Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gospel

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gospel

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De kracht van een lied is allereerst de kracht van de tekst. En als de tekst onverstaanbaar is? Dan zul je de aard, de bedoeling van een bepaalde muziekstijl eerlijk onder ogen moeten zien. Dat kun je niet afdoen met: nou ja, dat is nu eenmaal bepaald door de cultuur waarin je opgroeide. Denk je weer even mee?

Reli-pop: ’reli’?
Ik ben overgestapt op deze benaming in plaats van ‘gospelmuziek. Waarom? In de eerste plaats omdat een groot deel van de teksten binnen dit genre meer gaan over allerlei religieuze gevoelens dan echt over de inhoud van het Evangelie. Zeker, het komt ook voor dat (soms zelfs letterlijk) de boodschap van Gods Woord bezongen wordt en echt ter sprake komt. Maar dat is wel een grote minderheid. In de tweede plaats omdat de tekst in de meeste gevallen begeleid wordt door een bepaald genre popmuziek. Het gaat me dus verder niet om het verschil of een lied nu begeleid wordt door een orgel, een piano of een gitaar, maar om de muziekstijl. Als je eerlijk met jezelf wilt omgaan, zul je dus op z’n minst twee vragen moeten beantwoorden. In de eerst plaats of de tekst bijbels verantwoord is. Vervolgens -bij afwezigheid van tekst (instrumentale muziek) of het onverstaanbaar zijn van de tekst- of de aard, de stijl, de sfeer van een bepaalde muziekstijl niet haaks staat op de boodschap van Gods Woord. Lastig? Ik zal het niet ontkennen. Nodig is het wel, want anders volstaan we met allerlei gevoelsmatige opmerkingen.

De tekst eerst dus. Ik doe dat bewust, omdat de indruk die jullie als jongeren mij altijd nog gegeven hebben toch is dat voor de meesten van jullie het eigenlijk niet zozeer om de tekst gaat, maar om de muziek. Zo komt het voor dat er van jullie zijn van wie de trommelvliezen bespeeld worden door de duivel. Je luistert naar muziek waarin openlijk de zonde bezongen wordt, God bespot wordt en de duivel verheerlijkt wordt. Denk je nu werkelijk dat dit jou niet beïnvloedt, omdat je niet zo bewust naar de tekst luistert? Maak je niks wijs...!
Goed, juist daarom luister je naar reli-pop?! Je houdt de muziek, maar je bent van het gevaar af dat je wegzinkt in de gierput van de gewone popmuziek. Is dat jouw gedachte? Bij wat ik nu ga zeggen, gaan je stekels misschien wel overeind staan. Ik wil graag eerlijk met je omgaan. Voor ik één woord op papier zet over de teksten van veel gospelsongs gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat we heel gemakkelijk een dubbel leven leiden.We zingen dapper mee in bijvoorbeeld sommige vaderlandse liederen, waarin Neêrlands bloed en bodem, ons kennen en kunnen op een ongeestelijk manier bezongen worden, en steigeren als het gaat om het zingen van een gezang (dat dan ook werkelijk de toets van Gods Woord kan doorstaan!). Dat je daartegenaan loopt, begrijp ik.

Frantic
Naast soms zelfs letterlijke bijbelteksten kom ik hier en daar ook ineens regels tegen uit klassieke gezangen. Bijvoorbeeld in Frantic van de World Wide Message Tribe. ‘When I survey the wondrous cross...’ (‘Als ik het wond’re kruis aanschouw’). Maar waar ik tegenaan bots, zijn dingen die duidelijk in tegenspraak zijn met Gods Woord. Ik noem twee elementen uit dit lied (en ik spreek je erop aan dat je weet dat dit in veel meer liederen het geval is, dit dubbele: aan de ene kant iets herkenbaars uit de Bijbel, aan de andere kant ‘leugens’!):
1. Het lied begint met te vertellen dat ik te vaak op mijzelf zie, naar binnen kijk, en dan de conclusie moet trekken dat ik faal. Vervolgens wordt gezongen als belijdenis dat ik niet kijk naar Hem en naar Zijn gezicht. Dat zou ik eigenlijk wel moeten doen, want ‘ik weet dat liggend in Uw armen, mijn tekorten (‘failings’) verbleken als onbetekenend in vergelijking met wat U hebt gedaan in mijn leven om mij te veranderen.’ Is dat in overeenstemming met wat je leest in Gods Woord wat betreft de beleving van christenen?! Het tegendeel is waar!
2. Nadat terecht is gezongen over Gods grootheid en een ‘awesome Saviour’ (een Zaligmaker waarvoor we met diep ontzag hebben te buigen), komt vervolgens een middendeel waarin het woord ‘frantic’ centraal staat.Wat betekent dit woord? In de eerst plaats is het ‘slang’ (vulgair) Engels en heeft het de betekenis van ‘te gek, dol, uitzinnig, uit je dak gaan’. En dan volgt de oproep om uit je dak te gaan, te dansen, het uit te schreeuwen en te accepteren dat de Glory of God ‘frantic’ is.Weer de vraag: kom je dat zo in de Bijbel tegen, dat de heerlijkheid van God iets is om ‘uit je dak te gaan’?!
Daar kom ik mensen tegen die, in aanraking gekomen met Gods heerlijkheid, niet een gat in de lucht springen, maar zich nooit zo klein, zo zondig voelden als juist omringd door ‘iets’ van de heerlijkheid van God.

Je kunt tegenwerpen dat dit maar één lied is. Ik weet wel dat, als je tóch per se wilt blijven luisteren, mijn woorden je niet zullen tegenhouden (al hoop en bid ik wel dat de Heere er gebruik van wil maken...!). Maar ik wilde graag voorkomen dat ik in een paar volzinnen zou opschrijven dat veel liederen remonstrants zijn, halve waarheden verkondigen en soms hele leugens bezingen. Het leek me dat je aan dergelijke volzinnen niets zou hebben. Ondertussen merk ik dat het tweede deel, over Reli-pop: ‘pop’?, tot de volgende keer moet wachten. Dan gaat het me juist om het omgekeerde: de benadering vanuit de muziek.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 april 2006

Terdege | 92 Pagina's

Gospel

Bekijk de hele uitgave van woensdag 5 april 2006

Terdege | 92 Pagina's