Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ware kennis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ware kennis

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer de Nederlandse Geloofsbelijdenis heeft beleden dat er verzoening met God is door het werk van Christus, wordt de vraag gesteld hoe we kennis hebben ván dat werk van Christus. Of anders gezegd: hoe we er kennis áán hebben.

Het gaat ons om de inzet van Artikel 22: Wij geloven, dat, om ware kennis van deze grote verborgenheid te bekomen, de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof. Het mag in de eerste plaats wel opmerkelijk genoemd worden dat het verzoenend werk van Christus hier een grote verborgenheid wordt genoemd. Waarom wordt hier gesproken over een verborgenheid, een mysterie? In de voorafgaande artikelen is dat werk van Christus al nadrukkelijk en uitvoerig aan de orde gesteld. Wie van ons zou willen ontkennen dat de Schrift er steeds weer over spreekt? Zeggen we niet tegen elkaar dat het verzoeningswerk van Christus het hart van de Schrift is? Worden we er niet op allerlei manieren op gewezen? Denk aan de offerdienst in Israël, aan wat ons gezegd wordt over het lijden en verzoenend sterven van Christus.
Het kan ons wat vreemd in de oren klinken als onze belijdenis hier spreekt over een grote verborgenheid. Of het moet zijn dat... er aan onze kant sprake is van een niet verstaan of niet willen verstaan van de verzoening met God door Christus. Hier komen we bij de reden waarom de belijdenis spreekt van een grote verborgenheid. Het gaat over een werkelijkheid die voor ons denken onbegrijpelijk en voor ons willen en voelen onaanvaardbaar is. Behoud door de dood van de Man van smarten... verzoening met God door genade in Christus alleen... Het is toch niet zomaar dat Paulus hier schrijft over de dwaasheid der prediking. Jawel, onbekend maakt hier onbemind. Ik versta het van huis uit in mijn hoogmoed niet, maar dat bergt dan ook onwil en verzet in zich.

Machtig en verrassend is nu het werk van de Heilige Geest: Hij geeft kennis, ware kennis van deze grote verborgenheid door in het hart van de mens het oprecht geloof te werken! Dat betekent nog heel wat meer dan dat de Geest alleen mijn verstand wat bijschaaft. Zijn werk grijpt veel dieper. Hij vernieuwt. Hij raakt in Zijn werk het verstand, de wil, het hart van de mens. Hij brengt kennis bij van het mysterie van het heil in Christus, vrede met God door Zijn bloed.
Het lezen van Art. 22 maakt ons duidelijk dat het hier maar niet alleen gaat om een kennis van horen zeggen, een wat oppervlakkige kennis van een stand van zaken. Er is veel meer aan de orde. Er is sprake van ware kennis. Ik noem een paar dingen die onlosmakelijk met deze kennis verbonden zijn. De Geest leert mij onderscheiden waar het werkelijk in mijn leven en sterven op aan komt, wat mij vaste grond geeft en wat mij alleen maar zandgrond onder de voeten legt. Het gaat om geloofskennis, kennis die mij met al de nood van mijn leven doet steunen op het werk van Christus. De Geest neemt mij daartoe uit handen wat ik zo graag wilde vasthouden om ermee voor God te komen. In het werken van deze kennis leert de Geest mij om van harte deze enige weg tot de zaligheid te aanvaarden, alles buiten deze weg los te laten. Ik word het als schuldige voor God hartelijk eens met deze weg. Kortom, wordt alles hier niet samengevat als gesproken wordt over een geloofskennis waardoor Christus omhelsd wordt?

Zonder ware kennis, zonder het werk van de Geest is er geen kennen van het heil in Christus. Het is dan ook maar zeer de vraag of opmerkingen als „Ik heb er zelf geen deel aan, maar ik weet goed hoe het allemaal ligt wel hout snijden. Zulke stellingen kunnen niet overeind gehouden worden, zo maakt onze belijdenis duidelijk. Ze getuigen van te grote gedachten van het verstand van de mens. Bijbelser lijkt me wat Calvijn ons voorhoudt: we verstaan vanuit onszelf niet meer van het heil in Christus dan een ezel van een symfonie verstaat.
Onze belijdenis wil ons kinderlijk afhankelijk maken en houden van het werk van de Heilige Geest. Denk aan het aangrijpende woord van de Heere Jezus, dat aan de kinderen wordt geopenbaard wat voor de wijzen en verstandigen verborgen wordt. Kan ik kennis hebben van het verzoenend werk van Christus? Kan ik er kennis áán hebben? Ja, dat kan, omdat het de Heilige Geest is Die er kennis van geeft. En omdat er voor Hem geen onmogelijkheden zijn. Hij is het Die Heere is en Die levend maakt. Roep Hem te hulp.

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 oktober 2006

Terdege | 108 Pagina's

Ware kennis

Bekijk de hele uitgave van woensdag 18 oktober 2006

Terdege | 108 Pagina's