Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verhinderd gebed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verhinderd gebed

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

U had het waarschijnlijk niet verwacht dat in het huwelijksformulier ook aandacht zou worden geschonken aan verhindering van het gebed. Het verband tussen belemmeringen in het gebedsleven en bepaalde situaties in het huwelijk is ons misschien nog niet zo direct duidelijk.

Het formulier laat ook aan het adres van de man oproepen klinken die er niet om liegen. Vooral de eerste brief van Petrus wordt hier aangehaald. Zo wordt tot hem gezegd: wees niet bitter, verbitterd tegen uw vrouw. Woon bij haar met verstand, heb inzicht in haar geestelijke en lichamelijke omstandigheden. Geef haar eer, in tegenstelling tot veel heidense gedachten in de dagen van Petrus, waarbij de vrouw als minderwaardig gold. Zij is immers mede-erfgenaam van de genade, wat het geestelijk leven betreft niet minder dan de man. Dit alles wordt de man voorgehouden, opdat zijn gebed niet verhinderd worde.

Blijkbaar is dat mogelijk, dat bij een verkeerde houding van de man ten opzichte van zijn vrouw zijn gebed wordt verhinderd. De weg van zijn gebed loopt dan ten einde, wordt afgebroken. Wellicht is er nog wat geprevel, zelfs kan hij misschien nog fraai gevormde volzinnen uitspreken, maar het is geen echt gebed meer voor Gods aangezicht. Alle leven is eruit weggevloeid. God neemt het gebed in ieder geval niet aan. (Overigens mag niet beweerd worden dat verbittering bij de vrouw tegenover haar man haar gebedsleven onberoerd zal laten.)
Verbittering tegen zijn vrouw in het hart van de man kan knagen en kan zelfs de ademhaling van het gebed doen stokken, zo wil Petrus ons voorhouden. Een gevaarlijke toestand, zo is ons wel duidelijk. Het is geen huwelijkstherapeut of deskundige die ons dit voorhoudt, maar het gaat over woorden van de Heere Zelf, van Hem Die het huwelijk inzette.

Het geldt in het algemeen al dat verbittering, nijd en wrok aanslagen zijn op het gebed van een christen. Het zal waar zijn dat de Heilige Geest, de Geest der gebeden (gelukkig!), door alle zonden en wonden van mensen weet heen te breken, maar dat neemt de ernst van deze vermaning uit het formulier niet weg. Wie door de Geest geoefend wordt in de les van het gebed weet dat er niets tussen kan komen of het gebed verflauwt. Ons hele leven heeft te maken met het gebed tot God, de Allerhoogste. Dat geldt dan zeker wel de situatie in ons huwelijk. Het is een veeg teken, wanneer er veel loos kan zijn in ons huwelijksleven en we voelen het niet in ons bidden. Hoe is dat mogelijk? Zegt het mogelijk iets over ons gebedsleven, of beter gezegd: over het gebrek aan gebedsleven? Als ons bidden tegen alles bestand is, is dat een bedenkelijk teken.
Nadenkend over deze dingen, voel je de vraag bovenkomen of hier niet vaker een bron van gebedsbelemmering ligt dan wij geneigd zijn te denken. Is er geen reden om de werkelijkheid op dit punt eens na te gaan voor Gods aangezicht?

Intussen hoeft niemand eraan te twijfelen dat satan deze dingen heel scherp doorziet. Hier liggen voor hem geweldige mogelijkheden om aanvallen te ondernemen op het gebed. Hij behaalt geweldige triomfen als hij verbittering en verwijdering weet te zaaien in het huwelijk van mensen. Hij weet op deze wijze zelfs schade toe te brengen aan het geestelijk leven van kinderen van God. Niet alleen doet hij afbreuk aan de heiligheid van het huwelijk. Is het huwelijk een inzetting van God, dan is er hem alles aan gelegen om deze inzetting te verwoesten. Daarnaast richt hij ook zijn pijlen op het gebed. Zo bezien is het geen wonder dat hij in onze dagen, die de Schrift toch „de laatste dagen noemt, alles in het werk stelt om het huwelijk te vernielen.
Misschien komt een vraag bij u op: noden en moeiten in het huwelijk kunnen toch juist ook aanzetten tot gebed? Dat is ook zo. Calvijn heeft al opgemerkt dat de Heere soms de Zijnen door noden in hun huwelijk wil leren dat ze een ander vaderland hebben te zoeken. En ook kan huwelijksnood doen roepen tot God. Maar dan zal toch wel gestreden worden tegen de bitterheid en de andere dingen waarvoor het formulier waarschuwt.
We zagen dat het verband tussen gebed en huwelijk wat opmerkelijk, wat verrassend is. Misschien is dat verband toch minder verrassend dan we in eerste instantie denken. Is in ieder geval zowel in het gebeds- als in het huwelijksleven niet de genade nodig van Hem, Die wilde zijn te Kana en Die in het gebed worstelde in de Hof van Gethsémané? Zonder Hem is het gebed een lege vorm en mist ons huwelijk zijn inhoud!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 december 2004

Terdege | 180 Pagina's

Verhinderd gebed

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 december 2004

Terdege | 180 Pagina's