Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Conflictbemiddelaars voor de gereformeerde gezindte

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Conflictbemiddelaars voor de gereformeerde gezindte

Mediator N.J. Teerds: „Binnen de vaste kaders moet je compromissen kunnen sluiten"

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zeker voor een christen zou de gang naar de rechter de allerlaatste optie moeten zijn. Oplossing van het conflict buiten de rechtbank verdient de voorkeur. Het recent opgerichte Refomediation wil dat doen op basis van bijbelse waarden en normen. „Onze gezindte is niet sterk in het omgaan met verschillen.

Door zijn lange staat van dienst binnen het reformatorisch onderwijs leerde Niek Teerds bij ondervinding dat ook dit terrein buiten het paradijs ligt. Met grote regelmaat werd de oud-directeur van de Stichting Begeleidingscentrum Gereformeerd Schoolonderwijs geconfronteerd met conflicten. Tussen personeel en directeur, directeur en bestuur, team en bestuur of een mix van die drie. Vaak met trieste afloop. Een directeur die met een gat in zijn ziel vertrok, bitter teleurgesteld, personeel dat in opperste verwarring achterbleef, een bestuur dat zich te midden van de scherven afvroeg of het wellicht ook anders had gekund.
Teerds is van mening dat het veelal wel degelijk anders had gekund. En had gemoeten. „Het heeft mij altijd verdriet gedaan en ook geïrriteerd dat wij niet in staat blijken te zijn om in goed overleg tot een oplossing te komen. Binnen de vaste kaders moet je compromissen kunnen sluiten. Daar zijn we in onze kring niet zo sterk in. Wat het onderwijs betreft: leerkrachten en besturen hebben vaak irreële verwachtingen van een directeur. En omgekeerd. Dan ontstaan heel gemakkelijk conflicten. In 2006 lijkt dan de enige oplossing dat de desbetreffende mensen gedwongen het veld ruimen of uit zichzelf opstappen.

Beperkte tijd
Aris de Pater, die in 2003 een baan in de ict-sector verwisselde voor het algemeen directeurschap van de ds. J. Fraanjeschool in Barneveld, weet er inmiddels ook wat van. Recent was hij als mediator betrokken bij een conflict op een school.
Belangrijk kenmerk van mediation is voor De Pater dat de mediator zich uitsluitend op het proces richt: het komen tot een voor beide partijen bevredigende oplossing. „Ik moet me niet met de inhoud van het conflict gaan bemoeien. Dat is voor de strijdende partijen. Als mediator begeleid je het proces waarin ze zelf het probleem oplossen. Het doet er niet toe hoe die oplossing eruitziet, als de partijen er maar tevreden over zijn en de oplossing binnen de wettelijke kaders valt.
Een voordeel van mediation is volgens Teerds de beperkte tijd die ermee gemoeid is. „Hooguit vier of vijf sessies, binnen een korte periode. Neem je een advocaat in de arm, dan duurt het allemaal veel langer. Die stuurt een brief naar de advocaat van de tegenpartij, na drie weken komt een antwoordbrief met een tegenvoorstel, en zo gaat dat maar door. Met het gevolg dat de verhouding tussen de partijen alleen maar harder wordt.

Theologisch geschil
Hoewel er geen concreet cijfermateriaal is, heeft De Pater de indruk dat ook reformatorische christenen zich bij een ernstig conflict snel tot de rechter wenden. „Ze willen een duidelijke uitspraak.
De intensiteit van conflicten in reformatorische kring komt in de optiek van Teerds vaak voort uit het feit dat frustraties te lang worden opgekropt. „Er wordt wat aan verschillen en belemmeringen geleden. Als bepaalde zaken dan tot een uitbarsting komen, valt er weinig meer te redden. Onze gezindte is niet sterk in het omgaan met en aanvaarden van verschillen. Kunnen we elkaar op bepaalde punten niet vinden, dan gaat het vaak op een barsten aan. Ik heb dat nogal eens in het onderwijs gezien, je ziet het helaas ook binnen de kerken.

In hoeverre heeft dat te maken met het feit dat aan menselijke geschillen of ondergeschikte zaken een theologische lading wordt gegeven?
Teerds: „Dat zie je inderdaad meer dan eens. We moeten niet elk probleem tot een theologisch geschil maken, en we moeten niet elk verschil van mening tot een conflict verheffen. Verschillen van mening kunnen ook vooruitgang bewerken, als je er maar op de goede wijze mee omgaat.

Hoe beoordeelt u de gang naar de rechter door een christen?
„Dat is op zichzelf een legitieme gang. Heb je een conflict waar je samen niet uitkomt, dan zal een deskundige derde een beslissing moeten nemen.
De Pater: „Maar vanuit onze achtergrond zouden we toch eerst naar een onderlinge
oplossing moeten zoeken. Daar komt bij dat er in de rechtbank altijd een winnaar en een verliezer is, waardoor verhoudingen definitief kapot zijn. Loopt een mediationproces goed af, dan zijn er twee winnaars, die samen verder kunnen of op een goede manier uit elkaar gaan.

Ook de rechter probeert in civiele kwesties vaak te bemiddelen. Wat voegt mediation dan nog toe?
„Op zichzelf is dat een goede ontwikkeling, maar het is nog mooier als je het conflict buiten de rechtbank kunt houden. Een verschil is ook dat wij niet zozeer bemiddelen, hoewel de Engelse term mediation dat wel suggereert. Een bemiddelaar heeft een actieve rol in het aandragen van oplossingen. Als mediator ben je uitsluitend coach in het gesprek tussen de conflictpartners. Kenmerk van mediation is dat de partijen zelf met de oplossing moeten komen. Als die er is en op papier is vastgelegd, heeft de overeenkomst wel rechtsgeldigheid. Wanneer één van de partijen zich er niet aan houdt, kan naleving van de afspraken door de rechter worden afgedwongen.
Teerds: „Degenen die ons hebben geschoold, zeiden: Een mediator moet dakloos, dom en lui zijn. Dakloos: Hij mag niet in een bepaald vakje gaan zitten. Lui: Hij moet de strijdende partijen het probleem laten formuleren. Dom: Hij mag zelf niet met een oplossing komen.

Is wijsheid wellicht ook een bruikbare eigenschap?
„Die wilde ik nog toevoegen. Een mediator moet levenswijsheid hebben.

Welke zaken verwachten jullie?
De Pater: „Vooral conflicten tussen werkgever en werknemer. Omdat we ons richten op de reformatorische kring, verwachten we met name zaken vanuit het reformatorisch onderwijs. Daarnaast kun je denken aan huwelijksconflicten, maar ook zaken op andere terreinen.

Hoe verhouden bij huwelijksconflicten de taak en verantwoordelijkheid van de mediator zich tot die van de pastor en de psychosociale hulpverlener?
Teerds: „Ze vullen elkaar aan. Je kunt van een pastor niet verwachten dat hij zich bezighoudt met het concreet oplossen van problemen. De psychosociale hulpverlening heeft een eigen plaats en verantwoordelijkheid. In de ideale situatie wordt zo nodig over en weer naar elkaar verwezen.

Wat doet u als man en vrouw absoluut uit elkaar willen, maar een mediatior inschakelen voor een goede regeling van praktische zaken?
„Daar zijn we onder voorwaarden toe bereid. Duidelijk is hoe we over echtscheiding denken, maar is die onherroepelijk, dan kun je in ieder geval nog met elkaar proberen de schade zo beperkt mogelijk te houden.

Wat voegt een mediator toe aan een wijze ouderling of een wijs gemeentelid, die de bemiddeling ook nog eens gratis verricht?
De Pater: „Als ze daarvoor de gaven hebben, zullen wij de laatsten zijn om tegen mensen te zeggen: Kom bij ons. We doen dit werk niet gratis, maar we hoeven er evenmin van te leven. Het is niet meer dan een nevenactiviteit.
Wel ben ik van mening dat we door onze opleiding wat meer in huis hebben op het gebied van gespreks- en luistertechnieken. Juist door de manier van bevragen en actief luisteren kun je problemen en belangen die vaak de echte oorzaak van het conflict zijn boven tafel krijgen. Pas dan ontstaat er een basis voor een bevredigende oplossing, waarin beide partijen zich kunnen vinden.

Meer informatie: HYPERLINK "http://www.refomediation.nl" www.refomediation.nl, tel. 0342-462620.
Volgende keer: De verhouding tussen burgerlijk recht en kerkrecht.


Refomediation
Op 1 december 2005 ging Refomediation van start. Initiatiefnemers zijn interim-manager Bert Noteboom, schooldirecteur Aris de Pater, onderwijsadviseur Niek Teerds en interim-manager Arend Visser. Naast hun dagelijks werk volgden ze alle vier een opleiding tot mediator. Ze zijn ze erkend door het Nederlands Mediation Instituut. Door de nieuwe organisatie willen ze mediation een bredere ingang geven binnen de reformatorische gezindte. Noteboom, de Pater en Visser hebben de activiteit ondergebracht in eigen bedrijfjes, Teerds doet het werk namens Driestar Educatief.
Het initiatief heeft een ideële achtergrond, maar wordt volgens de richtlijnen van het Nederlands Mediation Instituut uitgevoerd. Refomediation vraagt 150 euro per uur, exclusief 19 procent BTW en reiskosten. Voor dat bedrag hebben de partijen een mediator en co-mediator ter beschikking. Eventuele extra kosten voor de huur van een gespreksruimte en het consulteren van derden worden apart in rekening gebracht.


Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 januari 2006

Terdege | 100 Pagina's

Conflictbemiddelaars voor de gereformeerde gezindte

Bekijk de hele uitgave van woensdag 25 januari 2006

Terdege | 100 Pagina's