Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gods inzetting

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gods inzetting

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

We willen in een paar bijdragen het licht laten vallen op zinsneden uit het huwelijksformulier. Een van de eerste dingen die naar voren gebracht worden, is het feit dat het huwelijk een inzetting van God is en Hem behaagt. Met nadruk wordt het de bruid en de bruidegom voorgehouden.

We hebben hier te maken met een sterk beklemtoonde gedachte. Uitvoerig wordt de scheppingsgeschiedenis naar voren gehaald. Blijkbaar moet het wel grondig overdacht en ter harte genomen worden door het bruidspaar dat God Zelf het huwelijk inzette. Het zou wel eens heilzaam kunnen zijn wanneer bij zwaar weer op de huwelijksweg overwogen en nog eens overwogen werd dat God Zelf het huwelijk inzette. Daar staan ze in het Paradijs, Adam en Eva, voor het aangezicht van God Die tot hen zegt: Ik ben het Die jullie als man en vrouw geschapen en aan elkaar gegeven heb! Weet dat het niet door jullie bedacht is, maar dat het zo door Mijn hand gewerkt is!
Het zegt nogal wat dat het huwelijk door God gewild en ingezet is. De gedachte dat het huwelijk een vondst van mensen is en dat het denken en doen van mensen eraan ten grondslag liggen, wordt hier bij de wortel afgesneden. Er is meer in het geding dan alleen een gegeven van de natuur of een afspraak van mensen met elkaar. Aan het begin van het huwelijk staat de levende God, de Schepper van hemel en aarde. Hier vallen ook vandaag grote en ingrijpende beslissingen, niet alleen voor de verhouding van man en vrouw in het huwelijk, maar ook voor het maatschappelijk en kerkelijk leven.
Wat wij in Genesis 1 en 2 op het spoor komen, is niet de wijsheid en het verstandig handelen van mensen, maar het werken van de alwijze God. In het scheppen van de mens als man en vrouw, in de gave van het huwelijksverbond aan de mens schitteren de onuitsprekelijke wijsheid èn goedheid van de Heere. Het is zelfs zo dat het huwelijk, juist omdat het een inzetting van God is, in de Bijbel gebruikt wordt voor de verhouding tussen God en het volk. Op een indringende manier hebben profeten als Jeremia en Hoséa daarop gewezen en de ontrouw van het volk gestriemd in hun prediking. Afgoderij en ongehoorzaamheid zijn zo gruwelijk omdat zij kapot maken wat God heeft ingezet. Verder geeft God bij de inzetting van het huwelijk een afspiegeling van de verhouding tussen Christus en Zijn Gemeente. Over de betekenis van het huwelijk gesproken!

Een inzetting van God – de miskenning hiervan werkt verwoestend en verwilderend. Zien we het niet in allerlei vormen gebeuren? Het geldt in het algemeen al dat verwerping van de inzettingen van God ontwrichtend werkt, maar zeker is dat zo wanneer het een van de rijkste inzettingen van God, het huwelijk, betreft! Omgekeerd was in de Oude Kerk het huwelijksleven van de christenen een evangelisatiemiddel bij uitstek. Verwonderd en jaloers vroeg men zich af wat die christenen voor mensen waren, als liefde en trouw de dragende grond van hun huwelijk vormden. Het bijbelse gegeven dat het huwelijk een inzetting van God is, moet ons overtuigen van de hoogheid en heiligheid van het huwelijk. Hartelijk respect en ontzag voor de Heere (de vreze des Heeren) leren ons om groot te denken van het huwelijk. Het gaat hier immers om Zijn inzetting.
Bij een inzetting van God is de regel van toepassing dat je er rijke zegen in kunt vinden èn dat je jezelf eraan kunt branden. Zegen wordt gevonden bij een huwelijksleven naar het Woord van God, ook al wil dat bepaald niet zeggen dat er dan alleen voorspoed is. Je kunt jezelf branden bij het verachten van de wil van God in het huwelijk of het eigenmachtig breken van het huwelijk (het zevende gebod).
Is het huwelijk Zijn inzetting, dan heeft Hij ook te bepalen hoe Hij het hebben wil in ons huwelijksleven. Wij staan met onze man of onze vrouw voor het aangezicht van de Heere, Die ons zegt: Mijn gevende hand heeft jullie het huwelijk gegeven, opdat jullie in alles zullen vragen naar Mijn goede wil. Hoort naar Mij! Hier ligt een klemmende oproep om juist ook op het terrein van het huwelijk biddend te strijden tegen de zonde.
Het formulier spreekt over een inzetting die Hem behaagt.

Wat een verrassing, het huwelijk behaagt Hem. Daarom wil Hij de gehuwden bijstaan en zegenen! Ik vertel geen nieuws wanneer ik zeg dat er veel nood en moeite in het huwelijk gevonden wordt. Hier geeft het formulier machtige woorden die gemaakt mogen worden tot een sterke pleitgrond. Hij Die het huwelijk ingezet heeft, weet ook wat we in het huwelijk nodig hebben. Het is in overvloed bij Hem!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 2004

Terdege | 104 Pagina's

Gods inzetting

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 oktober 2004

Terdege | 104 Pagina's