Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Met een Chinook van Soesterberg naar Volkel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Met een Chinook van Soesterberg naar Volkel

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vaak zijn ze in het nieuws, hun werkgebied is nagenoeg de hele wereld en bijna niets is hun te veel. De zware jongens van de luchtmacht. Terdege vloog een dag mee met een Boeing Vertol CH-47 Chinook en was getuige van een indrukwekkende demonstratie van de Luchtmacht.

De ochtenddauw is net verdwenen als de poorten van vliegbasis Soesterberg voor ons opengaan. Soesterberg is de thuisbasis van de Chinook en Cougar transporthelikopters. Er staan dertien Chinooks en zeventien Cougars. De Chinooks behoren tot het 298 squadron en de Cougars tot het 300 squadron. Deze transportsquadrons vormen samen met de zwaar bewapende Apache helikopters de Tactische Helikoptergroep (THG). De THG biedt ondersteuning aan de 11e Luchtmobiele Brigade van de Koninklijke Landmacht. Samen heetten ze de 11e Airborne Manoeuvre Brigade.
De bemanning van de Chinook is al met de briefing (vluchtvoorbereiding) bezig wanneer wij binnenkomen. Tijdens deze briefing wordt de komende vlucht uitgebreid besproken. Tevens worden de weerberichten en luchtruimgegevens uitgewisseld. De vlucht zal bestaan uit een formatie van twee Chinooks en twee Cougars. De vluchtroute loopt van Soesterberg naar Deelen. In Deelen stapt de Luchtmobiele Brigade in. Daar worden twee jeeps onder de Chinooks gehangen en één onder de Cougar. Vanaf Deelen vliegen we door naar Volkel. Daar nemen we deel aan de Airpowerdemonstratie voor het publiek dat de Open Dagen van de Koninklijke Luchtmacht bezoekt. Ten slotte vliegen wij weer naar Deelen, om de Luchtmobiele Brigade af te zetten, en weer terug naar Soesterberg.

25 ton
Als alle gegevens overhandigd zijn, staat buiten op het platform de imposante Chinook te wachten. Hij is helemaal gecheckt door de technische dienst. Het vliegen van een Chinook is zeer complex. Dat doe je dan ook niet alleen, maar met zijn vieren. Allereerst de gezagsvoerder, die verantwoordelijk is voor de vlucht. De andere vlieger is de copiloot. Beiden worden geassisteerd door de boordwerktuigkundige/loadmaster en de assistent-loadmaster. De loadmasters zijn verantwoordelijk voor de belading. Ze zijn tevens de ogen van de vliegers. Het zicht vooruit en zijwaarts is goed voor de vliegers, maar voor het zicht naar onderen en achteren zijn ze volledig aangewezen op de loadmasters.
Tijdens de veiligheidsronde met de vliegers, rondom de helikopter (walk around), valt op hoe groot de Chinook is. Bijna 16 meter lang en 6 meter hoog. Gigantische rotorbladen, en aan de achterkant een enorme laadklep, waarover de militairen zo de heli in en uit kunnen rennen. Onder aan de heli bevinden zich drie haken, waaraan maximaal 12.700 kilo kan worden gehangen! Dit houdt in dat een Chinook een andere, lege Chinook kan tillen. Het maximale vlieggewicht is bijna 25 ton!
Het ontwerp van de Chinook dateert al van 1956. De Nederlandse Chinooks behoren tot de modernste ter wereld. Wanneer je een blik in de cockpit werpt, zie je alleen maar beeldschermen en schakelaars. In niets lijkt deze cockpit meer op de oude cockpits, die van onder tot boven vol met meters en klokjes zaten. De cockpit van een Nederlandse Chinook wordt wel een glass cockpit (glazen cockpit) genoemd.

Watergordijn
Wanneer de noodsituatieprocedures zijn uitgelegd aan de passagiers, beginnen de vliegers met het opstarten van de motoren. Het lawaai is oorverdovend. Doordat het bovenste deel van de laadruimte en de zijdeur open blijven staan, waait het volop in de helikopter. Als de vliegers de opstartprocedures hebben afgerond en alles rond de heli vrij is, komt het gevaarte los van de grond. Het hovert (taxiet) rustig op enkele meters boven de grond naar de startbaan. Wanneer de bemanning van de verkeerstoren van Soesterberg toestemming heeft gekregen om op te stijgen, begint de Chinook aan een snelle start. Wat veel mensen niet weten, is dat de Chinook tot de snelste helikopters van de luchtmacht behoort. Hij kan met wel 315 km/uur het luchtruim doorklieven.
Met een snelheid van zon 220 km/u is de voormalige vliegbasis Deelen al snel in zicht. In 1996 kreeg Deelen een nieuwe bestemming als militair oefenterrein. Er wordt onder andere geoefend met helikopters, vaak in samenwerking met de Luchtmobiele Brigade. Deze oefeningen zijn van levensbelang voor de squadrons, want de Nederlandse Chinooks worden overal in de wereld ingezet. Onder meer ter ondersteuning van VN-vredesmissies en NAVO-uitzendingen, zoals KFOR (Albanië), UNMEE (Eritrea) en SFOR (Bosnië). Sinds 2003 zijn er ook Nederlandse Chinooks gestationeerd in Irak.
Tijdens de uitzendingen vervoeren de Chinooks onder andere grondtroepen, wapens, materieel, proviand en andere voorraden. Ook zorgen ze voor medische evacuaties van gewonden uit oorlogsgebied naar ziekenhuizen.
In Nederland zijn de Chinooks ook nog actief bij de brandbestrijding. Dan wordt de heli voorzien van fire-buckets. Dit zijn flexibele watercontainers, die onder de heli worden gehangen. Bij een rivier of meer kunnen deze containers gevuld worden met 10.000 liter water. Deze enorme plons water kan in één keer boven een brandhaard worden leeggestort. Er kan ook een watergordijn worden gelegd, om te voorkomen dat een brand zich uitbreidt

Airpowerdemo
Wanneer we nog maar goed en wel aan de grond staan, komen zeer gedisciplineerd 24 zwaar bewapende militairen de heli binnenrennen. Ze behoren tot de Luchtmobiele Brigade en zijn duidelijk gewend om te vliegen met de Chinook. Nadat de loadmasters iedereen heeft gecheckt, gaat de Chinook een paar meter omhoog en hangen we boven de jeeps. Op de grond staan twee militairen (belader-verkenners), die assisteren bij het vastkoppelen van de jeeps aan de Chinook. Dit is zeker geen gemakkelijke taak met zon enorme downwash (wind van de rotorbladen). Eén van hen is ervoor verantwoordelijk dat de statische elektriciteit van de helikopter in de grond verdwijnt via een aardkabel en niet via de andere belader. De loadmaster laat een strop (dikke kabel) naar beneden. Hij heeft goed zicht op de jeeps en de beladers, omdat er een luik in de bodem van de Chinook zit. Hij geeft door mondelinge stuuropdrachten aan de vlieger door hoe ze snel boven de lading kunnen komen. Binnen zeer korte tijd heeft de belader de haak vastgekoppeld, hangen de jeeps onder de heli en vertrekken we in formatie naar Volkel.
In Volkel worden open dagen van de Koninklijke Luchtmacht gehouden. Jaarlijks komen daar honderdduizenden bezoekers op af. Een hoogtepunt van de vliegshow is de Airpowerdemo. Alle onderdelen van de Koninklijke Luchtmacht komen hierbij aan bod. De demo wordt gestart met een aanval door F16-straaljagers. Na hun bombardement komen de Apachegevechtshelikopters aangevlogen. Ze bewaken het terrein. Dan is het tijd voor ons!
In een grote formatie Chinook- en Cougar-helikopters komen we aangevlogen. Rondom ons cirkelen de Apaches. Nadat de jeeps en de rode baretten in snel tempo zijn gedropt, verlaten wij de vliegbasis. Onder ons staat een Hercules-transportvliegtuig. Dit vliegtuig is vol geladen met oorlogsmaterieel. In een wijde cirkel vliegen we om de vliegbasis heen, om dan recht op de basis af te gaan.
Een zeer indrukwekkende afscheidsronde volgt. De Chinooks en Cougars vliegen in rechte lijn achter elkaar aan. Naast ons vliegen de Apaches. In pijlvorm komen alle F16s die aan de Airpowerdemo hebben meegedaan over ons heen. Daarachter het KDC-10 tankvliegtuig, met daaronder een F16. Het publiek kijkt vol ontzag omhoog. Dit is ónze Luchtmacht!
Na deze indrukwekkende afscheidsronde landen we voor de laatste keer op Volkel. In een snel tempo stappen de rode baretten in en worden de jeeps onder de heli gehangen. Even later vliegen we in formatie weg van de vliegbasis Volkel. Het publiek zwaait enthousiast.

Wapenspreuk
Onderweg naar Deelen zien we Maas en Rijn onder ons verdwijnen. Spoedig is vliegveld Deelen weer in zicht. Hier wordt de Luchtmobiele Brigade gedropt. Leeg keren we terug naar Soesterberg. Na toestemming van de verkeerstoren beginnen de vliegers aan de landing. Als de checks om de heli uit te zetten, zijn gedaan, gaat de bemanning de Crewroom in om de vlucht te de-briefen (nabespreken). Wat de wapenspreuk van de Tactische Helikoptergroep inhoudt, was vandaag zichtbaar: Ik vecht en transporteer.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 februari 2005

Terdege | 88 Pagina's

Met een Chinook van Soesterberg naar Volkel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 9 februari 2005

Terdege | 88 Pagina's