Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zoveel hoofden,

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zoveel hoofden,

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daniels drie vrienden en de PKN
In Zoveel hoofden... geeft A. Noordergraaf een reactie op het interview met ds. Hovius. Deze gebruikt het voorbeeld van de drie vrienden van Daniël. Volgens mij schetst hij hier een verkeerd beeld van de situatie. Hij zegt dat de drie vrienden niet bogen voor het beeld dat koning Nebukadnezar had opgericht. Dat is natuurlijk geheel juist. Daarbij stelt hij tevens dat degenen die meegaan in de Protestantse Kerk Nederland wel buigen voor het beeld dat is opgericht. Hier verschillen we duidelijk van mening. Om de vergelijking door te trekken vraag ik me af: Wat zou voor deze drie vrienden makkelijker geweest zijn, zichzelf ziek melden of gewoon gaan? De drie vrienden waren wel aanwezig en bleven niet thuis, ze verscholen zich niet, ze verzuilden zich niet. Ze gingen. Daar waar het bederf was, moest het zout zijn. Ze bogen niet. Het gevolg: ze gingen de oven in en daarna: Geloofd zij de God van Sadrach, Mesach en Abed Nego. Laten we op deze manier staan in een zieke kerk, biddend of God ook daar nog zieke zondaars wil herstellen.
W. Stoutjesdijk, Nieuwerkerk (Zld.)

Om waarheid en eenheid (I)
Terdege heeft vanuit diverse gezichtshoeken het ontstaan van de PKN laten belichten. Een zeer te waarderen initiatief! Met deze beschouwingen heeft de redactie, naar het mij toeschijnt, de lezers zeer aan zich verplicht. Enkele kanttekeningen: - Ds. Hovius noemt enkele 'fusie'-jaartallen: 1892 en 1907. Naar mijn mening betreft het ontstaan van de PKN in ons land evenwel een compleet nieuw fenomeen. Er is geen identiek referentiekader. - Ds. Hovius zegt dat „bij een afscheiding vaak vooral jonge predikanten" betrokken zijn. Wie of wat hij hierbij ook op het oog moge hebben, dat geldt niet van de predikanten die niet mee de PKN in konden. - Dr. ir. Van der Graaf zegt dat alle bonders tegen de kerkorde van de PKN hebben gestemd. Zulks was bij de stemming op 12 december 2003 echter helaas niet het geval. - Te suggereren wat ds. G. Boer (1913-1973) en/of ds. WL. Tukker (1909-1988) per 1 mei jl. al dan niet zouden hebben gedaan, is al te riskant. - De formulering in art. II-l van de kerkorde van de PKN, dat zij de voortzetting is van de Ned. Herv. Kerk, is een juridisch foefje. Blijkens de rechtszaken die inmiddels hebben gediend, heeft dit wel de beoogde werking gehad. - Ook ds. Velema zegt terecht dat de Hersteld Hervormde Kerk geen volkskerk is. De jure hanteert zij de Hervormde kerkorde (1951) (en dan zou het tóch wel zo zijn), maar de facto heeft zij niet de (brede) rafelige rand. - Het doet mij deugd dat ds. Velema spreekt van 'de religie van de belijdenis', een zegswijze van de hervormde prof. dr. J. Severijn. - De reactie van ds. Golverdingen acht ik heel uitgebalanceerd en daarom ronduit goed. Weleer zou tot hem gezegd zijn: een tien met een griffel.
K.A. Gort, Putten

Om waarheid en eenheid (2)
Is Samen-op-weg een zaak waarin de eer van God als eerste gezocht, gebeden en uitgevoerd is? Zo dit niet voor 100 procent het geval is, kan de Heere der heerscharen, de grote Opperherder, er nooit Zijn zegen aan verbinden. Maar de satan lacht! Dominees, onderherders, smeek de Heere op uw knieën: Is de weg om uw kudden te weiden, op goede belijdenis en met oprechtheid niet het beste? Wie Hem nederig valt te voet, zal van Hem Zijn wegen leren. God zegene de Hersteld Hervormde kerk. A &
H. Goossen , Surrey, BC, Canada

Om waarheid en eenheid (3)
wij willen reageren als belijdende leden van de Hervormde gemeente binnen de PKN. Wat wij in de discussies missen, is de bewogenheid met onze medemensen binnen het geheel van de PKN. De meesten van hen ontvingen het teken en zegel van de Heilige Doop. Nee, het zijn geen heiligen, geen bijzonder vrome mensen. Toch vinden wij er zoekende mensen, zondaren. Broeders en zusters die het nodig hebben gereinigd te worden door het bloed van Jezus Christus. Net als u en ik! Wij weten dat er binnen de PKN, óók buiten de Gereformeerde Bond, mensen zijn die worstelen met geloofsvragen. Geloofsvragen, waarin wij elkaar als leden van Gods gemeente een hand en een voet kunnen en mogen zijn. Hoe kan dit? Door elkaar te zoeken, ook binnen de breedte van de PKN. Niet door ons te verheffen onder het motto: 'wij hebben de belijdenisgeschriften, wij gaan het goede spoor, al zijn wij zondaren'. Wij moeten ootmoed leren. En wat is het nodig om op onze post te zijn, ook binnen de PKN. In de PKN is veel waarover wij verdriet hebben. Echter, in de kerkorde komen wij ook dit tegen: „Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de feerfeelijfee uerfeondiging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest." Dat geeft verlangen om elkaar te leren de weg te gaan in liefde en zelfverloochening, vooral worstelend om Gods leiding. Graag willen wij onze broeders en zusters in de Hersteld Hervormde Kerk vragen: Hoe kunt u de (zoekende) zielen bereiken binnen de PKN? Dat de Heere God Zijn genade wil schenken, in de PKN, en dat wij leren oog te hebben voor het geheel van de kerk. Dat is onze bede.
Fam. J. Westeneng, Bilthoven.

Om waarheid en eenheid (4)
We zijn een paar weken geleden op vakantie geweest in de omgeving van Doetinchem en hebben daar veel mensen ontmoet uit alle windstreken van Nederland. Onze gesprekken liepen veelal uit op de kerkelijke verwarring in ons land. En zo hoorden wij veel mensen zeggen dat ze van hun predikant hadden gehoord: We kunnen onder paraplu van de PKN gewoon Ned. hervormd blijven. Men was hier zo zeker van overtuigd, dat hier niets op af te dingen viel. Het is voor mij onbegrijpelijk hoe die predikanten zo'n voorlichting kunnen geven. De Ned. Hervormde Kerk is toch opgeheven? Hoe kunnen wij als gereformeerde bonders binnen de PKN Ned. hervormd blijven in een kerkverband dat niet meer bestaat? Willen die predikanten misschien een verklaring hiervan geven? De Heere heeft me de laatste tijd sterk bepaald bij wat we in Psalm 124:4 zingen over de ontkoming uit het vogelvangersnet.
D. Wilgenburg, Haarlem

Om waarheid en eenheid (5)
In de naoorlogse jaren was mijn vader, vanuit de classis Gouda, lid van de generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk. In 1950 verhuisde hij, met zijn gezin, naar een plaats in het westen van het land. Dit in verband met een benoeming als godsdienstonderwijzer in deze plaats. Met de invoering van de kerkorde in 1951 had hij grote moeite. Ik kan mij nog herinneren dat ik hem, als kleine jongen, de vraag stelde wanneer hij de Nederlandse Hervormde Kerk zou gaan verlaten. Zijn antwoord, in zoverre ik mij nog herinner, luidde ongeveer als volgt: „Zolang ik Gods Woord mag brengen in de volle breedte van deze kerk blijf ik." Twee regelmatig terugkerende opmerkingen van hem die ik mij ook nog herinner, waren: „Van een kerkelijke scheuring komt een kerkelijke scheuring" en: „Als er problemen in mijn gezin zijn, ga ik ook niet elders een nieuw gezin stichten, maar probeer ik orde op zaken te stellen in mijn eigen gezin." Ongetwijfeld was hij hervormd gebleven binnen de PKN. In 1970 vertrok hij, met de bevoegdheden van een emeritus predikant, naar Lekkerkerk. Na zijn overlijden in 1983 schreef ds. H.G. Abma een "Ter gedachtenis aan J.A. Kruithof" in de Waarheidsvriend.
J.W. Kruithof, Monster

Interview met ds. J.H. Velema

Een helder en duidelijk interview, maar ds. Velema kijkt van opzij naar het hele gebeuren rondom de PKN. Zij die ermiddenin zitten, voelen de pijn en het verdriet. Dan denk ik aan alle predikanten en ambtsdragers die geworsteld hebben voor Gods aangezicht om de kudde die aan hen is toevertrouwd niet te doen scheuren. Die de gereformeerde prediking in de plaatselijke hervormde gemeenten niet verloren willen laten gaan. De grote verwarring waarin we verkeerden zonder duidelijke leiding van bovenaf. De pijn die we voelden om hen die gingen en waarmee je je zo verbonden weet. De schuldbelijdenis van Nehemia in hoofdstuk 1 mag ook ons uitdrijven naar de Heere God. Ook wij mogen nog steeds pleiten op Zijn beloften. Zoals we zondag (12 september) mochten horen: geworteld en opgebouwd in Hem en bevestigd in het geloof met dankzegging (Kolossenzen 2:7). Het doet ons verlangen naar de wederkomst van Christus, dan zullen alle gelovigen maar één ding doen: de drie-enige God loven en prijzen.
D. Pierik-Witteveen, Hasselt

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 oktober 2004

Terdege | 108 Pagina's

Zoveel hoofden,

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 oktober 2004

Terdege | 108 Pagina's