Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bidden (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bidden (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is een echt gebed? Een gebed dat niet alleen gehoord, maar ook verhoord wordt? Wat is eigenlijk bidden? Is dat zo maar wat woorden opzeggen in gedachten of hardop? Is dat de Heere een verlanglijstje voorleggen? Of is dat heel vurig smeken als we iets heel graag willen?

Nee, dat is het allemaal niet. Het echte gebed bevat altijd de elementen van het gebed dat de Heere Jezus ons Zelf geleerd heeft, het Onze Vader. Wij kunnen zelf eigenlijk helemaal niet bidden.
Dat is niet een vrome constatering. Dat is een verschrikkelijke nood en schuld. Ook in ons bidden zijn we totaal op onszelf gericht en niet op God en op Zijn eer. Diep in ons hart wortelt de goddeloze gedachte dat God wel blij mag zijn dat we tot Hem bidden. Heimelijk zijn we van mening dat Hij wat we van Hem vragen toch eigenlijk wel geven moet. En als het dan niet gebeurt, zijn we vaak boos op God. Dan zeggen we: „Bidden helpt ook niet. Dan fluistert de duivel ons in dat we er beter helemaal mee kunnen ophouden. Zo zijn helaas heel wat jongeren en ouderen gestopt met bidden.

Moeten we dan niet bidden? Natuurlijk wel? Maar staat er dan niet geschreven dat God het gebed van de zondaars niet hoort? En... dat het gebed van de goddeloze de HEERE een gruwel is? Ja, dat staat geschreven. En dat is ook zo. Een zondaar wil God voor zijn zondige karretje spannen. Een goddeloze wil God manipuleren, zodat Hij precies doet wat die goddeloze wil. Het is ontstellend wat mensen in hun goddeloosheid en verblinding durven bidden. Een voetballer wil kampioen worden op Gods dag. Een inbreker wil niet betrapt worden tijdens zijn misdaad. Mensen durven in hun verblinding om de gekste dingen te bidden.
En wij? Ja, wat willen we eigenlijk, als we bidden? Dat zie je, als je jezelf gaat zien zoals je echt bent. Als Gods Geest je ogen opent voor de barre werkelijkheid. Jij bent een goddeloze, jij bent een zondaar. En jouw gebed is de Heere een gruwel. God kan jou niets geven om jouw gebed. Integendeel, Hij heeft alle reden om je te verdoemen, alleen al om je bidden. Is dat hard? Nee, dat is de werkelijkheid. En als die werkelijkheid op je afkomt, durf je niet te bidden, kun je niet bidden. Dan ben jij die goddeloze. Dan ervaar je echt wat ook de apostel Paulus zegt: „Wij weten niet te bidden gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons.

En toch... juist dan kun je het ook niet laten. Dan komt er iets van het „onuitsprekelijk zuchten in je hart. Het zuchten van de Geest. En terwijl je je eigen gebeden afschrijft, schrijft God die zuchten in Zijn boek. En juist dan is er blijdschap in de hemel over een zondaar, een goddeloze die zich bekeert. En juist dan geldt van jou: „Zie, hij bidt. God heeft twee woonplaatsen. Hij woont in het Hoge en Verhevene en bij die, die van een verbroken en nederige geest is.
En dit is het gebed dat God hoort en verhoort. Want in dit gebed gaat het niet meer om jezelf, maar om God. „Mijn ziel dorst naar God, de levende God.

Niet ophouden
Als je zo mag bidden, kun je ook niet ophouden. Dan zet je niet brutaal, maar wel vasthoudend, je voet tussen de deur. Dan schreeuwt het vanbinnen: „Ik laat U niet los, tenzij Gij mij zegent. Nee, niet dat je die zegen verdient, integendeel. Maar je kunt God niet meer missen. Je ziel schreeuwt naar verzoening, vergeving, gemeenschap met God. En God geeft je diepste verlangen. Uit de volheid van de verdienste van de Heere Jezus krijg je wat je bidt. God Zelf, „onze Vader, ook mijn Vader. En zo wordt het Woord van Christus in jouw leven werkelijkheid: „Bidt en gij zult ontvangen, klopt en u zal worden opengedaan. En zo krijg je een biddend leven. Want het gebed is de ademtocht van het nieuwe leven. Zo komt ook alles op zijn plaats in je leven.
Misschien houd je toch nog vragen over. Kan een onbekeerd mens dan helemaal niet bidden. Wat moet je dan als je het bovenstaande niet kent? En... bidden Gods kinderen dan altijd goed? Zijn zij altijd zo bezig zoals hier beschreven wordt? Kennen zij geen onverhoorde gebeden? Daarover een volgende keer meer.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 oktober 2006

Terdege | 90 Pagina's

Bidden (2)

Bekijk de hele uitgave van woensdag 4 oktober 2006

Terdege | 90 Pagina's