Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Te Kana...

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Te Kana...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het huwelijksformulier verwijst niet zonder reden naar de bruiloft te Kana. Wat daar, ergens in Galiléa, gebeurt, zegt veel over het huwelijk en nog meer over Hem Die daar tegenwoordig wil zijn en Zijn wonderen toont. Hij eert daar de huwelijkse staat. Wat hieronder volgt, kan niet meer zijn dan een paar kanttekeningen.

Jezus was ook genodigd op de bruiloft die te Kana gehouden werd. Zijn moeder brengt Hem op een gegeven moment op de hoogte van het onthutsende feit dat de wijn op is. Voor het bruidspaar een ontstellende nood. Wie brengt hier nog uitkomst? Jezus verandert water in wijn – bange nood laat Hij worden tot diepe vreugde en verwondering. Het Evangelie spreekt over het begin(sel) van de tekenen van Jezus, waardoor Hij Zijn heerlijkheid openbaart en waardoor de discipelen in Hem geloven.
Het formulier spreekt over deze geschiedenis wanneer eerst vastgesteld is dat het huwelijk God de Heere behaagt. De Heere Jezus eert het huwelijk. We doen er goed aan om nauwkeurig te kijken naar de wijze waarop Hij dat doet: met Zijn tegenwoordigheid, Zijn giften, Zijn wondertekenen. Als Hij met dit drietal zegeningen in ons huwelijk wil zijn...! Hebt u overigens ook niet de indruk dat Zijn tegenwoordigheid niet zomaar op de eerste plaats staat?
Hij weet heil en zegen te brengen in het huwelijk. Hij weet Zijn heerlijkheid te tonen. Maakt dat in ons hart het verlangen naar Zijn tegenwoordigheid los? Aangrijpend zijn de woorden van het formulier, over het bewijzen van hulp en bijstand ook wanneer men dat allerminst verwacht.

Die situaties zijn er in het huwelijk van velen. Hulp en bijstand worden niet meer verwacht. Wat heeft het bruidspaar te Kana nog te verwachten? Maar als de Heere Jezus Zijn heerlijkheid te Kana wil tonen...! Onverwachte zegen wordt door Zijn machtige handen uitgedeeld. Had u dat trouwens gedacht, dat Hij op een bruiloft, op het terrein van het huwelijk het eerste van Zijn tekenen zou verrichten?
Het huwelijk behoort heilig gehouden te worden, zo leert het formulier naar aanleiding van het gebeurde te Kana. Jezus wil daar zijn en de wonderen van Zijn hand tonen. We weten dat Zijn genadige tegenwoordigheid ook Zijn heerschappij in zich heeft. Als het goed is, willen we niet anders dan dat Hij heerschappij voert in ons huwelijk en er zo door ons tegen de zonde en de onheiligheid gestreden wordt.
Over het huwelijk van het bruidspaar te Kana valt de glans van Jezus heerlijkheid. Dat is wat! Wat hebben we meer en vuriger te zoeken dan dat die glans ook over ons huwelijk ligt? Als Jezus Dezelfde is en blijft de eeuwen door, dan is dat toch ook vandaag niet onmogelijk?

Tegenspoed en bange nood worden onder Zijn handen tot zegen. Bij getrouwden maar ook bij alleenstaanden! Binnen en buiten het huwelijk. Ook in andere nood dan die van het huwelijk brengt de geschiedenis van Jezus te Kana ons een indringende boodschap. Op veel dingen zou de nadruk gelegd kunnen worden. Zo zien we bijvoorbeeld dat Hij mensen met al hun mogelijkheden laat vastlopen, opdat Zijn heerlijkheid zal gezien worden. Wat we verder aan de hand van Johannes 2 mogen overdenken is dit: verlegenheid, schande en barre nood verandert Hij in blijde verwondering over het werk van Zijn hand! Misschien is dat iets om u in hulpeloosheid neer te werpen aan Zijn voeten. Inderdaad, dat kan ook zijn als in het huwelijk de nood zo groot is, dat Zijn bijstand niet meer verwacht wordt.
Met het bruidspaar te Kana is meer aan de hand dan alleen dat op hun bruiloft de wijn op is. Zij staan daar als mensen bij wie alle glans en heerlijkheid weg is. Maar zijn ze daarin niet een heenwijzing naar ons allen, zoals wij onze heerlijkheid verloren toen we ons losrukten van God? Het verwonderlijke is hier dat Jezus in Zijn genadekracht Zijn heerlijkheid juist dan weet te tonen! Als er staat dat Jezus dit „beginsel der tekenen deed te Kana, zegt dat nog wat meer dan dat het Zijn eerste teken in Israël is. Het wil ook zeggen dat we hier te doen hebben met een grondpatroon van Zijn werken. Nu wordt het helemaal verbazingwekkend! Dit machtige en verrassende komt terug in al Zijn werken! Een goede boodschap voor u?
U zult er wel niet overheen lezen: Jezus was te Kana genodigd. Hij wil blijkbaar genodigd zijn. Zelfs in het verachte Galiléa, waar Hij op het eerste gezicht niets te zoeken heeft. Wordt Hij eigenlijk in onze huwelijken en in ons persoonlijk leven wel dringend genodigd? Of moet Hij klagen: u kunt zo makkelijk zonder Mij en zonder Mijn tegenwoordigheid en zonder Mijn werken voort?

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 november 2004

Terdege | 154 Pagina's

Te Kana...

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 november 2004

Terdege | 154 Pagina's