Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De ware vrijheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De ware vrijheid

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn." Johannes 8 vers 36

Deze dagen mogen we gedenken hoe de Heere ons land 60 jaar geleden bevrijd heeft van de Duitse bezetting. Alweer zes decennia lang mogen we leven in vrede en vrijheid en dat in onderscheid met zoveel andere landen. Maar kennen we nu ook de ware vrijheid? Want we kunnen leven in een vrij land en toch niet echt vrij zijn.
De Heere Jezus leert ons in Johannes 8 wat de ware vrijheid is. Hij is hier in gesprek met Joden die menen dat ze als kinderen van Abraham vrij zijn en dus nergens van bevrijd hoeven te worden. Ze vinden dat ze nooit slaven van iemand zijn geweest. Maar dan wijst Christus hen op de macht van de zonde, als een veel ergere overheersing en als een veel ernstiger gebondenheid dan de macht van de Romeinen, waaraan Israël in die tijd onderworpen was: „Een iegelijk die de zonde doet, is een dienstknecht der zonde.
In het paradijs zijn we vrijwillig en moedwillig van God afgevallen en de duivel toegevallen. Van nature is de duivel onze vader en heeft hij het voor het zeggen in ons leven. Wat heerst de zonde in het leven van een mens. Het is de hardste van alle slavendrijvers.

In de oorlogsjaren is gevoeld hoe verschrikkelijk de banden waren waarin ons land door de vijand werd gebonden. Toch valt deze gebondenheid in het niet vergeleken bij de gebondenheid waaraan wij door de zonde onderworpen zijn. Door Gods Geest worden we daaraan ontdekt en gaan we belijden een slaaf der zonde te zijn die zichzelf niet kan verlossen. De macht van de zonde is zo sterk; wat men ook probeert, geen enkele therapie kan een mens daaruit bevrijden.
Maar Gode zij dank is er bevrijding mogelijk uit deze ontzettende macht. Hier wordt door de ware Bevrijder het middel aangewezen: „Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn. De Zoon kwam vanuit het hemels heiligdom, niet om gediend te worden, maar om te dienen. Hij werd verraden voor de prijs van een slaaf. Hij gaf Zich vrijwillig over en liet zich binden. Onschuldig veroordeeld, werd Hij gekruisigd. De meest wrede straf, bedoeld voor slaven en barbaren. Zo heeft Christus niet met zilver of goud, maar met de dure prijs van Zijn bloed ellendige slaven vrijgekocht.
Voor de bevrijding van ons volk zijn grote offers gebracht, die we nooit mogen vergeten. Om Zijn volk te kunnen bevrijden, heeft de Zoon het offer van Zijn leven gebracht.
Mogen we door genade iets kennen van die geestelijke bevrijdingsdag? De dag waarop u verlost werd van zonde en schuld. Deze vrijheid wordt verkregen door een waar geloof in deze ware Bevrijder. Roep vanuit uw gebondenheid Hem aan. Vlucht vanuit jouw nood toch tot Hem. Hij is niet alleen de ware Bevrijder, maar ook de enige Bevrijder. Buiten en zonder Hem wacht ons de eeuwige slavernij.
„Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn. Door de kracht van Zijn Woord en Geest wil Hij die vrijheid schenken. Dan worden we bevrijd van de schuld en de last van de zonde door het bloed van Christus. Dat betekent ook: vrijgemaakt van de macht der zonde. De zonde heeft dan niet langer heerschappij over ons. De zonde is nog wel aan boord, en dat betekent strijd tegen die driehoofdige vijand, maar staat niet meer aan het roer. Vernieuwd en geheiligd, haten en vlieden we dan de zonde.
Wanneer we verlost zijn uit de banden van de slavernij, komen er andere banden. Dat zijn geen banden zoals sommigen de wet zien, maar liefdesbanden. Dan is het naleven van Gods geboden een lust geworden en zingt het in het hart: „Uw liefdedienst heeft mij nog nooit verdroten.

In het natuurlijke leven kan een bevrijd mens weer slaaf worden. Na vele jaren vrijheid kan een land weer vallen in de handen van de vijand. Wanneer een mens geestelijk bevrijd is, zal die nooit meer slaaf worden. Wat de Heere begonnen is, zal Hij ook voleindigen. Hij schenkt door Zijn Geest een volkomen verlossing. Om niet. Door Zijn genade. Zijn we met Gods volk op weg naar die grote, eeuwige bevrijdingsdag? Om dan volmaakt te zingen: „Mijn God, U zal ik eeuwig loven, omdat Gij het hebt gedaan!

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 mei 2005

Terdege | 124 Pagina's

De ware vrijheid

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 mei 2005

Terdege | 124 Pagina's