Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een liefdedienst

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een liefdedienst

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Want een dag in Uw voorhoven is beter dan duizend elders; ik koos liever een de dorpel in het huis mijns Gods te wezen, dan lang te wonen in de tenten der goddeloosheid (Ps. 84:11)

Lezer(es), leven deze tekstwoorden ook in uw hart? Bij velen is het eerder andersom: liever vele dagen elders, leven naar eigen wil, dan een dag in Gods huis. Er zijn er ook die het zoeken te combineren:mogelijk op zaterdagavond in de tent der goddeloosheid en op zondag in het huis des Heeren. De dichter kon dat niet combineren. Gods kind kan dat ook nu niet combineren. Stel u voor: op zaterdag in een tent van goddeloosheid (is een klimaat waar je niet voor bidden en danken kunt), maar hoe kunnen we dan s zondags van harte zingen:
k Waar liever in mijns Bondsgods woning
Een dorpelwachter, dan gewend,
Aan dijdele vreugd in s bozen tent?
Trouwens, wat is er eigenlijk te vinden in de tenten der goddeloosheid? Hol vermaak, leven naar het natuurlijk hart, losgeweekt worden van de dienst des Heeren… Of men zoekt zich tegelijkertijd op de been te houden met een eigenwillige godsdienst waarbij ten diepste de mens op de troon blijft zitten. Maar met zo n godsdienst komen we eeuwig om. En wat vinden we dan in het huis des Heeren? Gods Woord: Wet en Evangelie, zonde en genade, wie we zij in Adam (en wat is dat diep verootmoedigend), maar ook wat de tweede Adam wil zijn voor in zichzelf verloren Adamskinderen, de Gekruisigde in Wiens wonden allerlei vertroosting is. Kortom, in Zijn huis wil de Heere bijzonder werken door Zijn Woord en Geest, harde harten verbrekend en verbroken harten vertroostend. Want drupt er onder de bediening der verzoening niet het bloed van Christus, wat toegepast wordt aan verslagen zondaarsharten? En werd de dichter in het huis des Heeren, via de altaren, ook niet bepaald bij Hem, het Lam Gods? Door Zijn bloed is er vergeving, eeuwige redding, Dan moest de keuze toch eigenlijk niet moeilijk zijn? U/jij hebt toch niet liever de schijnblijdschap van de wereld dan de ware blijdschap van Gods volk? Want werkelijk, de wereld met haar zogenaamde blijdschap, ja, met alles wat zij biedt, gaat voorbij. Als daar ons hart ligt en blijft liggen, wacht ons een eeuwige nacht. Bedenk dat nu, in de dag der genade. Ja maar, denkt iemand, het leven van Gods kinderen is toch ook niet altijd blijdschap en zingen? Dat is waar. Ze weten ook van droefheid, droefheid vanwege de zonden, een hartelijk leedwezen dat wij God door onze zonden vertoornd hebben, maar Gods kinderen weten ook van blijdschap, hartelijke vreugde in God door Christus.

En dat is ook waar, de weg van Gods kinderen is vaak zo vol van moeiten, strijd, verdrukkingen… Dit alles tot loutering en om meer en meer tot Hem uitgedreven te worden. Meer en meer ons afhankelijkheid in te leven. Daarom is en blijft het waar:Liever een moeilijke weg met de Heere dan een gemakkelijke weg zonder Hem. En de laagste plaats bij de Heere is altijd nog beter dan de hoogste plaats zonder Hem. Ja, liever als een arme bedelaar aan de drempel, dan als een rijke in mezelf er buiten in wat voor paleis ook. Lege handen wil Hij immers vervullen met het goede van Zijn woning. Armen maakt Hij rijk. Iemand denkt bij zichzelf:ik bezoek geen plaatsen van ijdelheid, ik blijk gewoonlijk rustig thuis. Maar is uw kamer soms een tent van ijdelheid, als u via de media van alles wil zien wat tot oneer van God is en tegen Zijn Woord ingaat? En als ze ons aan de media niet bezondigen, hoe staat het met ons hart, die bron van wanbedrijven? Want dat is het toch? Werden we er aan ontdekt tot verootmoediging? En is het dan geen wonder als je in Gods huis nog een plaats mag innemen, een plaatsje dicht bij de drempel misschien:„Heere, geef mij dallerlaatste plaats, als Gij mij een plaats wilt geven. Ja, liever een bedelaar bij de Heere, dan handen vol schijngeluk van de wereld. Liever met de tollenaar in Gods huis, van verre staande, met een bede in het hart:„O God, wees mij, zondaar, genadig. Maar de Heere heeft hem niet van verre laten staan. Hij ging af, gerechtvaardigd, naar zijn huis. De Heere beschaamt niet degenen, die het van Hem verwachten. Nee, Hij schenkt Zijn rust en vrede in het hart. Hier nog ten dele, maar eens in een volmaakte liefdedienst.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 augustus 2005

Terdege | 84 Pagina's

Een liefdedienst

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 augustus 2005

Terdege | 84 Pagina's