatregelen geheel in en volgens de lijn van de kerkorde van 1951 en niet naar een nieuw PKN kerkrecht! In elk geval is juridisch gezien een hervormde gemeente binnen de PKN wettig eigenaar van de goederen, wat bij elke rechtszaak tot nog toe ook onomwonden door de burgerlijke rechter is bevestigd. Aan deze gemeente kan of moet dus ruimte worden gevraagd door de bezwaarden. De hoogste kerkelijke rechter heeft bepaald dat geen kerkenraad met of namens een (wijk)gemeente kan uittreden met medeneming van goederen van de plaatselijke gemeente. Wie geen deel wil uitmaken van de PKN moet dat persoonlijk, schriftelijk en ondertekend aangeven. Aan dit vonnis zal men zich te houden hebben. De Commissie van Bijzondere Zorg heeft een dubbele taak, en wel allereerst zorg te dragen voor dat deel der gemeente dat binnen de PKN blijft, en vervolgens met hen die een nieuw kerkelijk leven opbouwen tot een redelijke oplossing te komen over kerkruimte en goederen. Bij de afsluiting van de werkzaamheden moet deze commissie op het eindresultaat worden afgerekend. Zelf heb ik in lezingen voor diverse organen ertoe opgeroepen en geadviseerd zo lang mogelijk tegen de voorgenomen fusie te blijven stemmen. Ik kon niet anders omdat de Ned. Hervormde Kerk om haar gereformeerd karakter mij lief was. Maar de consequentie heen te gaan en een scheuring in de plaatselijke gemeente te veroorzaken kon ik niet dragen en niet voor God verantwoorden. In de kerkorde van 1961 zijn maar geen verwerpelijke regelingen opgenomen, maar deze kerkorde is, naar uitspraken van onze gereformeerde vaderen rond 1951 gedaan, in zijn geheel principieel ongereformeerd en onaanvaardbaar geacht. Was, alleen naar de belijdenis gezien en niet naar de kerkorde, de hervormde kerk een gereformeerde kerk, alleen dus gelet op de grondleggende, lutherse en gereformeerde belijdenisgeschriften. Ik sprak van kuyperianisme, omdat o.m. een communicatieplan, opgesteld door een niet-hervormd man, gereed lag voor 12 december, en vooral omdat uit de kring van bezwaarde predikanten zelf er zijn heengegaan die naar hun eigen zeggen het activisme niet konden meemaken! Ik heb geen enkele verwachting van de PKN, noch van de HHK, maar wel en alleen van God en van Zijn Woord, dat ik meer dan veertig jaar niet zonder zegen mocht bedienen. Dat met mij veel andere Schriftgetrouwe ambtsdragers en bevindelijk-gereformeerd predikende voorgangers met een bezwaard gemoed nochtans in de eerste zijn meegenomen, acht ik een bemoedigend bewijs van Zijn goedheid dat Hij ook die kerk niet zonder Zijn Woord heeft willen laten. Wel heb ik sedert zondag 2 mei ook steeds, in diverse gemeenten God gebeden dat Hij opgetreden breuken wil helen en scheuren wil dichten. Dat is mijn bede nog!
Ds. W.Chr. Hovius

Reactie op dr. P. de Vries
De reactie van dr. P. de Vries op het interview met mij was sterk persoonsgericht. Vier vragen. 1. Waar en wanneer ('jaren geleden' stond er) heeft prof. Berkhof gezegd dat bij mij een verschuiving plaats vond van 'de persoonlijke verhouding met God naar de gerechtigheidsvragen in de wereld'? Ik kan me overigens nauwelijks indenken dat dr. de Vries doordenking van de gerechtigheidsvragen in de wereld niet naar de Schriften acht te zijn. 2. Kan dr. De Vries mij zwart op wit geven waar hij in de Barmer Thesen ziet staan dat de genade universeel is? Alsof het in de Barmer Thesen niet louter om een getuigenis ging van de Duitse Bekennende Kirche aangaande de alleenheerschappij van Christus tegen de demonie van het Nationaal Socialisme. 3. Bij mijn opmerkingen over mijn 'diepe zorg' inzake ontwikkelingen in de Geref. Gezindte, die overigens in het interview niet nader werden uitgewerkt, dicht dr. de Vries mij een (verdediging van een) visie op het verhaal van Jona in de vis toe, die voor mij onherkenbaar is. Dat hij bovendien mijn verontwaardiging over het 'zogenaamde homobesluit' tussen aanhalingstekens meent te moeten zetten gaat naar mijn oordeel de grenzen van fatsoen te buiten. 4. De opmerkingen van dr. De Vries over de plaats die ik heb ingenomen binnen de Geref. Bond laat ik aan anderen ter beoordeling. Hij wil in de kerk staan zoals ds. I. Kievit erin stond. Graag wil ik dr. de Vries eraan herinneren dat ds. Kievit aan het eind van zijn leven zich er rekenschap van gaf steeds meer verwantschap te zijn gaan voelen met het gedachtegoed van dr. Ph. J. Hoedemaker in diens geding met Abraham Kuyper, omdat hij zag wat er van Afscheiding en Doleantie terecht was gekomen. Deze punten heb ik mondeling aan dr. De Vries voorgelegd zonder erover opheldering te hebben gekregen.
J. van der Graaf, Huizen

Interview met dr. ir. j . van der Graaf (2)
Het is mij opgevallen dat wanneer wij. Hervormden in hersteld verband (en in hart en nieren), maar ook anderen, de vinger bij DE zere plek van de Gereformeerde Bond leggen, de woordvoerders van de GB veelal deze tactiek toepassen: Of wij zijn niet eerlijk in onze kritiek, of we hebben het niet goed begrepen, of we hebben niet goed geluisterd, of we trekken uitspraken eerst uit hun verband, of ze hebben het niet zo bedoeld, of en ga zo maar door. Zo ook weer in het gesprek met de heer Van der Graaf. Waarom nou niet eens eerlijk en ruiterlijk toegegeven dat er bij de GB een koerswijziging heeft plaats gevonden. Het is toch geen schande als je in de loop der tijd in een bepaald proces je mening, met goede redenen omkleed, bijstelt ? Nu kan ik, net als mijn naamgenoot, eerlijke kritische opmerkingen verdragen, maar het beeld dat de heer Van der Graaf schetst van de Commissie van Bijzondere Zorg doet nou ook niet bepaald recht aan de werkelijkheid. In mijn beleving is het namelijk meer een 'bijzondere commissie van zorg'.
C. van der Graaf, Oldebroek

Interview met dr. ir. J. van der Graaf (3)
In Terdege van 25 augustus jl. stond een interessant interview met dr. ir. Van der Graaf. Enkele zaken vielen me op: 1. Inderdaad heeft de Gereformeerde Bond zich net als in '51 intensief ingezet voor een deugdelijke kerkorde. Maar is de situatie volkomen gelijk aan die van '51? Ik meen van niet. In de gebrokenheid van het kerkelijk bestaan kun je spreken van erg en erger. Maar eens komt het punt dat je op het scherpst van de snede,op het ergst voor Gods Aangezicht een heilig neen moet uitspreken. Kennelijk ligt dat punt voor de heer De Graaf verder als voor velen, die niet mee zijn gegaan met de PKN. 2. Het homo-huwelijk is erg, maar het is erger als het verzoeningswerk van Christus wordt geloochend. Dat is de opvatting van de heer Van der Graaf. Daar wringt het: de Waarheid wordt verkondigd en tevens is een bepaalde zonde gelegaliseerd 3. De commisssie bijzondere zorg geeft o.a. aan hoe het er kerkrechtelijk voor staat. Juridisch heeft de PKN het goed dichtgetimmerd. Maar het is toch een aanfluiting voor de Nederlandse samenleving, dat het blijkbaar onmogelijk is om als PKN en HHK hetzelfde gebouw te gebruiken. Dat predikanten de pastorie uit moeten, terwijl in sommige gevallen de PKN, die pastorie niet nodig heeft. Dat PKN kan nog wat van de wereld leren. Steeds meer worden geschillen met mediation opgelost. Het zou winst zijn als de heer Van der Graaf (en met hem de commissie) gewoon erkent, dat er tienduizenden om wat voor reden dan ook niet meegaan met de PKN. Als je zover bent, kan het dan niet in redelijkheid en billijkheid opgelost worden? Zoals zo vaak bij conflicten, is ook dit -voor een deel- een machtsconflict. Met alle respect voor de heer Van der Graaf: je kunt mensen nu eenmaal niet dwingen om mee te gaan in een kerk, die ze niet begeerd hebben. Respecteer dat en wees een broeder in Christus en reik ze de hand. Want wat er nu gebeurt, is erger dan erg.
M.G. Quist, Hardinxveld- Giessendam

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 september 2004

Terdege | 100 Pagina's

Zoveel hoofden,

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 september 2004

Terdege | 100 Pagina's