Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Goede voorlichting leert respect voor de ander

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Goede voorlichting leert respect voor de ander

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer moet je beginnen met seksuele voorlichting? Jongeren van tegenwoordig hoef je niets meer te vertellen. Ze weten alles al van school, vrienden en uit de media. Als ouders hoef je daar niet meer mee aan te komen... Of...?

Voor ik met 10 stellingen inga op deze vraag en deze opmerking, wil ik u Marjette voorstellen. Met haar 15 jaar is ze voor hulp aangemeld op aandringen van de school. Ze heeft concentratieproblemen. Een doorsnee meisje uit de reformatorische achterban, zou ik bijna zeggen, maar doorsnee mensen bestaan niet. Ze vertelt dat de concentratieproblemen enkele maanden geleden zijn begonnen. Na een gebeurtenis die ze met schroom vertelt en die ze niet aan haar ouders heeft willen vertellen. Ze liet zich uitnodigen door Henk, een wat oudere jongen, om wat te gaan drinken bij hem thuis. Zijn ouders bleken niet thuis. Ze wist wat ze wilde en liet zich niet zo maar door hem zoenen. Tot ze aan zichzelf ging twijfelen door zijn aandringen en door haar gedachte aan de meiden van haar leeftijd die ze had zien zoenen. „Het ligt aan mij dat ik dit niet wil, overviel haar. Ze liet die jongen begaan. Het bleef niet bij zoenen, maar ze werd ook vergaand betast.
Als ik het een aanranding noem, benadrukt ze dat het haar schuld is. Zij vindt dat ze heeft meegedaan en net zo veel schuld heeft.

- Groepsnormen hebben grote invloed op jongeren. De norm dat het gewoon is om te zoenen en elkaar te betasten zonder een vaste relatie te hebben, heeft helaas ook in de reformatorische achterban een plaats gekregen.
- Het klopt deels dat je bij jongeren niet zozeer meer hoeft aan te komen. Ze luisteren liever naar leeftijdsgenoten of krijgen informatie uit bladen en via media. Als je na de basisschool nog moet beginnen met spreken over seksualiteit, ben je veelal te laat. Dat neemt niet weg dat het niet te laat is om nog eens een gesprek te beginnen.
- Seksuele opvoeding staat niet los van de hele opvoeding. Kinderen kunnen van jongsaf leren dat ze zichzelf en hun gevoelens serieus mogen nemen. En die van de ander. Dan weten ook Marjetten dat ze beter kunnen luisteren naar zichzelf dan naar de groepsnorm. En dan weten Henken dat een nee respect verdient.
- Seksuele opvoeding begint al vanaf de vroege jeugd. Het begint al met hoe we reageren op babys als ze aan hun geslachtsdelen zitten.
- Kinderen vragen open en eerlijk. We hoeven dan veelal niet meer antwoorden te geven dan ze vragen. Als ze een eerlijk antwoord krijgen, komen ze met de volgende vraag als ze eraan toe zijn.
- Een ouder kan wel goed het voortouw nemen door dingen uit de krant en uit de Bijbel toe te lichten. Daarmee zet je de norm dat deze dingen open besproken kunnen worden met de Bijbel als leidraad.
- Onderzoek laat zien dat een warm gezinsklimaat, waarin de kinderen aandacht en steun krijgen en waarin de ouders weten waar hun kinderen zijn, van invloed is op het zoeken naar seksuele ervaringen. Jongeren uit die gezinnen hebben minder snel seksuele ervaringen en lopen zo minder kans op schadelijke ervaringen.
- Jongerenbladen behandelen in hun vragenrubriek hoe jongeren het beste seksueel contact kunnen hebben. De norm is dat alles mag en kan wat je prettig vindt, behalve de ander dwingen. Ik heb me laten vertellen dat redacties zelf de vragen bedenken. Jongeren worden niet voorgelicht, maar opgelicht!
- Jongeren krijgen het liefst informatie via boeken, tijdschriften en internet. Open en eerlijke informatie in een aantrekkelijke vormgeving hoort thuis in de reformatorische media.
- Voor een goede seksualiteitsbeleving met respect voor zichzelf en de ander, is een positief zelfbeeld en lichaamsbeeld belangrijk. De notie dat we tot alle kwaad geneigd zijn en tot niets goeds in staat voor God, wordt snel verward met het afkeuren van eigen gevoelens en lichaamsbeleving. Dan lopen jongeren meer kans op allerlei seksuele scheefgroei.

Wilt u reageren op deze stellingen? Stuur of mail uw reactie naar Redactie Terdege, t.a.v. de heer M.J. Geluk, Postbus 75, 7300 AB Apeldoorn, redactie@terdege.nl. We sturen uw brief/mail dan direct door naar de heer Geluk.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 oktober 2005

Terdege | 116 Pagina's

Goede voorlichting leert respect voor de ander

Bekijk de hele uitgave van woensdag 19 oktober 2005

Terdege | 116 Pagina's